Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter lengre sykdomsperioden har jeg vært hos lege og sykehus. Jeg fikk frikort like før jul. Hadde en legetime etter jeg fikk frikort.

I februar måtte jeg dra til et annet sykehus for undersøkelse. Jeg må ta lokalbussen, for å ta neste buss som går til nabobyen. Det var under kuldeperioden, og det var klinkeis.  Jeg tok ikke sjansen på å gå. Vanligvis klarer jeg og gå, tross smerter. Så jeg valgte å kjøre bil selv. Bil er billigere enn buss, på denne strekningen. Jeg parkerte ved sykehuset. Kostet noen kroner. Legetime kostet 340.

Så sendte reiseregning på skjema i ettertid.

0 utbetaling. Jeg har 22 kroner til overs som jeg får neste gang. Summer under 38 blir ikke utbetalt.Parkering blir ikke godtatt.  Det må være akutt, eller pga helsen du må bruke bil.

I morgen må jeg ha ny time til samme sykehus. Så da vil jeg få utbetalt 44 kroner for 2 turer. Medisiner jeg fikk, kostet meg 520 kroner. Så 1100 kr. Hadde jeg hatt lite penger, hadde ikke dette gått.

Det blir verre og verre for folk.

Anonymkode: 3b120...d70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både legebesøk og medisiner går i de fleste tilfeller på frikort, så det er ikke så galt. Jeg har alltid måttet spare opp penger til begynnelsen av året for å få betalt lege, psykolog og medisiner frem til jeg har fått frikort. De fleste jeg kjenner som har lite utbetalt gjør de på den måten. For de som blir plutselig syke er det vel som med andre uventede utgifter, man finner en løsning, enten det er legeutgifter, tur til tannlegen eller nytt kjøleskap. Mye dyrere å gå til tannlegen enn lege, psykolog og medisiner til sammen!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kronisk og alvorlig syk, og pleier å få frikort del 1 en av de første ukene i februar. Med kun AAP å leve på, sier det seg selv at jeg har forholdsvis høye helseutgifter per måned, og at januar er tøff økonomisk. Jeg går dessuten i tillegg til fysioterapeut, og det går på en annen egenandel (sleipt nok), så der kommer frikortet etter planen i løpet av forsommeren.  Høsten er dermed en hyggeligere økonomisk periode, skulle man tro... Sannheten er at jeg bruker høsten til å spare penger som blir brukt til egenandelene året etter. 

Anonymkode: 4d07e...81f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter lengre sykdomsperioden har jeg vært hos lege og sykehus. Jeg fikk frikort like før jul. Hadde en legetime etter jeg fikk frikort.

I februar måtte jeg dra til et annet sykehus for undersøkelse. Jeg må ta lokalbussen, for å ta neste buss som går til nabobyen. Det var under kuldeperioden, og det var klinkeis.  Jeg tok ikke sjansen på å gå. Vanligvis klarer jeg og gå, tross smerter. Så jeg valgte å kjøre bil selv. Bil er billigere enn buss, på denne strekningen. Jeg parkerte ved sykehuset. Kostet noen kroner. Legetime kostet 340.

0 utbetaling. Jeg har 22 kroner til overs som jeg får neste gang. Summer under 38 blir ikke utbetalt.Parkering blir ikke godtatt.  Det må være akutt, eller pga helsen du må bruke bil.

I morgen må jeg ha ny time til samme sykehus. Så da vil jeg få utbetalt 44 kroner for 2 turer. Medisiner jeg fikk, kostet meg 520 kroner. Så 1100 kr. Hadde jeg hatt lite penger, hadde ikke dette gått.

Japp, hva ville du gjort om absolutt alt dette forsvant? Både frikort og stønader?

Anonymkode: edc67...8ba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vel maks uflaks på starten av året, jeg går på laveste sats AAP. Vaskemaskinen røyk, har 2 barn så er helt avhengig av den. Så måtte kjøpe ny. Så på 2 uker gikk det 4000 kr til lege, reisevei til lege og medisiner for meg og min 16 åring. Jeg ligger fortsatt etter med regningene etter dette. Jeg har jo bare inntekt som strekker til de faste regningene, mat og litt til, men det går til klær og aktiviteter til barna. Jeg har jo aldri penger til noe ekstra, eller penger til å spare. Meste jeg har klart å spare var vel 5000 kr, men da røyk noe, så de forsvant like fort. Jeg har heller ikke bil, for det har jeg ikke råd til. Selv om jeg har en sykdom, som gjør at jeg burde ikke ta offentlig transport, da det bare gjør meg sykere.

Anonymkode: 5de53...b30

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi andre ber fastlegen om drosje betalt av pasientreiser. Da betales bare egenandel der hele egenandelen går inn i frikortopptjeningen. 

