Gå til innhold

Hvordan kan jeg "kuppe" denne leiligheten før den blir lagt ut?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble tipset av en bekjent at naboleiligheten hennes skulle selges. De har planer om å legge den ut etter påske, men jeg fikk komme på privatvisning tidligere denne uken. 

Den fikk en teknisk takst på 3 500 000,-, det var hun bekjente av meg som fortalte det. Megler og selgere vet ikke at jeg vet det. Megler har satt prisantydningen til 3 750 000,-. 

Jeg har vært ute i markedet siden november i fjor, så jeg kjenner en del til hvordan det ligger an i området.  I februar var det en leilighet i en 4-mannsbolig som ble solgt. Jeg kom meg aldri på visning fordi jeg var syk, men megler (som jeg hadde vært i kontakt med for å få prospektet på mail) tok kontakt med meg for å tipse om at leiligheten ved siden av også skulle selges. Han jobbet hardt for å få meg til å kjøpe den før selgerne la den ut. Jeg synes den var i dyreste laget, megleren tilbød meg å kjøpe den til prisantydning. Jeg avslo tilbudet, og de la leiligheten ut og holdt visning. Nesten ingen på visning, og den ble til slutt solgt til 100 000,- under prisen megler hadde satt. 

I november var jeg på en visning på en leilighet i samme blokk som den jeg var og så på for noen dager siden. Denne var totaloppusset og virkelig drømmeleiligheten! Fy søren så fin og lekker! Alt var gjennomført fra gulv til tak! Og ble solgt for 3 820 000,-. 

Leiligheten jeg var og så på nå kunne ikke en gang måle seg med drømmeleiligheten. Her var det dårlig planløsning, dører fra da blokka ble bygd, døra gikk ikke igjen på badet, det var et knøttlite bad med knapt plass til vaskemaskin samt et knøttlite separat wc. I tillegg var "garderobeskapet" på soverommet og skapene i gangen også fra gamle dager. Jeg ble virkelig skuffet over leiligheten. Trodde at til den prisen så burde den i hvert fall kunne måle seg litt med leiligheten som ble solgt i november. Og markedet har ikke gått sååååå mye opp siden november at det kan forsvare prisen.

Men beliggenheten er for meg helt perfekt! Så hva gjør jeg? Jeg vil virkelig ha den, men det sitter langt inne å betale 3 750 000,- for den. Men tenkte uansett å legge inn bud i morgen. Slik jeg ser det har jeg tre alternativer: 

1. Legge inn bud UNDER prisantydning og håpe selger godtar? (eventuelt hvor mye burde jeg legge inn?) 

2. Legge inn bud på prisantydning og satse på at selger godtar? 

3. Vente til de legger leiligheten ut etter påske og bli med på en eventuell budrunde. 

Noen som har innspill til meg?? 

Anonymkode: dba1b...d50

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville sett litt på hvordan boligmarkedet har vært i din landsdel. Det er ganske store variasjoner for tiden, men mange steder går boligmarkedet så trått at mange selgere er villig til å gå under takst bare for å bli ferdig med salget. Det er kjøpers marked nå.

Anonymkode: 43d72...8d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville sett litt på hvordan boligmarkedet har vært i din landsdel. Det er ganske store variasjoner for tiden, men mange steder går boligmarkedet så trått at mange selgere er villig til å gå under takst bare for å bli ferdig med salget. Det er kjøpers marked nå.

Det går ganske trått om dagen. En jeg kjenner kjøpte nettopp leilighet i samme område til 580 000 under takst. Men skal sies at denne virkelig må ha vært overpriset. 

Men om megler og selger virkelig tror på prisen de har satt så vil de sikkert uansett ikke godta eventuelt bud fra meg under prisantydning...? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ganske trått om dagen. En jeg kjenner kjøpte nettopp leilighet i samme område til 580 000 under takst. Men skal sies at denne virkelig må ha vært overpriset. 

Men om megler og selger virkelig tror på prisen de har satt så vil de sikkert uansett ikke godta eventuelt bud fra meg under prisantydning...? 

TS

Nei det vil de neppe.  men kanskje du får den under prisantydning hvis det ikke er annen interesse etter visning :) 

Anonymkode: 32d2a...9ff

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det vil de neppe.  men kanskje du får den under prisantydning hvis det ikke er annen interesse etter visning :) 

Anonymkode: 32d2a...9ff

Helt sikkert. :-) 
Men jeg sitter og er redd for at noen andre vil vise interesse for den også, og at jeg kommer til å angre på at jeg ikke kjøpte den nå. :-)

TS

AnonymBruker
Skrevet

"Teknisk verdi" er som regel en god del under markedsverdi. Men det skader ikke å prøve med et bud da :)  Det værste du får er et nei...

Anonymkode: ee60b...752

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Teknisk verdi" er som regel en god del under markedsverdi. Men det skader ikke å prøve med et bud da :)  Det værste du får er et nei...

Anonymkode: ee60b...752

Det er sant. Jeg får prøve på det. Takk for svar. :-)

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kuppe boliger før visning er temmelig naivt. Ingen oppegående mennesker vil akseptere den typen bud med mindre det ligger mangfoldige hundredetusen over takst, meglertakst. 

Å trå du kan få boligen, før visning, og til en pris under takst, det vitner om dårlig, meget dårlig skjønn. 

Anonymkode: 3dbc2...452

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Mente under prisantydning:laugh: Haha..

Hva med å bare vente med bud til etter ordinær visning? De stedene det går trått får folk gjerne ikke bud i det hele tatt og må ha flere visninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare oppdatere denne tråden!! 

Jeg la inn et bud i dag på 150 000,- under prisantydning. Megler ringte meg opp igjen og sa at selger ikke godtok dette men var villig til å møte meg på veien. Så de kom med et motbud på 50 000 under prisantydningen. Jeg brukte en times tid på å tenke på dette, om jeg skulle våge meg på å komme med enda et bud under det igjen. Men droppet det, og takket ja til motbudet til selger. 

Så ja, det går faktisk an å kuppe en leilighet før den legges ut og til under prisantydning. Føler meg veldig heldig. :-) :-) 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...