Gå til innhold

Alpakkaull til baby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mener å ha lest her inne at babyer ikke bør ha strikkeplagg i aplakka ull. Stemmer dette? 

Kan noen hjelpe meg med bakgrunnsmateriale? 

Anonymkode: dee4d...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cocosa

Dersom garnet har fibre som løsner, skal ikke babyer ha det, da det kan sette seg fast i halsen. Hør med en garnbutikk om hvilket garn du bør bruke. Jeg anbefaler babyull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merinoull har vært veldig fornøyd med. Synes den er mykere og varer lenger enn feks babyull. Jeg sverger til drops babymerino og merino extra fine. Sandes sin tynn merino og vanlig merino er også helt nydelig til babyer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, Cocosa skrev:

Dersom garnet har fibre som løsner, skal ikke babyer ha det, da det kan sette seg fast i halsen. Hør med en garnbutikk om hvilket garn du bør bruke. Jeg anbefaler babyull. 

2 timer siden, Minlillelykke skrev:

Merinoull har vært veldig fornøyd med. Synes den er mykere og varer lenger enn feks babyull. Jeg sverger til drops babymerino og merino extra fine. Sandes sin tynn merino og vanlig merino er også helt nydelig til babyer

Takk. Jeg vet alt dette, men jeg mener bestemt at der har vært noen tråder på forumet om at babyer ikke skal ha alpakkastrikkeklær. Finner ikke tråden igjen og helelr ikke noe ved å google. 

Vet du noe @Vera Vinge Du er jo både på Hobbyforumet og her inne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du noe @Vera Vinge Du er jo både på Hobbyforumet og her inne? 

Jeg har også hørt dette med alpakka og nyfødte, og har forstått det sånn at det har med loing å gjøre. Men, jeg syns ikke alpakka loer så veldig, jeg. Har hatt flere strikkede alpakkaplagg til barna mine soø nyfødte, og opplevde aldri at det loet slik at jeg merket det. Det eneste jeg har opplevd av loing med alpakka er en gang jeg strikket en genser til i tykk alpakka til meg selv på veldig store pinner, men babystrikk er jo gjerne på tynne pinner, noe som vil binde garnet mer. 

Så jeg ville bare strikket på, kanskje med mindre det var til en prematur som muligens kan være mer sensitiv hvis det skulle falle av noen fiber? 

Jeg titter for øvrig på babystrikk selv for tiden, og er lysten på å strikke noe i Sandnesgarn sin alpakkasilke (eller heter det silkealpakka?), det virker kjempegodt til sånne små. Jeg er ingen tilhenger av typisk babyull. Hvis man ser bort fra alpakka, syns jeg Raumas lammeull virker fint til nyfødt, eller Nøstebarn sin merinoull, den nye lammeulla eller silkeulla. Ellers er jo Sandnesgarn sin (tynne) merinoull helt lofri og kløfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Jeg har også hørt dette med alpakka og nyfødte, og har forstått det sånn at det har med loing å gjøre. Men, jeg syns ikke alpakka loer så veldig, jeg. Har hatt flere strikkede alpakkaplagg til barna mine soø nyfødte, og opplevde aldri at det loet slik at jeg merket det. Det eneste jeg har opplevd av loing med alpakka er en gang jeg strikket en genser til i tykk alpakka til meg selv på veldig store pinner, men babystrikk er jo gjerne på tynne pinner, noe som vil binde garnet mer. 

Så jeg ville bare strikket på, kanskje med mindre det var til en prematur som muligens kan være mer sensitiv hvis det skulle falle av noen fiber? 

Jeg titter for øvrig på babystrikk selv for tiden, og er lysten på å strikke noe i Sandnesgarn sin alpakkasilke (eller heter det silkealpakka?), det virker kjempegodt til sånne små. Jeg er ingen tilhenger av typisk babyull. Hvis man ser bort fra alpakka, syns jeg Raumas lammeull virker fint til nyfødt, eller Nøstebarn sin merinoull, den nye lammeulla eller silkeulla. Ellers er jo Sandnesgarn sin (tynne) merinoull helt lofri og kløfri.

Takk for svar. Da fantaserer jeg ikke. Men det irriterer meg grenseløst at jeg ikke klarer å finne eller huske hvor opphavet til baby og :nei: til alpakka kommer fra. Trodde det var på forumet her...

Jeg har Nancyjakke selv i Sandnes sin minialpakka og synes der er litt loing på den. 

Silkealpakka https://www.sandnesgarn.no/alpakka-silke den så jeg på tidligere i år fordi det var 50 % på den. Den kjentes enda glattere ut enn Mini alpakka og den syntes jeg var dor glatt til å klare å strikke fint og gjevnt med  så alpakka silken lot jeg ligge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Blæ :/ akkurat ferdig med fuglemammas omslagsbody i Sandnes sin silkealpakka. Bare å bruke som dukkeklær?

Anonymkode: 37b5a...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blæ :/ akkurat ferdig med fuglemammas omslagsbody i Sandnes sin silkealpakka. Bare å bruke som dukkeklær?

Anonymkode: 37b5a...95e

Har du strikket den, så er det jo bare å nruke den :klo:

Det var strikkegarnet til å strikke med jeg syntes er for glatt. Ingen motstand på strikkefingeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere prøvd adlibris sitt babymerinogarn og alapakkagarn?

Anonymkode: 2dc1c...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Da fantaserer jeg ikke. Men det irriterer meg grenseløst at jeg ikke klarer å finne eller huske hvor opphavet til baby og :nei: til alpakka kommer fra. Trodde det var på forumet her...

Jeg har Nancyjakke selv i Sandnes sin minialpakka og synes der er litt loing på den. 

Silkealpakka https://www.sandnesgarn.no/alpakka-silke den så jeg på tidligere i år fordi det var 50 % på den. Den kjentes enda glattere ut enn Mini alpakka og den syntes jeg var dor glatt til å klare å strikke fint og gjevnt med  så alpakka silken lot jeg ligge. 

Det kan sikkert være forskjell på alpakkagarn også. Jeg hadde ikke strikket noe særlig i minialpakka, så vet ikke hvordan det er med den. Men drev hvertfall aldri og plukket alpakkahår fra barna øyne eller noe sånt, da de hadde på luer eller jakker i alpakka.

Men enig i at alpakkasilke er glatt, sånn blir det jo med silke. Men jeg kan hvertfall anbefale nøstebarn sin lammeull, hvis du vil ha noe annet enn babyull og ikke ønsker superwash - den er kjempemyk og mer litt mer motstand enn silkeblandinger. Det eneste er at den kommer i få farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en del Drops alpakka silke til førstemann, opplevde ikke at det røytet/loet noe særlig. Men vasket det før bruk. Har også hørt at om man er plaget med loing kan plagget fryses, også rister man det godt ut etterpå for å få vekk løse fibre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alpakkaull er mykt og godt for de små. Har blitt anbefalt der i flere strukkebutikker. Jeg har vare hørt positive ting om bruk av alpakka.

Anonymkode: 3d0b4...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...