Gå til innhold

Droppe påskelam= banne i kjerka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi blir 13 til middag påskeaften, og jeg vurderer å lage noe som kan lage seg selv/forberedes bedre enn påskelam. Tenkte beuf borgignon og potetstappe. Er dette som å banne i kjerka?

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Kjør på, mye bedre enn lam. Og nei det er ikke som å banne i kjerka.

AnonymBruker
Skrevet

Her hadde det blitt banning om jeg serverte lam. Felles enighet om at det smaker ille.

Anonymkode: e7f8a...89c

• Liker 3
Skrevet

Lammelår sucks, hadde blitt så glad for å få noe annet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri spist lam i påsken. Liker ikke.

Anonymkode: a9a91...edb

Skrevet (endret)

Jeg har ikke spist lammelår på mange år så jeg hadde ikke reagert.

Synes det er viktigere at maten er god enn at det må være det samme hvert bidige år.

Finnes mye som er bedre med lam enn lammelår hvis man først skal spise det.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Skrevet

Sau/lam smaker vondt, og lukter enda verre!
Hadde blitt gledelig overrasket av din plan!

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som spiser lam andre dager i påsken, særlig skjærtorsdag (som jo er dagen for det rent bibelsk), eller 1. påskedag, siden det er påskens store festdag.

Hos oss står lam på menyen en av disse dagene, som regel, og om jeg blir invitert på venner eller familie til middag påskeaften og får lammestek synes jeg ofte det er litt synd med lam da også, fordi det tar luven litt fra min egen lammemiddag dagen etter. Ikke noe stort problem, altså, men for meg ville det bare vært et gode å ikke få lam også påskeaften. Hvis man har flere middagsinvitasjoner gjennom påsken, og alle serverer lam fordi de ikke tør noe annet i frykt for å skuffe gjestene, så kan man jo fort ende opp med 3-4 lammemiddager i løpet av en liten uke, og det er i overkant, selv om norsk lam antakelig er mitt favorittkjøtt.

Her i huset har vi tradisjon med bacalao på påskeaften, det gir fin variasjon til kjøttmiddagene.

Anonymkode: 7fd39...2b5

Skrevet

Jeg liker ikke fårekjøtt og lam, så jeg hadde blitt kjempeglad for fransk kjøttgryte med storfekjøtt istedet! Bare lag den du :-)

Skrevet

Kjør på med fransk kjøttgryte, høres kjempegodt ut! :spise: Her bannes det i kjerka hvert år siden vi aldri har spist eller servert lam på påskeaften hverken i min eller samboers familie. Lam smaker og lukter grusomt så hadde jeg blitt servert det hadde jeg virkelig slitt. Jeg spiser det aller meste altså, men sauekjøtt klarer jeg ikke. Heldigvis vet både familie og venner at jeg ikke kan utstå sauekjøtt, så jeg slipper å få det servert, hehe. :fnise: Jeg ble servert pinnekjøtt hos moren til eksen første gang jeg traff henne husker jeg, det var helt jævlig. Fikk lettere panikk inni meg, men jeg er jo høflig, så forsynte meg med litt og klarte å spise opp, men hadde mest lyst til å spy etterpå. Det er noe av det verste jeg har smakt og lam, fårikål, fårepølse og alt annet med sau smaker like jævlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke å banne i kirka. Om du inviterer, så setter du sammen menyen. 

Anonymkode: 5e773...aed

Skrevet
5 hours ago, Jens said:

Vi blir 13 til middag påskeaften, og jeg vurderer å lage noe som kan lage seg selv/forberedes bedre enn påskelam. Tenkte beuf borgignon og potetstappe. Er dette som å banne i kjerka?

Dette er jo kjempegod selskapsmat og jeg hadde blitt lykkelig om jeg ble servert en god boeuf bourguignon. 

Jeg serverer gjerne lam i påska, men det er fordi jeg syns det er så utrolig godt. Jeg serverer gjerne lammelår i jula også, men igjen, det er fordi jeg liker det. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her hadde det blitt banning om jeg serverte lam. Felles enighet om at det smaker ille.

Skjønner ikke dette maset om påskelam ? Har aldri vært tradisjon her, og er enig i at lam (og sau) smaker ille !

Anonymkode: 20a26...bab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager aldri lammestek i påsken. Lager heller saltkjøtt med stappe. Eller fårikål.

Anonymkode: 6e370...94d

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke dette maset om påskelam ? Har aldri vært tradisjon her, og er enig i at lam (og sau) smaker ille !

Anonymkode: 20a26...bab

De lager/spiser det på måfå regner jeg med.

Skrevet

Lammelår er kjempegodt, men det er jo dere som bestemmer hva som skal serveres. Jeg ville ikke stusset over å få noe annet i allefall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle vegetarianere og veganere banner i kjerka hvert år de da.

Anonymkode: 2c221...2d1

Skrevet

Har aldri spist lam i påsken så jeg ville absolutt ikke ansett det som "kirkebanning". 

AnonymBruker
Skrevet

Det står jo i Bibelen at man skal ha lam i påsken. Og vin! 

Anonymkode: c7a9b...273

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo i Bibelen at man skal ha lam i påsken. Og vin! 

Anonymkode: c7a9b...273

Ergo er det nedtur----

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...