Furstina Skrevet 18. februar 2005 #1 Skrevet 18. februar 2005 Jag bara undrar hur mycket era 1-2 åringar ser på TV eller Video? Och vad ni har för tankar kring TV och videotittning både för så små barn och lite äldre. Jag började fundera när jag läste i en annan tråd (den om urimlig dagmamma) Både min man och jag anser att vår son inte behöver titta på barne TV eller Video - och definitivt inte som någon vana. Jag blir nästan lite skrämd när jag hör att en 1-åring har en favorit bland Telietubbies. Om jag frågar mammorna i barselgruppen eller med en av mina svägerskor om detta tas det lätt som kritik och vi/jag verkar präktig och idealistisk som inte vill ge min son den "möjligheten" - och jag får snart kommentaren "Vänta du, snart har ni ett helt bibliotek med filmer. Det är dessutom en bra rutin med barne TV..." eller något liknande... Han är 13½ månad nu och jag vet inte ens när barnprogrammen visas. Vi har inga videofilmer med Telietubbies eller annat och jag ser inte heller behovet. Vi leker tillsammans, han leker med oss eller på egenhand.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #2 Skrevet 18. februar 2005 Jeg er fullstendig på samme bølgelengde som deg. Det er da ingen grunn til at så små barn skal se på TV. 4 års alderen er mer enn tidsnok for å begynne å se på TV. Og jeg synes man da skal ha faste rutiner på at det er kun barne-TV man ser (el) At små barn skal eie en stabel med videokasetter ser jeg ikke poenget med. En del foreldre bruker TV`n til å "parkere" barna. Dette er noe vi andre forsåvidt ikke har noen rett til å legge oss opp i, men vi må da få lov til å si at vi ikke ville valgt dette selv. Jeg vokste opp i et hjem med en TV-kanal (NRK1) og helt uten verken videospiller eller TV-spill, og det kan jeg slett ikke skjønne at jeg har tatt skade av. Vi fikk se barne-TV og etter hvert også nyhetene (i begynnelsen med pappa klar på hugget til å "sensurere" med fjernkontrolle ) Jeg forstår at mine barn vokser opp i en annen verden, men jeg ser ingen grunn til at de skal oppfordres til et liv forann TV`n. Vi forsøker å spille spill sammen ol på kvelden i steden for å sitte forann TV`n (mine barn er nå 6 og 8 år). Vil vi se film går vi på kino. Og mine barn elsker stemingen på kino og det spesielle med denne "utflukten". Jeg tror det gir dem mye mer av en opplevelse enn en video de har full tilgang til.
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2005 #3 Skrevet 18. februar 2005 Å ikke få se tv før fireårsalderen betyr rett og slett at barnet vil ha vanskelig for åkomme inn i lek hvis det går i barnehage. Vi ser ofte at leken blandt barna har utspill fra barnetv. Vi hadde fex en gang en gutt på tre år som ikke så barnetv fordi foreldrene bare ville at han skulle leke mer aktivt. Resultatet, når en gutt på tre fex ikke vet hva Sabeltann er, er sørgelig nok at han ikke får være med i leken, fordi han ikke vet hva det dreier seg om. Vi ser flere lignende tilfeller. Mitt poeng er ikke at barn skal få se masse tv, men at det kan være greit at barn fra to års alder får et innblikk i hva alle andre barn ser på, slik at de kan delta i den daglige leken i barnehagen. Ti minutter om dagen er som regel nok til at man skjønner poenget.
Gjest SumoBryter Skrevet 18. februar 2005 #4 Skrevet 18. februar 2005 Hvis de liker det, sa hvorfor ikke? Guri, alt skal det klages om....
Gjest LoisLane Skrevet 18. februar 2005 #6 Skrevet 18. februar 2005 Alt med måte. Selv skal jeg innrømme at det er enkelt å skru på TV'en. Femåringen har veldig behov for å koble av etter barnehage og ser gjerne TV en stund da, mens åtteåringe ikke er så interessert i å se TV. Toårigen er veldig glad i barne-TV, og det hender at han ser på TV ellers også. Filmer ser vi ikke så ofte på, men helgemorgenene fylles lett opp med TV-titting... Vår eldste foretrekker PC, evt. filmer foran TV. Skulle nok ønske at jeg var flinkere til å si nei, men det er ikke alltid like lett i hverdagen. Jeg ser ikke noe galt i at en toåring ser på barne-TV, og at en ettogethalvtåring liker teletubbies har jeg heller ikke noe store motforestillinger mot. Men barneparkering foran TV'en er ikke ok. Misliker også mye av det som sendes på de såkalte barnekanalene. Det er mye dritt! Fint at du fyller tiden med andre meningsfylte ting, Furstina. Men etterhvert kan du gjerne ta deg bryet med å undersøke om det finnes gode programmer og DVD'er barnet ditt også vil ha utbytte av å tittte på.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #7 Skrevet 18. februar 2005 At en barnehageansatt skal være med å forsvare en ide om at barn må se på TV for å "henge med" alt fra 2 års alderen er skremmende. Heldigvis har ingen av mine barn begynt i barehage før de var over 4 år. Og begge viste da godt hvem Kaptein Sabeltann var.. Vi har sett showet i Kristiansand og lest flere bøker om han.. Mine barn har faktisk fått mange lekekamerater gjennom alle de tingene de kan pga at vi har vært aktivt deltagende med dem i stedet for å parkere dem forann TV`n. På sikt er jeg overbevist om at f.eks friluftsliv og det hå holde seg oppdatert på samfunnspørsmål ol, er mye mer kontaktskapende mellom mennesker enn å ha full oversikt over hva som skjer av tvunderholdning.
Furstina Skrevet 18. februar 2005 Forfatter #8 Skrevet 18. februar 2005 Tack för inspel Tex - det var en aspekt jag inte tänkt på. Och visst räcker det med en liten stund för att veta vad det är - inte behöver de sitta och se samma film om och om igen, varje dag... SumoBryter - barn ska inte göra allt de gillar, vi föräldrar finns där för att hjälpa dem och lära dem saker inför livet. Det här var inte en klagan utan en uppmaning till debatt och funderingar. Om barnet gillar att titta på TV behöver det inte ske helt obegränsat - för barn behöver rörelse och annan stimulans också. Om barnet tycker om att rita ska det få göra det - men itne på tapeterna. Om barnet tycker om glass kan det kanske få det .- men inte varje dag. I dag är det knappast ett problem att barn (generellt sett) ser för lite TV. Jag vill lära mitt barn att utveckla intresse för bollar, för ritande och målande, för pussel, för böcker, för musik, för roll-lek med andra och med dockor och nallar, för bilar och snölek... Jag vill också lära honom att vänta på att mamma eller pappa ska göra klart något (tex maten) innan lek. TV lär han få doser av ändå men jag vill inte ha det som en del av vardagsrutinen. - det är mina tankar
Gjest LoisLane Skrevet 18. februar 2005 #9 Skrevet 18. februar 2005 I dag är det knappast ett problem att barn (generellt sett) ser för lite TV. Jag vill lära mitt barn att utveckla intresse för bollar, för ritande och målande, för pussel, för böcker, för musik, för roll-lek med andra och med dockor och nallar, för bilar och snölek... Jag vill också lära honom att vänta på att mamma eller pappa ska göra klart något (tex maten) innan lek. TV lär han få doser av ändå men jag vill inte ha det som en del av vardagsrutinen. - det är mina tankar Og de synes jeg du skal holde på. Okei da, jeg får litt dårlig samvittighet av deg...
