AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #1 Skrevet 26. mars 2018 Høyskole eller universitet ? Da tenker jeg også på juleferie, vinterferie. Anonymkode: 4ff7f...3e3
Sensi Skrevet 26. mars 2018 #2 Skrevet 26. mars 2018 Jul og påske ja. Tror det varierer med vinter og høstferie. Håper ikke dette er utslagsgivende for om du skal søke? Hvis ja, så søk. Du kan bestemme om du tar imot plass når du har fått tilbud om plass. :-)
gobbledigook Skrevet 26. mars 2018 #3 Skrevet 26. mars 2018 Vinterferie varierer, man kan ende opp med alt fra forelesningsfri uke til en helt vanlig uke. Jeg har vel hatt undervisning i 1/4 av disse feriene så langt 1
Serafin Skrevet 26. mars 2018 #4 Skrevet 26. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Høyskole eller universitet ? Da tenker jeg også på juleferie, vinterferie. Anonymkode: 4ff7f...3e3 Det er som regel kun juleferie og påskeferie på høgskole/universitet. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #5 Skrevet 26. mars 2018 Jeg går på universitet, vi har ikke forelesninger i noen av feriene (høstferie, jul, vinterferie, påske), men det hender vi har innlevering rett etter ferien Anonymkode: fd81a...32d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #6 Skrevet 26. mars 2018 Hva legger du i ferie? Det er ikke undervisning, men usikker på om jeg ville kaldt det fri med eksamen uken etter påske Anonymkode: 33f3c...bca 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #7 Skrevet 26. mars 2018 Vi har undervisningsfri jul og påske, men i grunnskolens vinterferie og høstferie er det full gass som vanlig. Anonymkode: 3760f...6a8 3
solmåneogstjerner Skrevet 26. mars 2018 #8 Skrevet 26. mars 2018 Det er egentlig ikke høst- og vinterferie, men om foreleseren har barn under 16 blir det det likevel! 😉 er min erfaring 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #9 Skrevet 26. mars 2018 På høgskolen jeg går har vi ikke høst- og vinterferie, men vi har 2 studieuker i året, disse havner da på høst- og vinterferieuka om vi ikke er i praksis. Juleferie og påskeferie har vi så klart. Anonymkode: dfd9c...095 1
_popcorn_ Skrevet 26. mars 2018 #10 Skrevet 26. mars 2018 Vi hadde sommerferie, og ellers hadde vi forelesningfri i påsken, jula og det som var ferie for grunnskolen. Tok noen dager lese-fri i jula i studietiden da. Man velger selv hvordan man disponerer dager uten forelesning. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #11 Skrevet 26. mars 2018 Vi har hatt undervisningsfri i høstferien, juleferien, vinterferien og påskeferien. Tror det avhenger av hvilket studie du går på. To av mine venner hadde f.eks ikke vinterferie - og de studerer på samme universitet som meg. Anonymkode: a48f5...78d 1
Cuorepesante Skrevet 26. mars 2018 #12 Skrevet 26. mars 2018 (endret) Vanlig med undervisningsfri i høst og vinterferie, og det kalles da studieuke. Fin mulighet til å hente seg litt inn igjen hvis man ligger litt etter på leseplanen sin 😅 Påsken er stort sett helt fri, men ikke særlig avslappende når eksamen kommer like etter. Endret 26. mars 2018 av Cuorepesante 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #13 Skrevet 26. mars 2018 8 timer siden, Sensi skrev: Jul og påske ja. Tror det varierer med vinter og høstferie. Håper ikke dette er utslagsgivende for om du skal søke? Hvis ja, så søk. Du kan bestemme om du tar imot plass når du har fått tilbud om plass. :-) Ts: Nei, jeg har tenkt til å søke senere. Jeg bare lurte på hvordan det var med ferier, hva som var systemet når det kommer til høyere skoler, om det var akuratt somdet samme som ungdomskoler, videregående skoler osv. Jeg kommer til å studere i bergen så det er et godt sted unda der jeg bor nå, så jeg vil kunne ha muligheten til å kunne reise hjem engang i blant, ellers blir det litt trist. Anonymkode: 4ff7f...3e3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #14 Skrevet 26. mars 2018 2 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Det er egentlig ikke høst- og vinterferie, men om foreleseren har barn under 16 blir det det likevel! 😉 er min erfaring Ts: Alle skriver her at dere hr påskeferie, noe jeg synes er rart. Har aldri forbunnet noe spesielt med påskeferie, ser ikke på det som noe spesielt i det hele tatt. Egentlig veldig rart at dere har ferie i påsken.. Anonymkode: 4ff7f...3e3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #15 Skrevet 26. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På høgskolen jeg går har vi ikke høst- og vinterferie, men vi har 2 studieuker i året, disse havner da på høst- og vinterferieuka om vi ikke er i praksis. Juleferie og påskeferie har vi så klart. Anonymkode: dfd9c...095 Ts: Hva er det som er så spesielt med påsken at dere får fri da og ikke ved andre ferier? Anonymkode: 4ff7f...3e3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #16 Skrevet 26. mars 2018 Går på høyskole, og har innlevering til onsdag Anonymkode: 2face...7b2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #17 Skrevet 26. mars 2018 Går på UiB, på mitt fakultet (MatNat) er det påskeferie. Vi har ikke vinter- eller høstferie. Jul- og sommerferie går som vanlig for da er vi ikke meldt opp til fag (ferie mellom to semestre). Jeg vet at andre fakulteter på UiB tar både vinterferie og høstferie, så dette varierer fra studie til studie. Påskeferie er som i grunnskolen pga mange røde dager. Anonymkode: 76c60...7af 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #18 Skrevet 26. mars 2018 Har alltid hatt påskeferie og juleferie ved universitet, har studert i 7 år. MEN hadde en historielærer på videregående. Han begynte i vgs3. Helt ny, og hadde tidligere undervist ved universitetet (mulig høyskole...) han ble helt sjokkert da vi påpekte at vi ikke kunne ha lekser med innlevering i påsken, pga. ferie. Leksene ble satt til etter påske og videre påpekte han at vi måtte forberede oss på å ikke få ferie ved videre utdanning og jobb Som jo og stemmer for noen, mange som jobber i påsken, deriblant meg 😅 (Finnes ikke røde dager på min jobb, bare dager med mer lønn). Men hovedpoenget mitt: det finnes noen professorer som ikke gir påske ferie Anonymkode: 769f6...487 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #19 Skrevet 26. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har alltid hatt påskeferie og juleferie ved universitet, har studert i 7 år. MEN hadde en historielærer på videregående. Han begynte i vgs3. Helt ny, og hadde tidligere undervist ved universitetet (mulig høyskole...) han ble helt sjokkert da vi påpekte at vi ikke kunne ha lekser med innlevering i påsken, pga. ferie. Leksene ble satt til etter påske og videre påpekte han at vi måtte forberede oss på å ikke få ferie ved videre utdanning og jobb Som jo og stemmer for noen, mange som jobber i påsken, deriblant meg 😅 (Finnes ikke røde dager på min jobb, bare dager med mer lønn). Men hovedpoenget mitt: det finnes noen professorer som ikke gir påske ferie Anonymkode: 769f6...487 I forhold til uni/høgskole: Da tenker jeg jo på de ikke røde dagene altså. Anonymkode: 769f6...487
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #20 Skrevet 26. mars 2018 Det med ferier er hva du gjør det til selv. Hvis alle eksamener er ferdig før jul får du juleferie, med mindre du vil starte å lese neste semesters pensum. Det gjorde jeg kun når jeg følte et fag ville bli vanskelig. Har du en eller flere av eksamenene i januar så er det opp til deg selv om du vil ha fri eller lese i jula. Det er vanskelig å ta seg fri når man vet at man kunne ha lest.. Samme om sommerferien. Det året jeg kontet statistikk i august hadde jeg praktisk talt ikke sommerferie, jeg bare leste og var livredd for å stryke. Samme med høst-, vinter- og påskeferie. Det er ofte ikke forelesning, men du blir student på heltid; det blir som at en 100% jobb skal skvises inn på 9 måneder.. Man havner fort bakpå om man tar mye fri og ferie i semesteret. Det var flere på mitt kull som leste alt pensum før semesteret startet. Når det er sagt er det viktig med ferie og å koble av hodet. Jeg fant fort ut at jeg burde lese 8-4 hver dag, og ta fri i disse studieukene (høst- og vinterferie). Det er vanskeligere om du har gruppearbeid, veldig mange ønsker å jobbe intensivt med innleveringer i studieuker slik at de kan konsentrere seg om vanlige øvinger når forelesningene går. Det er ikke sikkert at dette er relevant for studiet du skal gå. Når min søster studerte medisin hadde de obligatorisk oppmøte også i ferier, og div. kurs og frivillig opplegg om sommeren. Andre studier har praksis hvert år, og det kan overlappe med høst- og vinterferie, f.eks. Håper likevel svaret mitt var litt nyttig Anonymkode: 93267...c57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå