Gå til innhold

Spise frokost i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Ser på barnehageplanen at de barna som spiser frokost der, må være på plass til en viss tid en dag de skal på tur.

Jeg trodde at alle barn spiste hjemme før de kom i barnehagen, det har aldri falt meg inn å ikke gi ungene mine mat om morgenen!

Folk og familier er forskjellige, det viktigste er jo at ungene får et måltid på morgenen, ikke hvor det er (selv om jeg mener at det er en viktig vane å spise frokost hjemme med familien). Jeg hadde bare ikke tenkt på dette før.

Er det vanlig å droppe frokosten hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn spiser frokost på SFO de dagene han er der klokka sju, fordi det er umulig å få i ham frokost før den tid.

I bhg er det noen som spiser frokost hver dag, av forskjellige grunner. Noen har fått inn vanen rett og slett. Noen foreldre syns at barna spiser bedre i bhg enn hjemme, særlig hvis de kommer tidlig. Og dessuten får barna ofte mer ro ved frokostbordet i bhg enn hjemme, fordi foreldrene skal stresse på jobb.....

Skrevet

Min datter spiste alltid i BHG. Det fordi hun ikke ble sulten før ca. 1 time etterat hun sto opp, og jeg ikke syns hun skulle stå opp kl. 6 bare for å rekke 1/2 skive til frokost. I BHG spiste hun derimot 1-2 skiver + yoghurt og evnt. frukt. Så jeg syns det var en super løsning!

Gjest Anonymous
Skrevet

I vår barnehage har de frokost omtrent kvart over åtte. Kommer barna senere enn det, må de ha spist hjemme først.

Løsningen med frokost i barnehagen gjør jo at barna kan sove litt lenger (hvis de ikke er morgenfugler) siden vi ikke trenger å bruke tid på å spise hjemme. En ypperlig løsning, synes jeg.

Gjest LoisLane
Skrevet

I vår barnehage er frokosten litt før halv ti. Det synes jeg er lenge å vente hvis man har stått tidlig opp.

Fordømmer ikke dere som lar ungene spise i barnehagen altså, lurte bare på om det var helt vanlig. Det ser det jo ut som det er.

Skrevet

Ja, de dagene vi er ute av huset kl 7 så spiser barna frokosten på sfo og bhg.

Skrevet

Frokosten i barnehagen jeg jobber er kl 08.30 - og de barna som ønsker frokost må være på plass til da, og det er faktisk de aller fleste.

K

Gjest Anonymous
Skrevet

Mine barn spiser frokost begge steder de.... I allefall lillemann. Han er en storspiser. Vi har alltid frokost hjemme før vi går (med et par unntak på 4 år). Jeg synes det er så viktig med frokost at vi sitter ved bordet alle sammen og spiser!

Skrevet

Hos oss får alle spise uansett når de kommer, men ikke etter klokka ni.

Skrevet

Våre barn spiste NESTEN altid i barnehagen.

Det var flere årsaker til dette.

a) De ønsket det selv

B) De kunne bruke litt lengre tid (må tilstå at noen dager var jeg litt stresset og utålmodig hjemme)

c) De spiste mye i selskap med de andre barna

d) De fikk en "rolig" :ler: start på dagen.

e) De fikk forståelse for å oppføre seg pent ved frokostbordet (noe som kunne bli oversett hjemme om vi hadde det travelt)

Men vi tok igjen mye i helgene når vi kunne sitte så lenge at barna ble utålmodige :-) .

Gjest Anonymous
Skrevet

sønnen min er kjempetrøtt om morran, og det er bare så vidt jeg får han opp av senga. skulle han spis frokost hjemme ville det tatt en time å få i han en brødskive. I barnehagen vår er det frokost fra kvart på 8 til halv ni, og man må komme før kvart over 8 hvis man skal ha mat. Ungen min syns det er verdens koseligste sted å spise, og gleder seg til frokosten hver dag. Syns det er kjempebra med frokost i barnehagen jeg. Dessuten får de hjemmebakt brød og sundt pålegg, drikker kun vann og usøtet urtete. Ser bare positive sider med dette. Frokost hjemme er ikke noe kos hos oss uansett, for alle her er b-mennesker og fortrekker heller å sove en halv time lenger :ler: . mannen min står opp og er borte i løpet av 5 minutter, jeg er så trøtt og forvirra at jeg ikke får skjært opp brød og finne frem pålegg før det er gått en time...

Men i helgene koser vi oss med omelett og sjokolademelk(på lørdagene) og tar oss god tid.

Gjest lilletroll
Skrevet

I bhg til datteren vår spiser de barna som vil frokost mellom 7 og 9. Datteren vår spiser nesten uten unntak frokost i bhg rett og slett fordi da kan hun sove en halvtime tre kvarter lenger på morgenen, og dèt trenger hun!! Synes ikke det gjør oss til dårligere foreldre av den grunn :roll:

Skrevet

Nu har vår son bara gått i barnehage i en månad - och i Sverige...

De serverar frukost här också men jag vet inte vilken tid (ca 7:30-8? ). Vi har valt att inte låta honom äta frukost där - jag vill få en vana att äta frukost hemma, då kan vi också styra vad han äter till frukost (fullkorn och osötat).

Men vi har också en sån "tur" att sonen gärna vaknar före sex - och är hungrig, plus att min man inte börjar jobba förän 10 i 10 och lämnar sonen på barnehage vid 9.

Vi har gott om tid på morgonen och jag försöker få frukosten till en mysig tid för oss alla tre vilket bland annat betyder att jag tar med mig morgontidningen i stället för att läsa vid frukosten.

Skrevet

De serverar frukost här också

Kjære Furstina, her i Norge serveres det ikke frokost :ler:

Du skjønner, Norge er et rikt land som velger å putte alle oljepengene sine på bok, i stedet for å gi goder som mat til barn i barnehage og på skole :wink: i motsetning til fattige Sverige, som av en eller annen grunn finner penger til denne typen goder. Heldiggriser.

Skrevet

Tex För att vara så lika länder är det mycket som kan förvirra en norrman (tänker nu på MIN norrman som fortfarande skakar på huvudet åt Sverige ibland)

- mannen min är fortfarande skeptisk till att barnen faktiskt FÅR lagad mat i barnehagen och tycker både det är bra och dåligt. Bra med mat men svårt att kontrollera och ge det vi vill.

- svårt att acceptera att jobbet planerar in en timmes lunch mitt i dagen där man ska äta lagad mat...

En del saker är bättre här, andra bättre där och en hel drös med saker är bara konstigt ;)

Här har "någon" räknat på det hela och kommit fram till att staten tjänar mer i skattepengar om båda föräldrarna jobbar och barnehagen är i det närmaste gratis... det är inte för att vara snäll

Jag tycker det låter smidigt för personalen att få dit lagad mat, att inte behöva hålla på med matpakke för både föräldrar och personal.

Fast trasslet kommer med olika barns krav på kosten... vegetarianer, allergiker, muslimer som inte vill ha fläsk eller vill ha hallalslakat kött och vi "konstiga kostfreak" som vill ha frukt, grönt och fibrer...

Skrevet

I bhg vår er det frokost mellom 8.30 og 9.00. Skal vi foreldre være på jobb til 9, så må nødvendigvis Vesla også spise frokost i bhg. Hun spiser imidlertid to frokoster (også i helgene): en når hun står opp rundt 6 og en i barnehagen på hverdager og rundt kjøkkenbordet med mamma og pappa i helgene. Det hadde nemlig blitt alt for lenge å vente helt til kl 11 når lunsj serveres..............

Skrevet

Når jeg har vært nødt til å levere jentene på SFO kl 0700, har de med seg mat og spiser frokost der. Hadde vi ikke hatt den muligheten, hadde vi vært nødt til å stå opp kl 0530........

De har da god tid til å spise, skolen begynner ikke før halv ni, og de slipper å "bråvåkne" og hive i seg maten før vi skal ut av døra....

Skrevet

etter å ha jobbet innen skole og barnehage en del år ser man det at det blir stadig vanligere at barna spiser frokost i barnehagen / sfo .

mange foreldre har det veldig travelt om morgenen og setter pris på det tilbudet som barnehage og sfo gir med at barna kan spise frokost der.............

personlig så holder jeg nok en knapp på at det må være veldig koselig for barnet å kunne spise frokost i ro hjemme sammen med foreldrene om morgenen :wink:

Skrevet

De barna som skal spise frokost i barnehagen - og de er det mange av - må komme til kl. 08.30 hos oss. De spiser medbrakt matpakke da

Skrevet

Jeg er ped.leder i en barnehage. På en avdeling med 14 små har vi stort sett 8-9 til frokost hver dag.

Det er nok ganske vanlig å "kjøpe" seg litt bedre tid om morgenen på den måten. Og vi får stadig tilbakemeldinger om at ungene spiser så mye mer i barnehagen enn de gjør hjemme.

Tror ikke frokost hjemme med stressede foreldre er noe bedre enn frokost sammen med de andre ungene i barnehagen jeg da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...