AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #1 Skrevet 26. mars 2018 Var på en matbutikk i helgen, og bankterminalen hadde tydeligvis mistet kontakten med nettet så jeg møtte signere på kassakvitteringen. Men det jeg reagerte på var at kassereren sjekket ikke signaturen, bad ikke om legimitasjon, og noterte heller ikke ned kontrollsiffer fra kortet. Har opplevd reserveløsning for mange år siden. Da sjekket kassereren bildet på kortet, signaturen, og noterte ned noen siffer fra kortet før hun signerte selv. Dette ble ikke gjort i helgen. Jeg kunne sikkert skrevet "dra til helvete" i signaturfeltet uten at hun hadde reagert... Er det sånn det foregår? Skal de ikke ha mer kontroll over transaksjoner i kortterminalene? Jeg tastet koden min, det tok en halv evighet, så stod det "godkjennes med signatur". Men i teorien kunne kortet vært stjålet, eller jeg kunne skrevet bare tull i signaturfeltet. Kan jeg bestride transaksjonen når den trekkes? Bare på "pur F"? Siden de ikke sjekket? Har et standard visa kort fra sparebank 1 om det har noen betydning. Anonymkode: b70b7...c0d
Belima Skrevet 26. mars 2018 #2 Skrevet 26. mars 2018 Var dette i en butikk du aldri har vært før er det litt rart, men er det en butikk du ofte handler i så er det ikke så rart. Blir jo litt kjente etter hver når vi er faste kunder.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #3 Skrevet 26. mars 2018 Har selv opplevd et par ganger de seneste årene at de ikke har kontrollert ID eller i det hele tatt sett på signaturen. Tidligere har det derimot blitt kontrollert. Om det er "slappe" ansatte, dårlig opplæring eller om systeme i utgangspunktet er blitt bedre aner jeg ikke. Har egentlig ikke tenkt så mye på det Anonymkode: 1537b...012
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #4 Skrevet 26. mars 2018 Reserveløsning (godkjent med signatur) har skjedd ofte i butikken jeg jobber i. Det har skjedd så ofte, men det har aldri hendt at det ikke har gått gjennom i systemene likevel. Typisk at det skjer på de travleste dagene. Anonymkode: 6dda8...fa6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #5 Skrevet 26. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Var på en matbutikk i helgen, og bankterminalen hadde tydeligvis mistet kontakten med nettet så jeg møtte signere på kassakvitteringen. Men det jeg reagerte på var at kassereren sjekket ikke signaturen, bad ikke om legimitasjon, og noterte heller ikke ned kontrollsiffer fra kortet. Har opplevd reserveløsning for mange år siden. Da sjekket kassereren bildet på kortet, signaturen, og noterte ned noen siffer fra kortet før hun signerte selv. Dette ble ikke gjort i helgen. Jeg kunne sikkert skrevet "dra til helvete" i signaturfeltet uten at hun hadde reagert... Er det sånn det foregår? Skal de ikke ha mer kontroll over transaksjoner i kortterminalene? Jeg tastet koden min, det tok en halv evighet, så stod det "godkjennes med signatur". Men i teorien kunne kortet vært stjålet, eller jeg kunne skrevet bare tull i signaturfeltet. Kan jeg bestride transaksjonen når den trekkes? Bare på "pur F"? Siden de ikke sjekket? Har et standard visa kort fra sparebank 1 om det har noen betydning. Anonymkode: b70b7...c0d Tenk deg litt om. Hva trenger du for å handle med ditt kort på nettet? Jo, i tillegg til kontonummeret ditt, så trenger du de tre sifrene på baksinden, kontroll nummeret. Det nummeret har ikke butikker eller andre lov til å notere, fordi de da lett kan misbruke kontoen din. Dette har blitt sagt og skrevet flere ganger i media. Til tross for det, så noterer enkelte butikker ned nummeret. Jeg var selv ute for det for noen iker siden. Sa ingenting da, fordi jeg var usikker på regelverket. Om du har stjålet kortet og så går og handler matvarer i en matbutikk så er du vel temmelig naiv? Det er fort gjort å bli tatt, selv om det kommer opp reserveløsning. Og med din signatur så er du ansvarlig for det dokumentet du har signert på også med "feilt" kontonummer. De fleste svindlere med stjålet kort går et sted der de handler store og lett omsettelige varer, ikke i matbutikken. Anonymkode: 7f4b9...394
