Gå til innhold

Hvordan få tilgang til testament etter død?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår denne prosessen? Hvor lang tid tar det?

Anonymkode: 8b577...bcf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Smarte mennesker deponerer testamentet sitt i Tingretten der de bor. 

Testamentet for ingen "tak i", det blir bevart i orginalversjon i Tingretten, eller hos advokat eller bobestyrer. Hvor lang tid dette tar varierer. 

Anonymkode: 2f276...8a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på om testamentet er innlevert. Det går også an å skrive testamente som bare blir levert til andre privatpersoner, f.eks de som har skrevet under som vitner. Hvis da ingen finner igjen testamentet så blir det heller ikke tatt med i arveoppgjøret.

Det beste er å registrere deg som nevnt over her. 

Når testamentet er funnet så skal det leveres til skifteretten/tingretten/fogden og så blir det skrevet ut skifteattest til den/de som er arving(er). Hvis alle papirer som skjema for privat/offentlig skifte, evt fullmakter og testamentet er levert så tar det to-tre uker til skifteattesten kommer. 

Anonymkode: f10b3...68c

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen! Dette testamentet er skrevet av advokat og er nok oppbevart der tenker jeg og sikkert blitt sendt til tingretten i originalutgaven. Kan jeg kontakte advokaten og få greie på innholdet? Eller må alle papirer ift offentlige instanser være i orden først?

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei igjen! Dette testamentet er skrevet av advokat og er nok oppbevart der tenker jeg og sikkert blitt sendt til tingretten i originalutgaven. Kan jeg kontakte advokaten og få greie på innholdet? Eller må alle papirer ift offentlige instanser være i orden først?

Hvis advokaten har fått beskjed om at personen er død og han har sendt testamentet til rett instans, så kan du få vite hva som står i testamentet ved å snakke med tingretten. 

Kanskje du får mer svar her: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/tips-og-rad/toffe-tider/arveoppgjor.html

Eller her: https://www.arveoppgjor.no/hva-gjor-skifteretten-tingretten-ved-arveoppgjor/

AnonymBruker
Skrevet

Dersom testamente blir oppbevart i Tingretten der man er bosatt, kommer testamente til å dukke opp iløpet bare noen få dsger da? 

Eller kan det ta fleire uker eller måneder før det dukker opp? :P

Anonymkode: 9cf5e...54b

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom testamente blir oppbevart i Tingretten der man er bosatt, kommer testamente til å dukke opp iløpet bare noen få dsger da? 

Da situasjonen var aktuell for oss så hadde jeg testamentet selv og sendte det inn til byfogden sammen med erklæring om privat skifte og fullmakt, så jeg vet ikke hva som skjer automatisk. 

Jeg vil tro at fogden eller skifteretten sender ut brev når de får melding om dødsfall fra begravelsesbyrået. 

Jeg ville ringt skifteretten (byfogden dersom det er i Oslo) og spurt. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skifteloven § 77 pålegger tingretten å varsle arvingene straks. "Retten skal uoppholdelig varsle testamentsarvinger og legatarer om arvefallet og at de er tilgodesett i avdødes testament." 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-1-4 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Testosteron skrev:

Skifteloven § 77 pålegger tingretten å varsle arvingene straks. "Retten skal uoppholdelig varsle testamentsarvinger og legatarer om arvefallet og at de er tilgodesett i avdødes testament." 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1930-02-21#KAPITTEL_3-1-4 

Så iløpet av ett par dager eller, eller en uke etter dødsfallet? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...