Furstina Skrevet 18. februar 2005 Forfatter #10 Skrevet 18. februar 2005 LoisLane - jo visst är det lätt att bara slå på TVn, det är lite det jag är "rädd" för. Det finns gott om bra program både på TV och DVD men en hel urskog med skit/dritt! Sonen lär nog få se både det ena och det andra allt efter tiden går... - men jag har ingen brådska. inte behöver du få dåligt samvete... det är lättare att göra "rätt" (= som man tänkt sig) i början, och svårare att ändra på vanor. Det är också svårare med äldre syskon som får...
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2005 #11 Skrevet 18. februar 2005 Dine tanker er gode, Furstine, som vanlig Barn som andre trenger å følge med på trenden, ellers blir de hengende utenfor, og det er et vel ingen som ønsker for barna sine. Men det er ingenting som tilsier at en ikke skal utvise sunn fornuft og bruke det med måtehold. Å se barnetv på en halvtime hver dag tar ingen toåring skade av. Men å sette på Teletubbies i timesvis for ettåringer er helt på trynet. Å lese bøker gir et godt grunnlag for fex å vite hva Sabeltann er. Men desverre holder det ikke helt til mål. I dag kan jeg løpe rundt på jobb og si hvis dere ikke er greie nå blir jeg griiisegæærn!! og samtlige unger får latterkick. Men om en stakkar ikke hadde sett Supershow på barnetv hadde nok reaksjonen vært en annen........
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #12 Skrevet 18. februar 2005 greit nok det at det er dine tanker innskriver, men man trenger ikke å introdusere tv en engang, de finner fort ut hvor på knappen er, og hva er så utrolig skadelig å se litt på tv? tror ikke noen tar skade av det, så lenge det ikke dreier seg om flere timer.dessuten får vi foreldre en pustepause også fra kravstore unger...hvorfor nekte dem å se på noe de åpenbart liker? sønnen min på 2 år, slår på tven selv om morgenen han, og vil se på byggmester bob i helgene.......han elsker det, hvorfor skal jeg nekte ham det?
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #13 Skrevet 18. februar 2005 Barn som andre trenger å følge med på trenden' date=' ellers blir de hengende utenfor, og det er et vel ingen som ønsker for barna sine. [/quote'] Det jeg ønsker for barna mine er faktisk at de skal forstå at det IKKE er viktig å "følge med på trenden". Det å finne sin egen vei og være seg selv nok, er så utrolig mye vikigere enn å la seg påvirke hit og dit av hva som er "in" og "trendy". Jeg blir faktisk kvalm av foreldre som er med på disse bølgene av moter og trender for barn. Barn skal leke med gode gammeldagse leker og kaltre i trær. De skal ikke trenge å tenke på hva som er den "nye kule leketøyet". Akkurat som at voksne som har noe substans driter en lang marsj i hva som er "in" å ha på seg, spise osv. Vi velger ut i fra hva vi faktisk selv virkelig liker og tror på.
Gjest LoisLane Skrevet 18. februar 2005 #14 Skrevet 18. februar 2005 Det jeg ønsker for barna mine er faktisk at de skal forstå at det IKKE er viktig å "følge med på trenden". Helt enig! Akkurat som at voksne som har noe substans driter en lang marsj i hva som er "in" å ha på seg, spise osv. Vi velger ut i fra hva vi faktisk selv virkelig liker og tror på. Men dette var å dra det litt langt, synes jeg. Et menneske med moteklær har ingen "substans"...? Jeg forbeholder meg retten til å ha på meg et moderne plagg og fremdeles ha litt personlighet!
