Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg finner ikke noe godt svar, så jeg prøver meg her...

Jeg har en far som ligger på sykehus, han er nå veldig dårlig. Han og hans venner har misbrukt meg gjennom hele oppveksten min, jeg anmeldte han til slutt, og han har siden opptrådt som et offer og familien hans har kuttet alle bånd til meg.

Jeg er hans eneste barn, og da han nå havnet på sykehus og det er snakk om at han mest sannsynlig ikke kommer ut derfra levende så er det noen rundt meg som har snakket om arv. Mannen har masse masse penger. Men jeg blir rett og slett kvalm av tanken. Av pengene hans. Av å måtte deale med det. OM jeg får arven.

Kan han nekte meg arv? Det hadde for min del vært HELT OK! Dersom jeg får arven, kan jeg donere bort alt med en gang?

Jeg er veldig uvel for tiden da dette plutselig har kommet opp, og ønsker egentlig ikke å forholde meg til det i det hele tatt, på noe som helst vis... Han har fått penger for å la andre misbruke meg, så dette er en situasjon jeg sliter med å forholde meg til. Men jeg ønsker å forberede meg dersom arven dumper ned i fanget mitt...

Anonymkode: 3ccad...d99

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan man.

Anonymkode: 8b40d...ddc

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Hva med å gi pengene til en organisasjon som jobber med overgrepsofre som er barn? 

Anonymkode: 34373...8d7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det kan man.

Anonymkode: 8b40d...ddc

Nei, barn har arverett

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nekte å ta i mot en arv.

Anonymkode: a27f0...e2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.help.no/Juridisk-ordbok/Arveloes

I Norge har vi såkalt pliktdelsarv. Det betyr at ens barn har krav på 2/3 av det man etterlater seg. Som hovedregel kan man altså ikke velge å gjøre et av sine barn arveløs selv om man oppretter testament

Anonymkode: 4e8c3...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Han råder over sine egne midler, men kan ikke råde for mer enn det som er igjen etter at du har fått din arv. Pliktdelsarven er 2/3 av arven, resten kan han testamentere bort om han ønsker. Du har mulighet til å takke nei til arven fra han, eller du kan ta imot arven og gjøre hva du vil med den (f.eks. gi hele beløpet bort).

Syns forøvrig det som har skjedd med deg høres grusomt ut, absolutt noe du aldri fortjente, og jeg sender deg en god klem! Håper du innser at du kan ta de pengene med god samvittighet også, dersom du ønsker det, fordi det er det du har KRAV på rent juridisk sett. Om du føler det annerledes, at du ikke ønsker det, er det heeelt og holdent opp til deg. Husk at dersom du godtar arven, godtar du hele arven og det kan være mer enn bare penger, men dette vil du få mer informasjon om senere.

Anonymkode: 8264f...9c6

AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke gjøre deg arveløs, men han kan begrense arven din til en million. Du står fritt til å frasi deg arven eller donere til et godt formål.

Anonymkode: aa3d5...57a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan nekte å motta arv. Det er vanlig å gjøre det hvis man vet eller har grunn til å tro at det er mye gjeld (man arver både verdier og gjeld). 

Anonymkode: 570bc...4d4

AnonymBruker
Skrevet

Du kan nekte å ta imot arven, eller du kan donere bort alt du arver. Men en forelder kan inne gjøre barna sine arveløse 

Anonymkode: 4e8c3...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke gjøre deg arveløs, men han kan gi deg minstearv som er 300.000,- 

Anonymkode: eb27d...91e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å donere alle pengene til en organisasjon når jeg dør

Anonymkode: 34164...7c1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant en stiftelse når jeg googlet organisasjoner som jobber mot overgrep. Se her:

Stiftelsen Vi tror deg jobber med å forebygge voldtekter, avdekke seksuelle forbrytelser og overgrep, styrke voldtektsofres rettssikkerhet og ivareta både voldtektsofre og pårørende.

http://www.rbnett.no/nyheter/2017/09/05/June-fra-Vestnes-vant-Skamløs-prisen-15257011.ece

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Jeg vurderer å donere de bort ja! Men må virkelig jobbe med fornuften min, da jeg anser pengene hans som skitne.. og fortelle meg selv at penger aldri skal kastes eller brennes.

Ja, for alt jeg vet bruker han opp alt før han dør. Eller får kona til å gjøre det. Værsågod egentlig.. da slipper jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Forresten håper jeg virkelig du snakker med psykolog om de grusomme tingene du har opplevd. Varme tanker til deg. Jeg håper du fungerer greit, tross dine opplevelser. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Jeg vurderer å donere de bort ja! Men må virkelig jobbe med fornuften min, da jeg anser pengene hans som skitne.. og fortelle meg selv at penger aldri skal kastes eller brennes.

Ja, for alt jeg vet bruker han opp alt før han dør. Eller får kona til å gjøre det. Værsågod egentlig.. da slipper jeg. 

Han kan ha satt alle verdiene på kona.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han kan ha satt alle verdiene på kona.

Ja, det kan hende. Det er kanskje sannsynlig at jeg faktisk ikke arver noe..?

AnonymBruker
Skrevet

Domstol.no forklarer slt under arv. Du har rett på pliktdelsarv på rundt en million, resten kan ha testamentere bort fritt. 

Du kan og fint frasi deg å motta arv. Da går det til andre arvinger eller til staten.

Anonymkode: 495ae...ab5

Skrevet

Som andre nevner her er det ikke lov i henhold til norsk lov.

Gjest Newroz
Skrevet

Nei, det er pliktdelsarv i Norge som flere peker på. Men hvis pliktdelsarven overstiger over en million kan den begrenses til dette. Du står fritt til å si i fra deg arven, donere den bort eller hva du selv ønsker.

Hvis du faktisk trenger pengene kan det kanskje være greit å snakke med en psykolog om det å arve disse pengene som kan komme til nytte for deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...