Gå til innhold

Dere som har greie på hund, hvilken hund passer for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker bare svar fra de som virkelig har greie på hund, ikke de som synser. Ønsker derfor at dere sier hva slags hundeerfaring dere har(hvilke raser dere kjenner, hvor lenge dere har hatt hund osv.)

Jeg har samboer, men han kan være litt ansvarsløs/lat, så jeg ønsker en hund jeg i teorien kunne hatt alene. Samboer kommer nok helt klart til å bidra, men han er typen som kunne droppet å gå tur med hunden en dag (ikke tisse-tur selvsagt) fordi han er sliten etter jobb. Hovedansvaret blir derfor mitt.

Jeg liker å gå tur, men er ikke akkurat noen treningsnarkoman, så jeg ønsker meg en hund som er fornøyd med én langtur på én time hver dag, pluss tisse-turer. Jeg har ikke mulighet til å gå i 3-4 timer på en hverdag, men dette kan være mulig i helgene. Jeg ønsker også en hund som takler barn godt, da vi har tenkt til å få det etterhvert. Det er også fint hvis den røyter lite. Størrelsen på hunden spiller ingen rolle. Vi har forresten begge hatt hund i oppveksten, så vi har en del grunnleggende kunnskap om hund.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tid kan dere bruke på pelsstell? Jeg vil i utgangspunktet anbefale en av selskapsrasene til dere. De krever generelt ikke så voldsomt mye aktivitet, men må selvfølgelig ha tur - en time daglig vil være passende for de fleste. Her er det også flere raser som røyter lite eller ingenting, men med lite røyting følger som regel mye pelsstell. 

Dere kan jo se på raser som bichon frise, malteser, shih tzu og tibetansk spaniel. 

Dersom dere ønsker å legge til litt mer tid på tur eller helst mentaltrening så kan dere også vurdere raser som papillon, shetland sheepdog eller puddel. 

Anonymkode: 31fea...303

Skrevet (endret)

Ikke typiske gjeterhunder eller arbeidshunder i hvertfall. De krever gjerne mer aktivitet enn en times tur, og annen type aktivitet. Samme kanskje med jakthunder. 

Dogo Canario, en slektning har 2 slike. De er familievennlige, men bør sosialiseres. Kan være litt skeptiske til fremmede. 

Howawart, ypperlig familiehund, lite pelsstell. 

Italiensk mynde, utrolig morsomme hunder. Litt rampete, men samtidig glad i nærkontakt. Ligger gjerne helt inntil deg. Er en løpehund, så bare rusleturer i bånd er ikke optimalt, trenger mulighet til å løpe fra seg. Må ha klær på vinteren om det er kaldt.

Dachs, finnes i forskjellige pelsvariasjoner, noen mer lettstelte enn andre. Litt mer krevende på lydighet, stor hund i liten kropp, kan bjeffe litt. 

Retrievere(golden, labrador, flat, toller, curly coated, chesapeake bay), generelt gode familiehunder. Chesapeake bay er kanskje den som er "vanskeligst", da den fortsatt oftest avles for bruk og ikke selskap. Viktig å finne oppdretter som har fokusert på familiehunder og ikke brukshunder. Golden regnes ofte som mest lett-trent. Har selv erfaring med flat, de fikk ca 1 timers tur på hverdagene, lengre i helgene. Var med overalt. Glade i å bade. Apporterende hunder. Aldri opplevd de som aggressive, men det har så klart med riktig avl og trening å gjøre også. De røyter, men ikke noe særlig pelsstell. Vi klipte håret rundt ørene innimellom da det ofte vokste seg veldig langt. 

Shetland sheepdog, sheltie, egentlig en brukshund. Om du finner oppdretter som har fokusert på familieegenskaper kan du få en ypperlig familiehund. Intelligent og liker litt hjernetrim. Tåler mye trim, men tilpasser seg ofte omgivelsene. Børstes litt en gang eller to i uka. 

Lagotto romagnolo, elsker familien sin. Er en snusehund, trenger derfor gjerne søksøvelser. Dette kan fint kombineres med den turen. Legg ut godbiter på forhånd, eller blod, som leder til en skikkelig godbit. Lettlært og utrolig kjærlig. Røyter ikke, men må klippes og stelles. 

Eurasier, passer fint til aktivitetsnivået. Kan være litt krevende på lydighet, må være konsekvent. Den er en "stille" hund, men skeptisk til fremmede. Trenger sosialisering. Er ikke aggressiv og tåler mye. Pelsen røytes et par ganger i året, ellers lettstelt.

Staffordshire bull terrier, kalles "nanny-dog" siden den er barnevennlig. Den kan være litt stri å få lydig, rampete. Ofte skeptisk til andre hunder, er en terrier, bør sosialiseres. 

Corgi, intelligente gjeterhunder. Cambridge litt roligere enn pembroke. Røyter, kan minimeres med jevnlig børsting. Går greit overens med barn, men ikke for mye mas og herjing. Trenger gjerne litt mentaltrening, kan gå utover sko o.l. om de kjeder seg. Er utrolig glad i menneskene sine, blir fort et familiemedlem. 

Min erfaring: Flat coat i oppveksten, familien drev avl. Vi hadde de som familiehunder fra jeg ble født til jeg var 16-17. De omgikk unger, katter og andre hunder helt fint. Deretter hadde foreldrene mine en vorstehund, denne var mer krevende både lydighet og mosjon, ble lett stresset og "nervøs". Har erfaring også fra gordon setter og engelsk setter, fine hunder. Disse ble brukt til jakt, så de fikk det de trengte på den måten. Siste vi har hatt er lapphund. Også en fin hund, men veldig vokal, spesiell bjeffemåte som skjærer litt. Gjeterhund og det instinktet sitter godt i. Ikke aggressiv og fin med andre hunder. Oppmerksomhetssøkende og sjalu, om vi menneskene ga hverandre en klem ble han sjalu og hoppet opp. Mer glad i søk og gjeting enn apportering og ball. Gjeting vil si at om du løp så løp han i sirkler rundt deg for å gjete deg hit og dit. Lite pelsstell, mister underullen i store dotter så det kan børstes bort. Nå er vi hundeløs, og vår helsesituasjon er sånn at om vi skal ha ny hund kan vi ikke ha noe veldig krevende. Er ikke en fan av for små typiske selskapshunder, men det kan være med at de sjelden blir dressert skikkelig av eierne sine. Virker som mange ikke bryr seg når de er så små. 

Endret av Eirasi
Glemte egen erfaring
Skrevet
42 minutter siden, Arabella3 skrev:

Ønsker bare svar fra de som virkelig har greie på hund, ikke de som synser. Ønsker derfor at dere sier hva slags hundeerfaring dere har(hvilke raser dere kjenner, hvor lenge dere har hatt hund osv.)

Jeg har samboer, men han kan være litt ansvarsløs/lat, så jeg ønsker en hund jeg i teorien kunne hatt alene. Samboer kommer nok helt klart til å bidra, men han er typen som kunne droppet å gå tur med hunden en dag (ikke tisse-tur selvsagt) fordi han er sliten etter jobb. Hovedansvaret blir derfor mitt.

Jeg liker å gå tur, men er ikke akkurat noen treningsnarkoman, så jeg ønsker meg en hund som er fornøyd med én langtur på én time hver dag, pluss tisse-turer. Jeg har ikke mulighet til å gå i 3-4 timer på en hverdag, men dette kan være mulig i helgene. Jeg ønsker også en hund som takler barn godt, da vi har tenkt til å få det etterhvert. Det er også fint hvis den røyter lite. Størrelsen på hunden spiller ingen rolle. Vi har forresten begge hatt hund i oppveksten, så vi har en del grunnleggende kunnskap om hund.

Jeg har hatt hunder store deler av livet, og for det meste to samtidig. Har hatt schæfere og cocker spaniel tidligere, har nå labrador og cane corso. Jeg er 50 år nå. Hundene jeg har er 5 og 9 år, og de er nr 5 og 6 av hunder jeg har hatt. 

Labrador og Cane Corso går veldig fint sammen. De leker på samme måte, er "kroppsharde" begge to, så de tåler en støyt av hverandre. Den ene har vakt/vokt, den andre ikke, så de girer ikke hverandre opp. Perfekt for min del!

Labradoren er yngst, og jeg valgte rasen pga dens egenskaper og instinkter, som skulle passe inn med både Cane Corsoen og resten av familien, og det jeg selv ville trives med. Så utseende var i siste rekke (men jeg liker utseende også). Jeg hadde aldri før vurdert labrador som en rase jeg ville ha, men det ble full klaff! Nettopp fordi han passer så godt inn i livet vårt. 

De hundene jeg har hatt/har, har alle vært godt fornøyd med en times tur pr dag. Labradoren kan ønske seg litt mer om dagen, f.eks trene litt lydighet eller andre aktiviteter som kan gjøres hjemme.

Labradoren røyter endel, men er en super familiehund. Den er type hund som takler det meste uten problemer, så den kan du forvente mer fra enn mange andre raser. Og den er artig! Den er leken og valpete hele livet, og er lett å oppdra. 

Cocker spaniel har jeg også god erfaring med. Den er også veldig grei. Men krever endel pelsstell. Vil gjerne ha cocker igjen, for den er veldig allsidig og grei, men pelsstell er jeg ikke så glad i.

De fleste raser takler "egne" barn godt. Akkurat det handler ikke så mye om rase, men om gemytt på den enkelte hunden. De med utpreget vakt/vokt i seg kan nok bli beskyttende over egne barn når de er i samspill med andre barn, men det opplevde jeg ikke med schæferne. De var ok mot andre barn også.

Det du bør se etter i en hund, er om rasens instinkter og særskilte behov/egenskaper passer inn hos dere. Noen raser bjeffer mye mer enn andre, noen har stort jaktinstinkt, eller vakt/vokter-instinkt. Finn ut hva du er bekvem med, og om rasen ellers passer inn hos dere. Så du bør gjøre endel research.

Jeg har stort sett hatt store raser, og har vært veldig fornøyd med dem. Jeg gikk bort fra schæfer pga at de ble avlet alt for lave bak, og det ble vanskelig å finne en helsemessig god schæfer etterhvert. 

Cane Corso vil jeg ikke anbefale til hvem som helst. De er over norm opptatt av å vokte eier og eiendom, og er langt over det vi nordmenn er vant til når det gjelder det.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Eirasi said:

Ikke typiske gjeterhunder eller arbeidshunder i hvertfall. De krever gjerne mer aktivitet enn en times tur, og annen type aktivitet. Samme kanskje med jakthunder. 

Dogo Canario, en slektning har 2 slike. De er familievennlige, men bør sosialiseres. Kan være litt skeptiske til fremmede. 

Howawart, ypperlig familiehund, lite pelsstell. 

Italiensk mynde, utrolig morsomme hunder. Litt rampete, men samtidig glad i nærkontakt. Ligger gjerne helt inntil deg. Er en løpehund, så bare rusleturer i bånd er ikke optimalt, trenger mulighet til å løpe fra seg. Må ha klær på vinteren om det er kaldt.

Dachs, finnes i forskjellige pelsvariasjoner, noen mer lettstelte enn andre. Litt mer krevende på lydighet, stor hund i liten kropp, kan bjeffe litt. 

Retrievere(golden, labrador, flat, toller, curly coated, chesapeake bay), generelt gode familiehunder. Chesapeake bay er kanskje den som er "vanskeligst", da den fortsatt oftest avles for bruk og ikke selskap. Viktig å finne oppdretter som har fokusert på familiehunder og ikke brukshunder. Golden regnes ofte som mest lett-trent. Har selv erfaring med flat, de fikk ca 1 timers tur på hverdagene, lengre i helgene. Var med overalt. Glade i å bade. Apporterende hunder. Aldri opplevd de som aggressive, men det har så klart med riktig avl og trening å gjøre også. De røyter, men ikke noe særlig pelsstell. Vi klipte håret rundt ørene innimellom da det ofte vokste seg veldig langt. 

Shetland sheepdog, sheltie, egentlig en brukshund. Om du finner oppdretter som har fokusert på familieegenskaper kan du få en ypperlig familiehund. Intelligent og liker litt hjernetrim. Tåler mye trim, men tilpasser seg ofte omgivelsene. Børstes litt en gang eller to i uka. 

Lagotto romagnolo, elsker familien sin. Er en snusehund, trenger derfor gjerne søksøvelser. Dette kan fint kombineres med den turen. Legg ut godbiter på forhånd, eller blod, som leder til en skikkelig godbit. Lettlært og utrolig kjærlig. Røyter ikke, men må klippes og stelles. 

Eurasier, passer fint til aktivitetsnivået. Kan være litt krevende på lydighet, må være konsekvent. Den er en "stille" hund, men skeptisk til fremmede. Trenger sosialisering. Er ikke aggressiv og tåler mye. Pelsen røytes et par ganger i året, ellers lettstelt.

Staffordshire bull terrier, kalles "nanny-dog" siden den er barnevennlig. Den kan være litt stri å få lydig, rampete. Ofte skeptisk til andre hunder, er en terrier, bør sosialiseres. 

Corgi, intelligente gjeterhunder. Cambridge litt roligere enn pembroke. Røyter, kan minimeres med jevnlig børsting. Går greit overens med barn, men ikke for mye mas og herjing. Trenger gjerne litt mentaltrening, kan gå utover sko o.l. om de kjeder seg. Er utrolig glad i menneskene sine, blir fort et familiemedlem. 

Min erfaring: Flat coat i oppveksten, familien drev avl. Vi hadde de som familiehunder fra jeg ble født til jeg var 16-17. De omgikk unger, katter og andre hunder helt fint. Deretter hadde foreldrene mine en vorstehund, denne var mer krevende både lydighet og mosjon, ble lett stresset og "nervøs". Har erfaring også fra gordon setter og engelsk setter, fine hunder. Disse ble brukt til jakt, så de fikk det de trengte på den måten. Siste vi har hatt er lapphund. Også en fin hund, men veldig vokal, spesiell bjeffemåte som skjærer litt. Gjeterhund og det instinktet sitter godt i. Ikke aggressiv og fin med andre hunder. Oppmerksomhetssøkende og sjalu, om vi menneskene ga hverandre en klem ble han sjalu og hoppet opp. Mer glad i søk og gjeting enn apportering og ball. Gjeting vil si at om du løp så løp han i sirkler rundt deg for å gjete deg hit og dit. Lite pelsstell, mister underullen i store dotter så det kan børstes bort. Nå er vi hundeløs, og vår helsesituasjon er sånn at om vi skal ha ny hund kan vi ikke ha noe veldig krevende. Er ikke en fan av for små typiske selskapshunder, men det kan være med at de sjelden blir dressert skikkelig av eierne sine. Virker som mange ikke bryr seg når de er så små. 

Aldri anbefal corgi til noen som vil ha minimalt med røyting og tur og i tillegg gjerne er uerfarne som hundeeiere, det er slik disse skjønne skapningene blir omplassert til tross for det artige utseende. De er meget aktive og røyter som f**n. Det er røyteperiode akkurat nå så jeg vet hva jeg snakker om. Det er også veldig harde hunder som kan være ganske utfordrende å ha med å gjøre.

Anonymkode: 0df5a...701

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri anbefal corgi til noen som vil ha minimalt med røyting og tur og i tillegg gjerne er uerfarne som hundeeiere, det er slik disse skjønne skapningene blir omplassert til tross for det artige utseende. De er meget aktive og røyter som f**n. Det er røyteperiode akkurat nå så jeg vet hva jeg snakker om. Det er også veldig harde hunder som kan være ganske utfordrende å ha med å gjøre.

Var litt usikker på det med røytingen på denne rasen, så bra du kommenterte det. Skulle nok spesifisert mer enn bare intelligent gjeterhund, i mitt hode betyr det krevende hund. Grunnen til at jeg tok den med er delvis fordi jeg vet av erfaring at det å skaffe seg en viss type hund kan gjøre at en starter med en av de aktivitetene som denne hunden trives med. Vi drev mye med agility for eksempel med våre flatter(hobbybasis, ikke konkurranser) og blodspor med lapphunden. Uansett bør en hundeeier, i hvertfall en med lite erfaring, dra på valpekurs og lydighetskurs. 

Uansett vil jeg legge til at ts bør søke etter de rasene som har god helse og ikke de som er avlet til "misfostre". Og når du bestemmer deg for en rase, bruk tid på å finne en oppdretter som har gode skussmål og som avler på det gemyttet du er ute etter. Altså en familiehund/selskapshund og ikke en brukshund. 

Skrevet

Takk for gode svar.

Valpekurs/lydighetskurs er absolutt i tankene, selv om jeg har noe hundeerfaring. Jeg ser labrador har blitt nevnt, og det er jo en av de flotteste rasene jeg vet om. Jeg visste også at de var veldig snille. Men stemmer det virkelig at hunder på den størrelsen er fornøyd med turer på kun én time hver dag? Trodde store hunder hadde mer behov for å slite seg ut. 

Skrevet

Prøv rasevelgeren på norsk kennel klubb sin side. Kjopehund.no 

Fyll ut ærlig og realistisk og se hvilke raser som foreslås. Oppfordrer til å gjøre grundig research og være ærlig med hva du/dere kan tilby en hund. Finn.no er full av hunder som selges/omplasseres pga eier «klarer ikke tilby det h*n fortjener,fortjener noe bedre». Tenk også langtidsperspektiv - det er krevende å ha bortimot eneansvar for en hund og samtidig ha baby. 

Skrevet (endret)
På 3/27/2018 den 10.51, Arabella3 skrev:

Takk for gode svar.

Valpekurs/lydighetskurs er absolutt i tankene, selv om jeg har noe hundeerfaring. Jeg ser labrador har blitt nevnt, og det er jo en av de flotteste rasene jeg vet om. Jeg visste også at de var veldig snille. Men stemmer det virkelig at hunder på den størrelsen er fornøyd med turer på kun én time hver dag? Trodde store hunder hadde mer behov for å slite seg ut. 

