AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #1 Skrevet 25. mars 2018 Vurderer å kjøpe nybygd rekkehus, men er litt usikker på planløsningen. Har du noen innspill? Noe du ser som kan bli vrient i hverdagen? Vi er et par i 30 årene med 1 barn (håper det blir flere i fremtiden!) - det kan jo være relevant. Annen relevant info: Det er et enderekkehus, vi har tenkt til å gjøre kjøkkenet L-formet (det er et tilvalg og vises som stiplet linje på tegningen) samt ha badekar oppe. Anonymkode: b90f5...42a
Gjest Overrasket Skrevet 25. mars 2018 #2 Skrevet 25. mars 2018 (endret) Personlig synes jeg sovrommene er litt små, og ville nok slått sammen to soverom til ett stort. Jeg liker store, "luftige" soverom. Jeg ville også prøvd å redusere "gang"-størrelsen oppe, som er på neste 8 kvm. Endret 25. mars 2018 av Overrasket
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #3 Skrevet 25. mars 2018 Ja, jeg synes også soverommene er små. Det er ikke mye plass på de rommene. Jeg skjønner jo at tanken er at barna skal bruke kjellerstua sosialt, men i praksis fungerer det jo ikke nødvendigvis sånn med flere barn, ulike venner etc. Jeg synes også at foreldresoverommet godt kan ha litt størrelse, jeg liker jo også å ha litt plass og privatliv.. for å si det sånn. Jeg synes også at det holder med wc/vask i gangen/hovedetage for det ser jo ut som de har lagt dusj der også? Jeg ville laget mindre wc og heller rom for en skikkelig garderobe! Anonymkode: 0f72e...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #4 Skrevet 25. mars 2018 Takk for innspill! Det med små soverom tenker vi også på - ingen dum idè å slå sammen de to oppe frem til vi evt får flere barn 😊 Samt problemet med vaskerom i kjelleren... så kjedelig å måtte bære klær opp og ned. Samt at den store plattingen har utgang i fra kjelleren.. ser for meg at den vil bli lite brukt i hverdagen. Hvis man vil ha noe å drikke så må man inn og opp en egt.. vet ikke om det bare er meg 😊 Vi ser for oss at det er praktisk med dusj på badet i hovedetasjen når barna kommer inn og er skikkelig skitne, dusje av regntøy o.l - men ellers vil den nok ikke bli brukt. Og at det er så liten lagringsplass i gangen er også veldig kjedelig. Her vi bor i dag har vi myyye skapplass i gangen pluss god plass til barnevogn. og så liker jeg ikke at man kommer rett fra gangen og inn på spisestua. Hvis man vil ha et litt stort bord vil det potensielt bli ganske trangt. Hmm.. mye å tenke på 😊 vi har ikke kjøpt rekkehus/hus før, kun mindre leiligheter.. så vi syns det er vanskelig å vurdere hva som er problematisk i hverdagen og hva som egentlig ikke betyr så mye. Så gull med innspill utenfra! Anonymkode: b90f5...42a
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #5 Skrevet 25. mars 2018 Jeg synes jo det er langt og smalt, så det er få muligheter til bedre løsninger. Selv ville jeg nok mislikt å ha åpent kjøkken midt i huset, men jeg misliker åpen kjøkkenløsning generelt og når det i tillegg blir rommet med mest gjenomganstrafikk.. Jeg skjønner også tanken med å dusje av sand og skitt, men helt ærlig det er ikke noe du vil spyle ned i dusjsluk uansett... Bedre med hageslange ute på veggen, tenker jeg da. Jeg ville nok prioritert mer garderobeplass i gangen, det er et behov som ikke vil endre seg mens sand/skitt er bare noen få år. Anonymkode: 0f72e...4d2
Sheltay Retrac Skrevet 25. mars 2018 #6 Skrevet 25. mars 2018 Alt du skal ha ut og inn av huset må igjennom kjøkkenet? Neitakk... 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #7 Skrevet 25. mars 2018 Alle badene er jo over hverandre, så det kan jo gå an med skittentøyssjakt, men dere må jo uansett gå opp med alt igjen da. Jeg vet ikke om jeg ville plassert vaskerom så langt unna soverommene, der er jo stort sett ved soverommene det er skittentøy.. Pluss at det ville vært kort vei i tilfelle barna spyr/tisser/whatever i senga. Langt å måtte gå helt ned i kjelleren. Gjennomgangstrafikk på kjøkkenet ville jeg heller ikke likt. Hm.. Anonymkode: 18b13...759
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #8 Skrevet 25. mars 2018 Dette er jo typisk løsning for rekkehus - "alle" arkitektene tegner de sånn. Jeg stusser selv veldig på det, vasker de ikke selv, bruker de alle vaskekona? For hvem gidder å gå to etasjer opp og ned med vask.. Men jeg har hørt (?) at nye hus bygges sånn ar det går ikke an å ha vaskemaskin andre plasser enn i kjelleren, på grunn av støy og vibrasjon. Reagerer også på gangen oppe, som er 8 m2. Også må det jo være en feil lå tegning der, da det er tegnet trapp enda lengre opp, hvor skal denne, eller skal den kanskje til takterasse? Hvis ikke det er trapp til takterasse, så kan man jo flytte døra til bad og gjøre hovedsovveromet større. Det er ingen bod. Man trenger bod. Men løsningen med kjøkken midt i, det liker jeg. Det synes jeg i grunn er bare praktisk. Anonymkode: 3b593...479 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #9 Skrevet 25. mars 2018 Liker ikke at alle må gjennom kjøkkenet, heller ikke fan av baderomsdør rett på kjøkkenet, ikke digg når drittlukten siver inn over middagbordet...bokstavlig talt. Til deg over, det er bod i underetasjen. Anonymkode: 84b0c...9f1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #10 Skrevet 25. mars 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo typisk løsning for rekkehus - "alle" arkitektene tegner de sånn. Jeg stusser selv veldig på det, vasker de ikke selv, bruker de alle vaskekona? For hvem gidder å gå to etasjer opp og ned med vask.. Men jeg har hørt (?) at nye hus bygges sånn ar det går ikke an å ha vaskemaskin andre plasser enn i kjelleren, på grunn av støy og vibrasjon. Anonymkode: 3b593...479 Vi har vaskemaskin og tørketrommel i 2.etg. Nytt hus i 2016, så det hørtes merkelig ut Anonymkode: 84e19...7e4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #11 Skrevet 25. mars 2018 Jeg ville nok helst gått for et rekkehus på 2 etasjer - mye mer praktisk og bedre plassutnyttelse. Hovedterassen bør man komme seg til fra stue/kjøkken. Og vaskerom i kjelleren og soverom to etasjer opp...trodde man var ferdig med å bygge slik på 50-tallet. Anonymkode: 36cd4...b89
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #13 Skrevet 26. mars 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Liker ikke at alle må gjennom kjøkkenet, heller ikke fan av baderomsdør rett på kjøkkenet, ikke digg når drittlukten siver inn over middagbordet...bokstavlig talt. Til deg over, det er bod i underetasjen. Anonymkode: 84b0c...9f1 Takk for alle kommentarer, litt å tenke på her.. :/ syns ikke det er så ille med tre egt, egentlig. Vi ville ha to oppholdsrom i forskjellige egt, og da er det fint at soverommene er i en egen egt. ang kommentaren over så er det dør fra toalettet ut i gangen, men skyvedør mellom gang og kjøkken. Fort å se feil på tegningen når den er så liten enig i at det ikke er noe særlig å ha toalett rett ut på kjøkkenet. Anonymkode: b90f5...42a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #14 Skrevet 26. mars 2018 Takk for tips om skittentøyssjakt, forresten!! Det skal vi definitivt sjekke opp i Tror vi må vurdere rentøysheis opp igjen også 🙈😊 Anonymkode: b90f5...42a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #15 Skrevet 26. mars 2018 At man må gå igjennom kjøkken fra å komme videre er noe jeg aldri kunne leve med. Anonymkode: 1cf99...4a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå