Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye har det å si for ansettelse?

Noen av oss har sykdom eller skade som gjør at vi må ta visse hensyn og prioriteringer for å fungere i jobb. Tenker da på feks å ha en vond rygg, anstrengelsesutøst hodepine/migrene og lignende. Stort sett så fungere vi likevel i en 100% jobb, men har ikke ubegrenset kapasitet for enorme mengder overtid.

Bør man være ærlig på jobbintervju om eventuelle begrensninger, eller bør man lyve og prøve å skjule det for fremtidig arbeidsgiver at man har plager innimellom?

Videoannonse
Annonse
Gjest making.a.mess
Skrevet

Det ville jeg ikke opplyst om. Jobben blir ikke din om du opplyser om alle vondter. Jeg har en kronisk betennelse og opplyser ikke om den. Det setter et par begrensninger men er heller ikke vanskelig å tilrettelegge for. 

Skrevet

Hva gjør man dersom man har vært i en ulykke, og det er beskrevet i media at man  har en kronisk skade? Er umulig å lyve om. Arbeidsgiver kan jo bare google.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, straamann skrev:

Hva gjør man dersom man har vært i en ulykke, og det er beskrevet i media at man  har en kronisk skade? Er umulig å lyve om. Arbeidsgiver kan jo bare google.

Hvis arbeidsgiver kan avsløre hvite løgner, blir det jo straks vanskeligere. Du må nesten si at du har vært i en ulykke, men at man er frisk osv. 

Anonymkode: 8c9c2...ff1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, straamann skrev:

Jeg ville ha latt være å si noe upppfordret under intervjuet (man kan jo alltid i ettertid si at «jeg tenkte ikke på å nevne det, for jeg vet det ikke vil ha innvirkning på hvordan jeg kommer til å gjøre jobben»). Men dersom du faktisk blir konfrontert med dette på intervjuet (at arbeidsgiver har funnet det ut fordi de f.eks har googlet deg) ville jeg definitivt ha svart ærlig. Men da ville jeg også samtidig ha prøvd å fokusere på «det positive» skaden har gjort for deg (type gitt deg livserfaring, du er mer reflektert, gitt deg mer empati for folk i vanskelige situasjoner (eller hva enn som kan være relevant for jobben du søker på).

Anonymkode: ffdc6...8ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan spørre om det er noe du trenger tilrettelegging for i jobbsammenheng, svarer du ikke ærlig da har du satt deg selv i en vanskelig posisjon til seinere. Du kan ikke forvente tilrettelegging, og du er ansatt på feile premisser. Du har jo skrevet ørten tråder her om alt du ikke kan og må ha tilpasset, så du bør definitivt ikke lyge. 

Anonymkode: 40ac1...70b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gav beskjed på intervjuet. Å lyve er ikke er ikke et valg for meg da det fort kunne snudd seg mot meg om arbeidsgiver fikk vite om løgnen, regner da med at jeg ikke fikk jobben etter prøvetiden. Tilliten er jo borte da, hvem vil ha en arbeidstaker som lyver, som man vet man ikke kan stole på? Ikke jeg! 

Jeg har fibromyalgi, og klarer meg greit, trenger minimalt med tilrettelegging, alså ergonomisk tastatur, som folk flest bruker nå allivel så... ,men har begrensninger i kapasitet, og kan ikke noe særlig overtid. Så når jeg da blir spurt om overtid på intervjuet, så svarte jeg ærlig, og sa at jeg er kronisk syk, har begrensinger på overtid og spurte hvor mye overtid som var normalt i stillingen. Det var minimalt med overtid, så jeg sa at det fikser jeg, og ble tilbudt jobben to dager etterpå :) 

Anonymkode: a2346...a5d

• Liker 2
Skrevet

Hvis dette er noe som vil plage deg i jobbsammenheng ville jeg vært ærlig og fortalt om dette. Hvis det ikke er noe som går utover jobben din er det ikke så viktig.

har selv ansatt folk som blant annet har slitt med ryggen i 50% stilling. Han var åpen om det hele veien og fortalte at han innimellom hadde dårlige dager og ofte fikk store smerter og kunne ikke jobbe. Vi ble enige om at han løste det med at han på de gode dagene jobbet mer enn 50% og mindre de dagene han var sterkt plaget av smertene. For å gjøre historien kort. Han endte etter et par måneder med å jobbe 100% og hadde mindre vondt i ryggen enn han hadde hatt på mange år. Og selv mente han det hadde med jobbglede og ha en betydningsfull jobb som var årsaken.

Men har også sparket folk som ikke har opplyst at de har slitt med plager så de ikke har vært i stand til å utføre jobben sin etter endt prøvetid.

vi mennesker er veldig forskjellige. Enkelte kjenner godt etter før de står opp av senga om de kan ha litt vondt en plass slik at de kan være syke, mens andre går på jobb med feber og lungebetennelse og må nesten sendes hjem av sjefen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...