Gå til innhold

Ville du ha skrevet under denne leiekontrakten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor det blant annet står: 

«Leietaker har ansvar for fornyelse av vegger,tak, maling og tapet.»

«Innbrudd anses som generell vedlikehold og kostnadene dekkes av leietaker»

Og hvor det under beskrivelse av vedlikehold er ramset opp langt mer enn det som står i husleieloven. 

Og utleier sender regningen på opprettet depositumskonto til leietaker pålydende 400kr 

Har fått en for meg litt voldsom leiekontrakt på 6 maskinskrevne sider. En del av det er greit. Men flere ting blant annet det som står ovenfor skurrer litt i mine ører. 

Jeg sa jeg ikke ønsker å skrive under på kontrakten da. Og dermed ikke leie. Men er det flere som hadde reagert eller er det bare meg? 

Anonymkode: 611ec...cef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nope nope nope, genial måte å få fikset allerede eksisterende feil gratis.
Hadde ikke skrevet under.

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg som trodde han jeg leide hos i Bergen var spesiell... Men han holdt seg i det minste til husleieloven. Det der hadde jeg aldri skrevet under på.

Anonymkode: d08b6...087

• Liker 8
Skrevet

En del av det du beskriver er ikke i tråd med lovverket, om jeg ikke husker feil. Kontrakten du har fått er derfor ulovlig. Det er ikke lov for utleier å gi dårligere vilkår enn loven åpner for, jeg ville derfor ikke signert.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Og opprettelse av depositumskonto er det uansett utleier som skal dekke, så det er ikke gyldig å sende deg regning på det heller. 

Nei, jeg hadde ikke leid hos denne personen. 

Anonymkode: eb231...a39

• Liker 17
Skrevet

Innbrudd er ikke generell vedlikehold, men sånt går på innboforsikring. 
Men en leietaker skal da ikke ha ansvar for oppussing, og generelt vedlikehold. 
Denne kontrakten skriker problemer på lang avstand. 
Skulle jeg som leietaker hatt ansvar for fornyelse av vegger og tak, så hadde alle kostnader rundt det skulle vært trekt fra leiesum. Men nei, jeg hadde aldri godtatt den kontrakten. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS

Det står også at han kom til å regulere husleien med 3 % økning en gang i året. 

Han ville ha depositumsgaranti. På visning sa han at den var på 3000kr. I kontrakten står det 4800kr. Penger som vi ikke hadde fått tilbake. 

Utleier sine plikter er på to linjer. "...sørge for at leietaker til enhver tid har tilgang til leiligheten og at bygget for øvrig utvendig er i forsvarlig vedlikeholdt stand." 

"Leietaker har ansvaret for alt av vedlikehold av leiligheten innvendig, dvs innenfor boligens fire vegger. For eksempel låser, nøkler, ruter, servanter, vannklosettskåler med sete og lokk, badekar, lampekupler, elektriske kontakter, panelovner, brytere og sikringer, i tillegg til oppstaking av avløpsrør til egen vannlås. Vedlikeholdet innebefatter også fornyelse av blant annet tapet, maling, parkett og tak. "

"Leietaker er ansvarlig for at inngangsdør til leiligheten denne disponerer til enhver tid er godt nok renholdt" Her er vi på detaljnivå :P

"Leiligheten skal tilbakeleveres i samme stand som den ble levert. Leiligheten er levert slik den fremstår. Den skal overleveres i samme stand som ved overtagelsen." - den er forsåvidt grei, men står ingenting om normal slitasje. 

Han har også et eget avsnitt på konfliktløsning. 

Under vedtakelse av konktrakten står det at "utleier og leietaker vedtar herved alle punktene i avtalen"... 

Vi påpekte enkelte av punktene i kontrakten da vi fikk den og hadde lest igjennom. Da fremstod han som irritert og sa at da kunne vi endre på det med det samme viss det var så om å gjøre. Ba om å få ta med meg kontrakten hjem for å lese ordentlig gjennom den. Han sa at vi da også kunne endre på det vi ønsket å endre på. Han sa videre at nå er det så og så mange han hadde sagt nei til nettopp så at vi fikk leie. Og at vi drøyde med å ta med den seks siders kontrakten hjem medførte mer arbeid for han. Vi var på visning type tirsdag og vi møtte han dagen etter for å se på kontrakt.. 

Endte med at jeg dagen etter sendte han en høflig melding tilbake om at vi ikke kunne skrive under på disse leievillkåra og dermed takket nei. Svaret jeg fikk var: ??!!! Utrolig sleipt og dårlig gjort!!

Så veldig glad for at vi ikke skreiv under. Men skremmende at det finnes sånne utleiere rundt om. Huset står som utleid, så håper ikke de nye leietakerene har skrevet under denne kontrakten. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor det under beskrivelse av vedlikehold er ramset opp langt mer enn det som står i husleieloven. 

Og utleier sender regningen på opprettet depositumskonto til leietaker pålydende 400kr 

Har fått en for meg litt voldsom leiekontrakt på 6 maskinskrevne sider. En del av det er greit. Men flere ting blant annet det som står ovenfor skurrer litt i mine ører. 

Jeg sa jeg ikke ønsker å skrive under på kontrakten da. Og dermed ikke leie. Men er det flere som hadde reagert eller er det bare meg? 

Ulovlig leiekontrakt og noe du ikke må finne på å signere på. 

Anonymkode: 5c2bf...72d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Tyngre oppussing er utleiers ansvar, og det er også utleier som skal betale for depositumskonto.

Anonymkode: 7b61a...c82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

høres ut som en leddsetning. Han kan vel ikke mene at leietaker er ansvarlig for fornyelse i sin alminnelighet. Det må jo være hvis noe av det ødelegges? 

At innbrudd dekkes av leietaker er vel vanlig?

Anonymkode: 6a665...3d0

Skrevet

Hadde heller ikke skrevet under på den kontrakten der 😲

Skrevet
På 26.3.2018 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Vegger, gulv og tak  er innenfor

depositumskonto skal du ikke betale for

Innbrudd er eier ikke leiers kost, og blir dekket av eiers forsikring, du må ha egen inbo forsikring på dine ting

Skrevet
På 26.3.2018 den 11.21, AnonymBruker skrev:

TS

Det står også at han kom til å regulere husleien med 3 % økning en gang i året. 

Han ville ha depositumsgaranti. På visning sa han at den var på 3000kr. I kontrakten står det 4800kr. Penger som vi ikke hadde fått tilbake. 

Utleier sine plikter er på to linjer. "...sørge for at leietaker til enhver tid har tilgang til leiligheten og at bygget for øvrig utvendig er i forsvarlig vedlikeholdt stand." 

"Leietaker har ansvaret for alt av vedlikehold av leiligheten innvendig, dvs innenfor boligens fire vegger. For eksempel låser, nøkler, ruter, servanter, vannklosettskåler med sete og lokk, badekar, lampekupler, elektriske kontakter, panelovner, brytere og sikringer, i tillegg til oppstaking av avløpsrør til egen vannlås. Vedlikeholdet innebefatter også fornyelse av blant annet tapet, maling, parkett og tak. "

"Leietaker er ansvarlig for at inngangsdør til leiligheten denne disponerer til enhver tid er godt nok renholdt" Her er vi på detaljnivå :P

"Leiligheten skal tilbakeleveres i samme stand som den ble levert. Leiligheten er levert slik den fremstår. Den skal overleveres i samme stand som ved overtagelsen." - den er forsåvidt grei, men står ingenting om normal slitasje. 

Han har også et eget avsnitt på konfliktløsning. 

Under vedtakelse av konktrakten står det at "utleier og leietaker vedtar herved alle punktene i avtalen"... 

Vi påpekte enkelte av punktene i kontrakten da vi fikk den og hadde lest igjennom. Da fremstod han som irritert og sa at da kunne vi endre på det med det samme viss det var så om å gjøre. Ba om å få ta med meg kontrakten hjem for å lese ordentlig gjennom den. Han sa at vi da også kunne endre på det vi ønsket å endre på. Han sa videre at nå er det så og så mange han hadde sagt nei til nettopp så at vi fikk leie. Og at vi drøyde med å ta med den seks siders kontrakten hjem medførte mer arbeid for han. Vi var på visning type tirsdag og vi møtte han dagen etter for å se på kontrakt.. 

Endte med at jeg dagen etter sendte han en høflig melding tilbake om at vi ikke kunne skrive under på disse leievillkåra og dermed takket nei. Svaret jeg fikk var: ??!!! Utrolig sleipt og dårlig gjort!!

Så veldig glad for at vi ikke skreiv under. Men skremmende at det finnes sånne utleiere rundt om. Huset står som utleid, så håper ikke de nye leietakerene har skrevet under denne kontrakten. 

3% er ulovlig, indeks er lov

Normal slitasje er huseiers ansvar

Skrevet

hvor i landet er dette? dette høres jo helt sykt ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mon tro hva Forbrukerrådet hadde sagt om den kontrakten. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg kunne signert den. Men derigjen så vet jeg at den strider mot lovverket og dermed ikke gyldig. Forholder meg til lovverket som leietaker.

Hadde en utleier som krevde jeg skulle betale for opprettelsen av depositumskontoen. Jeg gjorde da det, men noen måneder senere sendte jeg en epost hvor jeg henviste til lovverket og reduserte husleien den måneden tilsvarende.

Anonymkode: 1a597...2d7

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

I alle dager! Ting har forandret seg mye siden den første og eneste norske leiligheten jeg leide.

-"Ja, liker du kåken?"
-"Ja, dette er saker."
-"Vel du virker som en grei kar, Overrasket. Her er nøkla, bare flytt inn du. Leien forfaller den 1. i hver måned. Lykke til, da". 

AnonymBruker
Skrevet

Nei absolutt ikke.

"Og utleier sender regningen på opprettet depositumskonto til leietaker pålydende 400kr" Dette er ikke lov, og viser at du har med en useriøs utleier å gjøre. 

Vedlikeholdsansvaret er jo helt hinsides og umoralsk.

Styr unna!

Anonymkode: 73ad9...29c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, 

så oppløftende å lese at det ikke er jeg som overreagerer. Var egentlig en utrolig fin bolig og det haster egentlig med å finne bolig. Så at kontrakten var som det var, var ekstra synd. 

Dette er en person som har et AS hvor han kjøper opp og leier ut boliger. Rart at en slik kontrakt går igjennom. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, 

så oppløftende å lese at det ikke er jeg som overreagerer. Var egentlig en utrolig fin bolig og det haster egentlig med å finne bolig. Så at kontrakten var som det var, var ekstra synd. 

Dette er en person som har et AS hvor han kjøper opp og leier ut boliger. Rart at en slik kontrakt går igjennom. 

Jeg ville tipset leietakerforeningen ang denne kontrakten. Muligens også forbrukterrådet 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...