Kun en time tur med god aktivitet har vært nok for alle mine store. Nå har jeg alltid hatt to sammen, og de har kunnet løpe løse på tur. Da har jeg i tillegg lagt inn endel/noe trening. De turene vi har alene, med bare mine to, er oftest turer som inneholder mer enn å bare gå.

Hunder på den størrelsen er like ulike som andre hunder. Det kommer an på rase og hva hunden i seg selv krever av aktivitet. En hund på 40 kilo av en rase som krever "middels" aktivitet er fornøyd med dette. En mer krevende rase vil kreve mer.

Det er også stor forskjell på å gå tur i bånd en time, og det å løpe løs sammen med andre hunder en time. Er hunden løs sammen med andre på tur, som mine ofte er, så trimmer de seg godt selv. Da omgås de andre hunder, og må tenke på både eget og andres "språk", og de får løpt og lekt mye mer enn en hund som går i bånd. Vi går tur med andre hunder flere ganger i uka, og da holder det godt med en time.

Som sagt vil gjerne Labradoren ha litt mer, gjerne litt hjernetrim i tillegg. Men det kan man også gjøre hjemme.

Labradoren er nok den beste hunden jeg har hatt, i og med at han kan tas med på alt uten at jeg må tenke på noe, og har vært så lett å oppdra. Han har også en helt herlig personlighet, er så morsom og så god på alle måter. Jeg har også mange andre Labradorer i mitt nærmiljø, og alle disse er også gode hunder. Så Labrador er en rase jeg trygt vil anbefale til andre. Også til de som er førstegangs hundeeiere.

Eneste ulempen med Labradoren er at de røyter mye. Men man slipper for en stor del pelsstell. De må børstes i røyteperioden, men man slipper stadig børsting, klipping og bading. For min del, så støvsuger jeg heller gulvet enn å ha dårlig samvittighet for å ikke ha børstet hunden.

Cocker spaniel er også en god hund sånn sett. Kunne godt hatt en av de igjen, og kanskje blir det neste hund. Men mer pelsstell der.

Endret av Majott
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg ville definitivt ikke anbefalt Shetland Sheepdog til TS og samboeren. Jeg tror mange misforstår den rasen litt fordi enkelte av rasens eksemplarer ser så små og nusselige ut at de bare MÅ være kosete selskapsdyr. De er faktisk lynende intelligente, veldig energiske, og veldig familieglade, så de vil passe best i en husholdning der begge/alle familiemedlemme er innstilt på å prioritere hunden mye. De går ikke nødvendigvis godt sammen med folk som kan ha for vane å være litt likegyldige til hundens behov. 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/27/2018 at 10:51 AM, Arabella3 said:

Takk for gode svar.

Husk at labber (og golden) røyter som bare det da. Skikkelig godklumper, men røyter sin egen vekt ukentlig i røyteperiodene.

AnonymBruker
Skrevet

jeg vil anbefale italiensk mynde :) det er en rase som røyter like og krever null pelsstell. Det er en selskapsrase som er ganske så liten. 1 time tur om dagen med unntak av tisseturer høres veldig bra ut. De må få springe løs noen ganger i uken, så hvis du har tid i helgene så kan du jo ta med hunden på et jorde og kaste ball ell lignende så den får løpt skikkelig fra seg. Det er en rase som er laget for å løpe derfor må den få springe fra seg. De elsker å ligge under teppe og dyna hjemme og er skikkelige kosegriser. minimalt med helseproblemer, men velg oppdretter nøye. Italiensk mynde har lite fett på kroppen og lite pels så de MÅ ha klær i ruskevær, sen høst og tidlig vår og vinter de fryser utrolig lett, men på sommeren trenger dem ingenting. jeg har en annen rase selv, men jeg tror denne hadde vært fin for dere. en fin førstegangshund. de kan bruke langt tid for å bli husrene, eller lenger enn større raser. 

Anonymkode: 838e7...e34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 26.3.2018 den 17.08, Arabella3 skrev:

Puddel eller labradoodle. De røyter lite, og krever ikke så alt for mye aktivitet (i motsetning til arbeids hunder slik som border collie som lett kan få problemadferd om de ikke aktiviseres ganske mye), også pleier puddler å komme på andreplass bak border collie når det gjelder intelligens og hvor lett de er å lære opp. Også fås de jo i forskjellige størrelser etter hva som passer deg best.

Men de må børstes/gres en gang i blant da, pga den krøllete ull pelsen.

Anonymkode: 1320a...c07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...