Gjest SumoBryter Skrevet 18. februar 2005 #15 Skrevet 18. februar 2005 greit nok det at det er dine tanker innskriver, men man trenger ikke å introdusere tv en engang, de finner fort ut hvor på knappen er, og hva er så utrolig skadelig å se litt på tv? tror ikke noen tar skade av det, så lenge det ikke dreier seg om flere timer.dessuten får vi foreldre en pustepause også fra kravstore unger...hvorfor nekte dem å se på noe de åpenbart liker? sønnen min på 2 år, slår på tven selv om morgenen han, og vil se på byggmester bob i helgene.......han elsker det, hvorfor skal jeg nekte ham det? Ja nettopp, jeg er sa enig sa. Det er ogsa mye laereverdig i baby TV. Min baby koser seg i hvertfall med teletubbies, fimlene Noddy og byggmester Bob, hun danser til musikken fatter humoren og plukker opp spraak fra de. Jeg syns det er kjempesott nar hun sier eh-ow og oh-ow og kniser. Jeg skjonner ikke at folk skal vaere sa krampeaktige i hjemmet, sa kvalmende politisk korrekte . Hjelpe meg! Det er min mening.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #16 Skrevet 18. februar 2005 Et menneske med moteklær har ingen "substans"...? ! Hvor har du fått det fra? Du kan da vel eie moteklær selv om du har skjønt at det å følge moten ikke er nødvendig? Jeg forbeholder meg retten til å ha på meg et moderne plagg og fremdeles ha litt personlighet! Og da regner jeg med at det er din personlighet som har valgt ut det plagget, ikke sant? Nettopp! Altså velger du det du selv liker. Dersom du derimot hadde valgt et plagg du slett ikke likte bare fordi det var moderne... ja da var det verre med substansen.. mener jeg..
Gjest LoisLane Skrevet 18. februar 2005 #17 Skrevet 18. februar 2005 Okei, enig. Da er vi ferdig med sidespranget.
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2005 #18 Skrevet 18. februar 2005 Joda, men du kan ikke introdusere dette i så ung alder. Unger på fire blåser i hva de har på seg, men de blåser ikke i det å bli holdt utenfor fordi de ikke skjønner hva de andre leker. Når gutten på tre prøver å komme inn i leken ved å si "jeg er Sabeltann, og nå skulle jeg liksom på tur i butikken" så faller han desverre rett ut. Sabeltann går faktisk ikke på butikken, han sier "gå planken og hopp i havet."
mari Skrevet 18. februar 2005 #19 Skrevet 18. februar 2005 Vi hadde fex en gang en gutt på tre år som ikke så barnetv fordi foreldrene bare ville at han skulle leke mer aktivt. Resultatet, når en gutt på tre fex ikke vet hva Sabeltann er, er sørgelig nok at han ikke får være med i leken, fordi han ikke vet hva det dreier seg om. joda, men det finnes lydbøker og bøker, så man kan få med seg det meste uten å faktisk se på tv. Sønnen min på tre har vist hvem kaptein sabeltann er lenge. Han har hatt både lydbok, og cd med sanger. Da han til jul (akkurat fylt 3) fikk kaptein sabeltann video syntes han at det var alt for skummelt, så han har ennå ikke sett hele ennå. Vi hadde faktisk ikke tv det første året han levde, så da så han ikke tv i det hele tatt. Da han var ca 2 begynte han å se litt barnetv, men var ikke særlig innteresert, men nå som han er 3 ser han på det nesten hverdag. Jenta vår som snart er 1,5 har fått sett litt mer, men det er vanskelig å unngå når man har en som ser på.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #20 Skrevet 18. februar 2005 Når gutten på tre prøver å komme inn i leken ved å si "jeg er Sabeltann' date=' og nå skulle jeg liksom på tur i butikken" så faller han desverre rett ut. [/quote'] Og for å unngå en så pinlig situasjon en gang må han selvfølgelig få se så mye TV som bare mulig?? :o For det første så lekte mine barn mye med andre barn uten at det oppstod noen slike problemer noen gang. For det andre tror jeg neppe de ville mistet venner av en slik episode. Og jeg sier jo at jeg er helt for å la barn få se på barne-TV fra 4 års alderen. Det jeg virkelig er i mot er fri tilgang på til TV, og det å eie videoer hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå