AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #1 Skrevet 26. mars 2018 Hei, jeg skal ta en fagprøve nå om 3mnd. Jeg har vært så heldig at jeg har fått fast jobb etter jeg er ferdig med fagprøven og den er bestått. Jeg kan faget mitt godt, og det er en av grunnene til at jeg fikk jobben. Det jeg ser for meg at jeg vil slite en del på, er det å skulle skrive så omfattende rundt de temaene jeg kommer til å få. Det vil si at jeg kan fint svare på en fagprøve, og svare 100% teoretisk korrekt, men jeg vil da slite med å formulere det ned til en lang tekst. Så til mitt spørsmål, om dette skulle gå alt for skeis (noe jeg ikke tror det kommer til og gjøre) vil det veie litt opp at jeg forteller sensorene om den faste stillingen jeg har fått tildelt? Anonymkode: 3362b...d27
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #3 Skrevet 26. mars 2018 Hvorfor skal det liksom veie opp? Er jo mange før deg som har fått tilbud om fast stilling hvis de besto fagprøven. Det er jo en teoretisk prøve du er nødt til å bestå. Sensor kan jo ikke gi deg fagbrevet fordi du har scoret halvveis på den teoretiske prøven og har fått deg fast jobb. Det er jo ikke relevant. Så svaret er nei. Anonymkode: e7b04...35a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #4 Skrevet 26. mars 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal det liksom veie opp? Er jo mange før deg som har fått tilbud om fast stilling hvis de besto fagprøven. Det er jo en teoretisk prøve du er nødt til å bestå. Sensor kan jo ikke gi deg fagbrevet fordi du har scoret halvveis på den teoretiske prøven og har fått deg fast jobb. Det er jo ikke relevant. Så svaret er nei. Anonymkode: e7b04...35a Det er derfor jeg spør om råd her inne. Hadde jeg sittet på svaret selv hadde jeg spart meg for posten Grunnen til at jeg tenkte det kunne være litt til hjelp er jo av den grunn at du trenger en utdannelse for å tre inn i den stillingen jeg har fått. Altså hvem som helst kan ikke få den, og da kanskje en sensor ser at jeg har de kravene som trengs i den jobben jeg har fått. Og vil ta med dette som litt av vurdering. Er ikke feil og spørre om du ikke sitter på svarene selv vettu. Anonymkode: 3362b...d27
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #5 Skrevet 26. mars 2018 Svaret er nei. Sensor til fagprøven er uavhengig og bryr seg ikke om din jobb eller arbeidsgiver. Sensor vurderer kun dine utførte oppgaver på fagprøven. Foreslår at du bruker de neste tre månedene godt til å forberede deg og øve deg på å skrive forslag til svar og få noen andre til å lese gjennom for å få kommentarer. Det er surt å stryke da du må vente 6 måneder for ny prøve. Anonymkode: 074fc...5ba 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #6 Skrevet 26. mars 2018 Prøvenemnda (sensor) bedømmer kun fagprøven din, de ser ikke på hva slags jobb du har/kan få, bare om du kan nok av læreplanens mål til å få bestått. Det er jo mange som får jobber med forbehold om bestått utdanning etc. så skulle alle de automatisk bestått fagprøven fordi arbeidsgiver har troa på at de kan det faglige hadde man jo ikke trengt prøvenemder? Det er ikke sikkert arbeidsgiver trenger hele fagets bredde/trenger oppfylt alle mål i læreplanen, og det er jo derfor man har prøvenemder. Det er en del praksiskandidater som stryker, de er fryktelig flinke i jobben sin, men har ikke bredde nok i forhold til læreplanen, og da kan de ikke stå selv om arbeidsgiver mener de er bra nok til deres bruk, dette er jo gjerne folk som har jobbet i faget i 20-30 år og, men som ikke dekker hele fagets bredde.. Dette er bare observasjoner gjort i eget fagområde, jeg vet jo ikke hvilket fag du skal opp i, det kan jo være forskjeller i de forskjellige fagområdene Bruk de neste månendene på å forbered deg, og jobb med det du er usikker på i forhold til fagprøven Anonymkode: 40ded...9ab 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå