Gjest enig Skrevet 18. februar 2005 #1 Skrevet 18. februar 2005 Ja denne her er jeg enig i faktisk. Hørte et program på tv her om dagen at unge lovbrytere går sammen med hardbarka kriminelle,så jeg synes man skal skåne ungdommen slik at de ikke blir utdannet som hardere kriminelle,for det er det de blir innenfor murene. http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/4521559.html
Plym Skrevet 18. februar 2005 #2 Skrevet 18. februar 2005 Er enig i at dette ville være en bedre løsning enn den nåværende, men soningen for ungdom må få et helt annet innhold enn nå. Hvis ikke tror jeg ikke egne ungdomsavdelinger vil gjøre så mye fra eller til.
liv Skrevet 18. februar 2005 #3 Skrevet 18. februar 2005 Er ungdommen under barnevernet så har de mulighet til å sone på en barnevernsinstitusjon.. Ikke alle institusjoner har lov til å ta i mot soning men noen..
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #4 Skrevet 18. februar 2005 Man kan bli straffet med fengsel fra man er 15 år hvis det er alvorlig nok. Og jeg synes de skal i fengsel om de har gjort noe som er ulovlig på lik linje med andre. men at vi skal ta hensyn til at ungdommen fortsatt er såpass unge at de er lett påvirkelige og kan formes,så da mener jeg at de bør skånes vekk fra de hardes kriminelle. Men fengsel,ja,da kanskej de kan skremmes fra videre kriminell aktivitet. Barnevernet skal ikke skåne disse ungdommene med en barnehjemsinstitusjon. Hva er da vitsen med 15 års regelen hvis de slipper konsekvensene??
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #5 Skrevet 18. februar 2005 Hva er vitsen med å putte folk i fengsel dersom det fører til mer kriminalitet og ikke mindre? Strafferammer har omtrent ingen prevantiv effekt. Det som teller er sjansen for å bli tatt.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #6 Skrevet 18. februar 2005 Hva er vitsen med å putte folk i fengsel dersom det fører til mer kriminalitet og ikke mindre? Strafferammer har omtrent ingen prevantiv effekt. Det som teller er sjansen for å bli tatt. La meg da får stille deg noen oppfølgingsspørsmål: Hvis det stemmer det du hevder - har du da noen god forklaring på hvorfor omtrent hele verden fortsatt bruker fengsler som straffemetode?
Gjest Bettie-ikke på nå Skrevet 18. februar 2005 #7 Skrevet 18. februar 2005 Fengsel - eller frihetsberøvelse som det egentlig skal være - brukes vel som straff av flere grunner. Det kan virke preventivt - det er ikke akkurat atraktivt å miste sin frihet. Det kan holde forbrytere vekk fra forbrytelser en stund - de er jo sperret inne. Det handeler om samfunnets behov for hevn og straff - de får jammen sone når de har forbrudt seg mot lover og normer. Det er vel få som tror at et fengelsopphold vil gjøre et menneske bedre/snillere. Jeg har ingen tro på ungdomsavdelinger i fenglser. Tror ikke ungdom vil lære å bli "snille og gode borgere" der. Det er dog bedre enn å putte ungdom sammen med garva vaneforbrytere. Men det beste ville vært et tett oppfølgingstiltak med klare konsekvenser og mulighet til å lære alternative handlingsmønstre - gjerne i regi av barnevernstjenesten. Da vil hensikten være å lære ungdommen at norm- og regelbrudd får konsekvenser, og de vil lære en annen måte å oppføre seg på slik at det blir mindre sjanse for nye lovbrudd. Men det er et - på kort tid - kostbart tiltak, selv om man vet at det er meget effektivt. Det er ikke mange ungdom det er snakk om - hvis jeg ikke husker feil så dreier det seg om under 100 i alderen 15 - 18 år. Men det er det ikke politisk vilje til å prioritere slike tiltak.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #8 Skrevet 18. februar 2005 Men det beste ville vært et tett oppfølgingstiltak med klare konsekvenser og mulighet til å lære alternative handlingsmønstre - gjerne i regi av barnevernstjenesten. Da vil hensikten være å lære ungdommen at norm- og regelbrudd får konsekvenser, og de vil lære en annen måte å oppføre seg på slik at det blir mindre sjanse for nye lovbrudd. Men det er et - på kort tid - kostbart tiltak, selv om man vet at det er meget effektivt. Vel, vel, vel. Det man vet, er at det i all hovedsak ikke virker. Blant annet fordi ungdom som helst skulle vært i fengsel har en ødeleggende påvikning på annen ungdom som av mer vettuge grunner er undelagt barnevernets tjenester. Og blant annet fordi oppfølgingstiltakene lærer disse ungdommene at regel- og normbrudd får bitte bitte bitte små konsekvenser, annet enn at et par terapeuter blir veldig lei seg. På samme måte som de tidligere har erfart at det meste går helt greit bortsett fra at et par lærere blir veldig lei seg.
Bettie Skrevet 18. februar 2005 #9 Skrevet 18. februar 2005 Det er nok snakk om oppfølging på et helt annet plan, og konsekvenser som er mer enn det som eventuelt du tenker på. Det finnes prosjekter som viser at tett oppfølging - og da mener jeg tilnærmet en-til-en oppfølging virker når det gjelder å endre en ungdoms skjevutvikling. Det er vel ikke så mange undersøkelser som viser at fengselsopphold endrer ungdommers atferd, og det er vel en av meningene bak en straffereaksjon. Det viser seg også at mange av de som er i fengsel har lidelser som ADHD, og de blir ikke bedre av et fengesleopphold, og fortsetter i samme spor når de slipper ut. Hva er da hensikten?
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #10 Skrevet 18. februar 2005 I teorien er det heller ikke noe problem å spikre syltetøy fast i taket. Men de fleste vil være enige om at dette ikke er smart bruk av spiker og/eller syltetøy. Men som sagt i andre tråder; på papiret og i snille hoder finnes det alltid en løsning.
Gjest Bettie-ikke på nå Skrevet 18. februar 2005 #11 Skrevet 18. februar 2005 Det er ikke bare på papiret dette virker. I mange kommuner eksisterer systemet allerede, ellers hadde det nok vært mer enn i underkant av 100 barn i norske fengsler. Men det er et svært kostnads- og menneskeressurskrevende system, og det krever mye av alle samarbeidsparter som foreldre, skole osv osv. Jeg mener det er vel verd kostnadene, fordi det vil lønne seg, samfunnsøkonomisk, på sikt.
Gjest Anonymous Skrevet 19. februar 2005 #12 Skrevet 19. februar 2005 La meg da får stille deg noen oppfølgingsspørsmål: Hvis det stemmer det du hevder - har du da noen god forklaring på hvorfor omtrent hele verden fortsatt bruker fengsler som straffemetode? Jepp - fordi folk vil ha HEVN!!! Hmm og fordi politikere ikke forholder seg til forskning og sikker kunnskap. Frps kriminalpolitikk er lett å selge til folk flest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå