Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er femti, og har en halvvoksen sønn. Er skilt. Ingen ny partner.

Jeg har tre søsken, og begge foreldrene mine i live.

Hvis jeg mot formodning skulle gå bort, hvem vil arve meg da? Er det kun sønnen min som arver? Det er han jeg vil skal arve alt, ingen andre. Må jeg skrive testamente for dette, eller er det automatisk slik at det kun er han som har arverett etter meg siden jeg ikke er gift?

Anonymkode: 9756c...98a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Din sønn vil arve alt, om du ikke skriver testamente.

(Ellers synes jeg vel det høres litt optimistisk (?) ut å skrive "hvis jeg mot formodning skulle gå bort", i alle fall om du mener dø. Vi må nok formode at vi dør, alle som en.)

Endret av T-Rex
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sønn er enearving. 

Anonymkode: e2898...2b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er femti, og har en halvvoksen sønn. Er skilt. Ingen ny partner.

Jeg har tre søsken, og begge foreldrene mine i live.

Hvis jeg mot formodning skulle gå bort, hvem vil arve meg da? Er det kun sønnen min som arver? Det er han jeg vil skal arve alt, ingen andre. Må jeg skrive testamente for dette, eller er det automatisk slik at det kun er han som har arverett etter meg siden jeg ikke er gift?

Anonymkode: 9756c...98a

Det er kun sønnen din som arver om du ikke skriver testamente. Så lenge du ikke er gift eller har andre barn så blir det han. Søsken og foreldre har ingen arverett i dette tilfelle

Anonymkode: 5e8fd...3ad

• Liker 2
Skrevet

Sønnen din. Dersom du skriver testamente, kan det gå til den du velger. Men sønnen din får uansett pliktdelsarven. 

• Liker 2
Skrevet

KUN din sønn. Livsarvinger har krav på arv i følge loven . Alle andre kan utestenges ved testamente om man ikke har livsarvinger. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, T-Rex skrev:

Din sønn vil arve alt, om du ikke skriver testamente.

(Ellers synes jeg vel det høres litt optimistisk (?) ut å skrive "hvis jeg mot formodning skulle gå bort", i alle fall om du mener dø. Vi må nok formode at vi dør, alle som en.)

Jeg mente "mot formodning skulle gå bort NÅ snart" :)

TS (ble anonym ved et uhell da jeg skrev startinnlegget, men det var altså meg)

Endret av Million
Skrevet
Just now, Million said:

Jeg mente "mot formodning skulle gå bort NÅ snart" :)

TS

Jeg skjønte vel egentlig det. :)

Om det er noen av slektningene dine du virkelig ikke unner å arve deg, bør du skrive testamente, i tilfelle din sønn mot formodning skulle dø før deg. Dør han en dag og du et par dager etter, har du neppe tenkt på å skrive testamente, og da går arven etter gjeldende regler. Dette er nokså usannsynlig, da.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...