Alternativt må legen skrive en egenerklæring der det står at du på grunn av helseforhold må bruke egen bil. Men da må du nesten også ha en bil med navstøtte og eller hc kort. 

Anonymkode: 8777a...e1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi andre ber fastlegen om drosje betalt av pasientreiser. Da betales bare egenandel der hele egenandelen går inn i frikortopptjeningen. 

Alternativt må legen skrive en egenerklæring der det står at du på grunn av helseforhold må bruke egen bil. Men da må du nesten også ha en bil med navstøtte og eller hc kort. 

Til det jeg har uthevet: drosje har man kun rett på hvis det er medisinske årsaker til at man ta det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til det jeg har uthevet: drosje har man kun rett på hvis det er medisinske årsaker til at man ta det. 

Ja, når ts ikke kan ta bussen og må bruke egen bil, så er hun pr. Definisjon innenfor regelverket for drosje betalt av pasientreiser. Men hun velger å gjøre dette for seg selv på enkleste motstands vei, ta egen bil. Vi kan jo også spørre om hun da fyller helsekravene for å føre motorvogn. Det sier nemlig hi ingenting om. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, når ts ikke kan ta bussen og må bruke egen bil, så er hun pr. Definisjon innenfor regelverket for drosje betalt av pasientreiser. Men hun velger å gjøre dette for seg selv på enkleste motstands vei, ta egen bil. Vi kan jo også spørre om hun da fyller helsekravene for å føre motorvogn. Det sier nemlig hi ingenting om. 

Hvis du er frisk nok til å styre og kjøre og følge med i trafikken, så er du vel søren meg frisk nok til å sitte og slappe av på et buss-sete og la andre konsentrere seg om trafikken! Man er ikke for syk til å ta buss men ikke til å kjøre selv.

Anonymkode: 3be00...3ed

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Japp, hva ville du gjort om absolutt alt dette forsvant? Både frikort og stønader?

Da håper jeg dere, og deres familier, har gode forsikringsordninger.

Anonymkode: 5e41c...b97

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du er frisk nok til å styre og kjøre og følge med i trafikken, så er du vel søren meg frisk nok til å sitte og slappe av på et buss-sete og la andre konsentrere seg om trafikken! Man er ikke for syk til å ta buss men ikke til å kjøre selv.

Det kan man da godt være. Hun spesifiserte i HI at det var speilglatt, det å ta seg frem på speilglatt føre til fots er noe helt annet enn å kjøre en bil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du virkelig ikke forestille deg ulike sykdommer som kan vanskeliggjøre offentlig transport? 

Anonymkode: a54d9...87c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da håper jeg dere, og deres familier, har gode forsikringsordninger.

Hva slags forsikrings ordninger skal det være? Jeg har vært kronisk syk hele livet, så søkte om uføre forsikring da jeg var 20 år, fikk selvfølgelig avslag. Da jeg var barn, så eksisterte det ikke forsikringer for barna. 

Anonymkode: 5de53...b30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags forsikrings ordninger skal det være? Jeg har vært kronisk syk hele livet, så søkte om uføre forsikring da jeg var 20 år, fikk selvfølgelig avslag. Da jeg var barn, så eksisterte det ikke forsikringer for barna. 

Forsikringer mot kriminalitet. Kommer til å bli mange da som er for fattige til å ha råd til behandling, for syke til å straffes, og for friske til tvungen, gratis, behandling. Da blir det fort et farlig samfunn, hvor ingen kan føle seg trygge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er klar over at jeg må bruke mye penger i januar og februar, og har spart opp og satt av en sum til det. Det som blir problematisk er å få tilbakebetalt pengene du har brukt som er over denne summen, hvor det tar lang tid å registreres. Dette tar drepen på min økonomi. Jeg lå 1000 kr over og sleit kjempemye. Så egentlig bør man nesten legge av 3000 til frikort 1 :( Har man frikort 2 kan man kanskje spørre om å betale litt senere?

Anonymkode: e3b69...b66

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsikringer mot kriminalitet. Kommer til å bli mange da som er for fattige til å ha råd til behandling, for syke til å straffes, og for friske til tvungen, gratis, behandling. Da blir det fort et farlig samfunn, hvor ingen kan føle seg trygge.

Hæ? 

Nå blander du hummer og kanari med tull og fjas. 

Hvorfor skulle staten bruke penger på tvungen, gratis behandling av de psykisk sykeste forbryterne?  Med det systemet du maler opp her så følger det jo et All American system hvor dødsstraff og livstidsfengsel er godt innafor :nigo: 

Anonymkode: 06f33...ef6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...