Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man går yrkesfag på videregående har man jo muligheten til å ta påbygg og så søke seg videre på høyere utdanning. Da har man gått to år hvor halvparten er yrkesrettet eller praksis i faget, og et år med kun teorifag. Hvorfor er studiespesialiserende linje et treårsløp når yrkesfagelevene får gå to år med de samme fagene og likevel får lov å søke seg inn på høyere utdanning? Burde studiespesialiserende bli et toårsløp istedenfor? 

Anonymkode: d5fcd...0a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ser på timetallet man må ha i fellesfagene dersom man går påbygg, så vil du se at dette er det året hvor yrkesfagelevene skal ta igjen alle timene fellesfag studiespes-elevene har brukt 3 år på. Når du selv har norsk 2 timer i uka mens de på studiespes har hatt 5, så blir det lange dager det påbygg-året når du skal ta igjen alle de timene. Ikke bare i norsk, selvsagt, men også i andre fag.

Påbygg er et tøft år for de som har gått yrkesfag, og det er fordi de mangler såpass mye teori i sitt vgs-løp at dersom det skal gå an å gi dem studiekompetanse blir påbygg-året et år med mye tunge teorifag og lange dager. Studiekompetansen skal inneholde de samme basisfagene (og dermed timetallene) hos alle.

Yrkesfagelever får ikke søke seg inn på høyere utdanning uten at de har tilegnet seg studiekompetanse (noen få unntak via 23/5 her og der, men det krever at du har vært i full jobb noen år og kan dokumentere dette).

Anonymkode: a2554...740

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller dagt at påbygg burde vært 1,5/2 år i tillegg. Påbygg er beintøft, der jeg gikk hadde de 15 timer norsk i uka f.eks. Matte, historie, religion, alt vi hadde 3 år på må de ta på ett år. Jeg er veldig glad vi hadde bedre tid - jeg hadde aldri orket det jaget påbygg var for vennene mine. 

Anonymkode: 8dfd0...2e2

AnonymBruker
Skrevet

Det er like mange timer på påbygg som i et vanlig år på studiespesialiserende - 840 timer. De to årene på yrkesfag er fellesfagene en tredjedel av alle timene på førsteåret, og en fjerdedel på andreåret. Hvordan kan påbyggelevene likevel klare å ta igjen dette på kun et år er spørsmålet. Er det påbyggelevene som burde få lengre tid til å ta påbygg eller er det elevene på studiespesialiserende som burde greid seg med to år når påbyggelevene klarer det?

AnonymBruker
Skrevet

Med påbygg kommer du heller ikke inn på studer som krever spesielle fagkombinasjoner, du har kun absolutte minimum for å komme inn på høyere utdanning. Må du f.eks har kjemi, matte og fysikk for å kommer inn på drømmestudiet må du pent ta ett år til på skolebenken. 

Anonymkode: 5bf1d...da5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at mange ikke egentlig svarer på spørsmålet, men jeg spørs altså igjen:

Hvorfor er det ikke laget et alternativ å gå to år på videregående på studiespesialiserende og oppnå det samme som elevene fra påbygg, men uten fagutdannelsen? 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det ikke laget et alternativ å gå to år på videregående på studiespesialiserende og oppnå det samme som elevene fra påbygg, men uten fagutdannelsen? 

Fordi timetallet blir for lavt. Studiespesialisering har en rekke fag, og ikke minst mulighet til å velge en rekke andre fag, som man ikke har med kombinasjonen yrkesfag/påbygg. 

Anonymkode: fd089...433

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før kunne man ta videregående (allmennfag) på to år ved enkelte skoler, men en eller annen reform har tatt vekk den muligheten.

Anonymkode: 84010...c4e

AnonymBruker
Skrevet

Fordi yrkesfag også er teoretiske fag. Det er ikke bare praksis som ikke teller,det er studieretningsfag, som man har prøver og skriver oppgaver og har eksamen i , et visst antall timer som er istedetfor et visst antall timer studiespes. F eks ernæring som da erstatter kjemi, eller sykdomslære som erstatter tysk osv. (bare eksempler, vet ikke nøyaktig hva som veier opp for hva, men det er tanken bak)

Anonymkode: cdd6f...936

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo påbygg en slags "redningsplanke" for folk som har gått yrkesfag og som vil studere. Det må derfor ses på som et slags minimumskrav for å være "skikket" til å studere. Studiespesialisering derimot skal heller gi et godt grunnlag for de som sikter seg inn på høyere utdanning. 

Anonymkode: 30fa2...cca

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...