Gå til innhold

Katt hjemme etter nesten to år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! I kveld kom vår "gamle" katt hjem igjen, plutselig og uventet. Han har vært borte siden Juli 2016, så jeg hadde egentlig gitt opp håpet for lenge siden. Vi er sikre på at det er vår gamle fordi når vi så den ute kjente den oss igjen, kom bort til oss og koste masse, vi har sammenlignet bilder og de er helt identiske. Aner ikke hvor katten har vært, men den er i godt hold, og han er ganske stor, så han må nok ha vært hos noen for å få mat. Det er jo helt fantastisk at han er frisk og fin - vi har jo vært sikre på at han ble påkjørt eller gikk seg vill... Problemet er at vi har to katter hjemme fra før. Hun ene var liten kattunge når denne hannkatten forsvant, og hun andre er datteren til katten som var kattunge når han forsvant. Litt forvirrende, men greier ikke helt å formulere meg, er veldig overrasket. MEN kattene våre er ikke glade. Den eldste av de to hunnkattene ble livredd med engang han kom i nærheten av henne. Vi kastet derfor hannkatten fort ut igjen, og min far er ute med han. Nå slipper ikke hannkatten min far ut av syne, han er helt desperat på å komme inn. Men hva skal vi gjøre når de vi har ikke kommer overens med han??! Vi er jo glade i alle sammen :( 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere gir opp med en gang jo. Katter ble ikke automatisk venner med en gang bare fordi dere setter dem i samme rom. 

Ha dem i hver sin del av huset/leiligheten, gjerne et eget rom for den som kom hjem hvor dere har en egen do, mat og vann osv.  Så kan dere begynne introdusering sakte. Start med å introdusere luktene. Gni hver katt inn i et håndkle og bytt plass slik at de må bli vandt til lukten uten å forholde seg til den andre. Etter hvert kan dere ha kattene i samme rom (med mulighet for å gjemme seg unna) når dere er der og kan passe på. 

Anonymkode: 5ebb6...38b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Spør om råd hos katteprat.net. Et forum for katteeiere. Der har du folk som har hatt katt i mange herrens år og har mye erfaring. Der kan du få råd og hjelp til å introdusere katten for de andre i huset. 

Anonymkode: d4902...3da

AnonymBruker
Skrevet

En annen ting, dersom denne katten ikke var chippet, så MÅ dere sjekkeom noen har gjort det mens den var borte. For da tilhører faktisk ikke katten dere lenger, men den som har chippet han.

Anonymkode: 5ebb6...38b

• Liker 3
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Dette fikk jeg vondt av å lese. Slipp han inn igjen. Det går seg nok til etter hvert.

Skrevet

Plasser han på et av soverommene eller på badet, som andre sier her så blir de ikke vant med hverandre med en gang, det tar tid og kan ta så lenge som uker og selv da kan det hende de aldri blir helt vant med hverandre.

Katter er individuelle og har egen personlighet, derfor må man se det an. Ikke så spesielt rart at moren er livredd en annen katt som kommer valsene inn her, hun beskytter jo ungen. Se på videoen @Rumle la frem her i innlegget, men det første du gjør før du prøver dette er å sjekke identifikasjon på katten for å være helt sikker. 

Da tar du katten med til veterinær og sjekker Id'en samt andre eventuelle helseproblemer.

Lykke til :ninuskapus:

AnonymBruker
Skrevet

ps. Om han er ganske stor kan han være full av orm. dere burde absolutt ta en sjekk hos veterinæren 

Anonymkode: f2f4b...80c

• Liker 1
Skrevet

Regner med at alle kattene er kastrerte? Hvis ikke må det fikses asap. Hold hannkatter inne, få han sjekket av dyrlege og gi kattene tid til å bli kjent med hverandre. Litt fresing er ikke farlig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...