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #6 Skrevet 26. mars 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenk deg litt om. Hva trenger du for å handle med ditt kort på nettet? Jo, i tillegg til kontonummeret ditt, så trenger du de tre sifrene på baksinden, kontroll nummeret. Det nummeret har ikke butikker eller andre lov til å notere, fordi de da lett kan misbruke kontoen din. Dette har blitt sagt og skrevet flere ganger i media. Til tross for det, så noterer enkelte butikker ned nummeret. Jeg var selv ute for det for noen iker siden. Sa ingenting da, fordi jeg var usikker på regelverket. Om du har stjålet kortet og så går og handler matvarer i en matbutikk så er du vel temmelig naiv? Det er fort gjort å bli tatt, selv om det kommer opp reserveløsning. Og med din signatur så er du ansvarlig for det dokumentet du har signert på også med "feilt" kontonummer. De fleste svindlere med stjålet kort går et sted der de handler store og lett omsettelige varer, ikke i matbutikken. Anonymkode: 7f4b9...394 Her blander du begrepene, selv om du også har gode poenger Når man handler på nett bruker man kortnummer (ikke kontonummer), utløpsdato og CVC-kode. Tidligere når man betalte i butikk, og reserveløsningen slo inn, skulle de ansatte i butikken sjekke ID, signatur og notere ned kontrollnummer (som er noe annet enn begrepene over igjen. Da fikk butikken først pengene når de sendte inn sin gjenpart av denne. Nå har betalingsterminalenes løsninger blitt bedre, og det som har vært av reserveløsninger gjennom dagen sendes inn når terminalen er online igjen om kvelden og avstemmes. Det er kun hvis terminalen krasjer helt og må byttes ut at butikken får bruk for sin gjenpart, slik som tidligere. Anonymkode: 089da...6de 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #7 Skrevet 26. mars 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her blander du begrepene, selv om du også har gode poenger Når man handler på nett bruker man kortnummer (ikke kontonummer), utløpsdato og CVC-kode. Tidligere når man betalte i butikk, og reserveløsningen slo inn, skulle de ansatte i butikken sjekke ID, signatur og notere ned kontrollnummer (som er noe annet enn begrepene over igjen. Da fikk butikken først pengene når de sendte inn sin gjenpart av denne. Nå har betalingsterminalenes løsninger blitt bedre, og det som har vært av reserveløsninger gjennom dagen sendes inn når terminalen er online igjen om kvelden og avstemmes. Det er kun hvis terminalen krasjer helt og må byttes ut at butikken får bruk for sin gjenpart, slik som tidligere. Anonymkode: 089da...6de Når du påstår at noen blander begrepene så må du forklare hva som er blandet. Det du gjør er nemlig å påstå at andre gjør feil for så å forklare tingene med samme feilen selv. Anonymkode: 7f4b9...394
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #8 Skrevet 26. mars 2018 Du har nok møtt på en ansatt som ikke har så god peiling på reserveløsning. Da jeg selv jobbet i butikk var det noen som aldri fikk dreisen på reserveløsning uansett hvor mye vi forsøkte å lære dem opp.. Anonymkode: 051a1...842
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #9 Skrevet 26. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her blander du begrepene, selv om du også har gode poenger Når man handler på nett bruker man kortnummer (ikke kontonummer), utløpsdato og CVC-kode. Tidligere når man betalte i butikk, og reserveløsningen slo inn, skulle de ansatte i butikken sjekke ID, signatur og notere ned kontrollnummer (som er noe annet enn begrepene over igjen. Da fikk butikken først pengene når de sendte inn sin gjenpart av denne. Nå har betalingsterminalenes løsninger blitt bedre, og det som har vært av reserveløsninger gjennom dagen sendes inn når terminalen er online igjen om kvelden og avstemmes. Det er kun hvis terminalen krasjer helt og må byttes ut at butikken får bruk for sin gjenpart, slik som tidligere. Anonymkode: 089da...6de Dette + man raster jo inn pin kode selv om terminalen går på reserveløsning Anonymkode: 9eaef...594
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #10 Skrevet 26. mars 2018 Når den går over på reserveløsning skal egentlig den i kassa skrive ned et kontrollnummer, men det er mange som er sløve. I forhold til tyveri og stjålne kort sjekker jo ikke de ansatte legitimasjon før du betaler med kort vanligvis heller, så akkurat dét har ingenting å si i dette tilfellet. For de som jobber i butikk er dette en formalitet de må sende inn til regnskapsavdelingen, ikke en måte å avdekke stjålne kort Anonymkode: 5f9b0...81d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #11 Skrevet 26. mars 2018 Da jeg var ung for mange år siden jobbet jeg med ei jente som kunne fortelle at hun tidligere hadde jobbet i kiosk, og at hennes venner pleide å komme innom for å kjøpe røyk når de ikke hadde penger på kortet. Da dro de visstnok ut ledningen til kortterminalen slik at det kom opp reserveløsning slik at terminalen ikke fikk kontakt med banken slik at betalingen gikk igjennom selv om kontoen var tom. Hun mente denne metoden også fungerte med stjålne kort, siden terminalen ikke visste om koden var korrekt uten nettilgang. Nå er dette ca. to tiår siden, så jeg vet ikke om dette er mulig i dag, men det var i alle fall det jeg ble fortalt den gang. Jeg har forøvrig handlet med min mors bankkort og fått reserveløsning et par ganger som student, og ingen av stedene sjekket at det var mitt kort. Ikke ligner signaturen min min mors heller (jeg skrev bare første initial og etternavn, som min mor og jeg begge har til felles) Anonymkode: bdf8d...205
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #12 Skrevet 27. mars 2018 På 3/26/2018 den 10.13, AnonymBruker skrev: Var på en matbutikk i helgen, og bankterminalen hadde tydeligvis mistet kontakten med nettet så jeg møtte signere på kassakvitteringen. Men det jeg reagerte på var at kassereren sjekket ikke signaturen, bad ikke om legimitasjon, og noterte heller ikke ned kontrollsiffer fra kortet. Har opplevd reserveløsning for mange år siden. Da sjekket kassereren bildet på kortet, signaturen, og noterte ned noen siffer fra kortet før hun signerte selv. Dette ble ikke gjort i helgen. Jeg kunne sikkert skrevet "dra til helvete" i signaturfeltet uten at hun hadde reagert... Er det sånn det foregår? Skal de ikke ha mer kontroll over transaksjoner i kortterminalene? Jeg tastet koden min, det tok en halv evighet, så stod det "godkjennes med signatur". Men i teorien kunne kortet vært stjålet, eller jeg kunne skrevet bare tull i signaturfeltet. Kan jeg bestride transaksjonen når den trekkes? Bare på "pur F"? Siden de ikke sjekket? Har et standard visa kort fra sparebank 1 om det har noen betydning. Anonymkode: b70b7...c0d Så lenge du har skrevet under så kan du ikke bestride noe som helst. På enkle transaksjoner som dette i en matbutikk så trenger de ikke skrive cvc koden, hadde beløpet vært høyt. om du f.eks hadde kjøpt en TV ville det vært lurt og ringe bank for autorisasjon til belastning. Anonymkode: f2980...5e9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #13 Skrevet 27. mars 2018 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Her blander du begrepene, selv om du også har gode poenger Når man handler på nett bruker man kortnummer (ikke kontonummer), utløpsdato og CVC-kode. Tidligere når man betalte i butikk, og reserveløsningen slo inn, skulle de ansatte i butikken sjekke ID, signatur og notere ned kontrollnummer (som er noe annet enn begrepene over igjen. Da fikk butikken først pengene når de sendte inn sin gjenpart av denne. Nå har betalingsterminalenes løsninger blitt bedre, og det som har vært av reserveløsninger gjennom dagen sendes inn når terminalen er online igjen om kvelden og avstemmes. Det er kun hvis terminalen krasjer helt og må byttes ut at butikken får bruk for sin gjenpart, slik som tidligere. Anonymkode: 089da...6de 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du påstår at noen blander begrepene så må du forklare hva som er blandet. Det du gjør er nemlig å påstå at andre gjør feil for så å forklare tingene med samme feilen selv. Anonymkode: 7f4b9...394 Kortnummer: dette er tallene som står preget på kortet, dvs med fremhevet skrift Utløpsdato: er nok et misvisende begrep ja, for det er utløpsdato/måned. CVC-kode: står i signaturfeltet på baksiden av kortet og det er de 3 siste sifrene som skal benyttes (på noen kort står flere tall Kontonummer: det er kontonummeret i banken din. Har du f eks et Visa debetkort, er Visa-delen av kortet knyttet mot kontoen slik at pengene belastes denne, men det er likevel kortnummeret (se over) man taster inn ved netthandel, ikke kontonummeret Kontroll-nummer: står regel på baksiden av kortet, på ID-delen, og kan være en kombinasjon av bokstaver og tall I innlegget jeg henviste til sto det at «hva trenger du for å handle på nett? Jo kontonummeret ditt, samt kontrollnummeret, som er de 3 sifrene på baksiden.» Fortell gjerne hva du mener jeg blander? Anonymkode: 089da...6de 2
Minya Skrevet 27. mars 2018 #14 Skrevet 27. mars 2018 23 hours ago, AnonymBruker said: Når du påstår at noen blander begrepene så må du forklare hva som er blandet. Det du gjør er nemlig å påstå at andre gjør feil for så å forklare tingene med samme feilen selv. Anonymkode: 7f4b9...394 Det har alltid stått spesifisert på kortene hva som er kontrollnummer. Det du snakket om var CVC, de tre siste sifrene som står på signaturlinjen. Dette er ikke det kassereren skal skrive ned på reserveløsningen. Like under kontonummeret derimot, står det en kode med fire bokstaver og tre tall. Dette er kontrollnummeret, noe som også står spesifisert på kortet. Ved reserveløsning på kredittkort og kort uten kontrollnummer, skal annen legitimasjon vises og det skal noteres på kvitteringen ved at man skriver "ID kontrollert" i stedet. 1
missmcbeal Skrevet 27. mars 2018 #15 Skrevet 27. mars 2018 (endret) Jeg kan ikke reglene, men dersom du uansett måtte taste inn PIN-koden på kortet og signere med navnet ditt så ser jeg virkelig ikke problemet? Hvordan blir det annereldes enn at du bare handler på vanlig måte og taster inn PIN-koden på kortet? Det er dessuten mange som kanskje låner kort av samboeren og får pin-kode? Er det så nøye om den som betaler med kort ikke bruker sitt eget kort så lenge man har fått låne kort og pin-kode? Det er jo selve pin-koden som er sikring om at den rettmessige bruker kortet? Blir selvfølgelig annerledes om du har en løsning der du bare drar kortet og signerer med navn. Men når man har pin-kode? Kan noen forklare meg hvordan man kan lure noen? Endret 27. mars 2018 av missmcbeal
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #16 Skrevet 14. oktober 2023 missmcbeal skrev (På 27.3.2018 den 20.57): Jeg kan ikke reglene, men dersom du uansett måtte taste inn PIN-koden på kortet og signere med navnet ditt så ser jeg virkelig ikke problemet? Hvordan blir det annereldes enn at du bare handler på vanlig måte og taster inn PIN-koden på kortet? Det er dessuten mange som kanskje låner kort av samboeren og får pin-kode? Er det så nøye om den som betaler med kort ikke bruker sitt eget kort så lenge man har fått låne kort og pin-kode? Det er jo selve pin-koden som er sikring om at den rettmessige bruker kortet? Blir selvfølgelig annerledes om du har en løsning der du bare drar kortet og signerer med navn. Men når man har pin-kode? Kan noen forklare meg hvordan man kan lure noen? Når terminalen er offline kan man taste hvilken som helst PIN, terminalen får ikke sjekket at den er riktig eller om det er dekning på kontoen Anonymkode: 8647f...c14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå