Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en 19 aar gammel jente som strever med aa finne ut hva jeg skal studere til neste aar. Har egentlig lyst aa studere noe med kjemi eller biologi, men er redd for at det kan bli for vanskelig:ac: hadde kjemi 1, og biologi 1 og 2 paa videegaaende og klarte meg relativt greit i disse. Hadde ogsaa s1 og s2 matte, der fikk jeg 3 i begge i standpunkt. Jeg maatte jobbe mye med reakfagene paa vgs for aa forstaa dem, men syntes likevell at de var spenndes. Noen som har vert i lignende situasjon og valgte aa studere realfag? Er bare redd for at nivaaet er for hoyt paa universitetet.

Anonymkode: 7f396...603

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alltid vanskelig å gi råd til folk om slikt, da man ikke ønsker å tråkke på andre ved å virke som en besserwisser. Generelt sett er jeg ikke av den oppfatning at kjemi og biologi lett gir gode jobbmuligheter, heller tvert i mot. Jeg har også inntrykk av at man ikke kan lene seg på muligheten til å bytte over til f.eks lektor, da det allerede er mange som har gått den veien. Personlig synes jeg ikke nivået på universitetet er så voldsomt høyt, den største forskjellen fra vgs er at man går fra å hele tiden bli ledet av en (mer eller mindre) pedagogisk lærer, til å være nesten helt selvstendig. Det kan være vanskelig å finne gode læringsstrategier, det er i allefall min erfaring. Alt i alt mener jeg at for å studere realfag (med håp om å oppnå en grad, ikke bare for å prøve seg/årsstudium), så bør man være genuint interessert og ha evner i fagene. Å studere noe annet som bygger på realfag, f.eks ingeniørfag, bioingeniør etc vil nok oppleves som lettere for mange, da selve pensumet ikke er like tungt og traust. I tillegg er det generelt sett bedre arbeidsmarked for yrkesrettede utdannelser. 

Anonymkode: 18dbf...0ce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ikke satser på å få A i alle emner så synes jeg du skal følge drømmen, kanskje kjemiingeniør kunne ha vært noe for deg? Ville ungått studiene med mest matematikk og fysikk om du synes dette var vanskeligst :)  Kjenner noen biologer, de får ikke jobb (master, relevant jobberfaring, gode karakterer), så sats på en av ingeniørretningene er mitt tips!

Anonymkode: a365b...d27

• Liker 2
Skrevet

Biologi er ikke veien å gå hvis man ønsker seg jobb:P. Hilsen eks-biologistudent. Kjemi på universitetet er også forferdelig tørt. Hva med å ta forkurs ingeniør? Jeg tok det på privatskole over ett år, og hadde mye bedre lærere enn på VGS. Fysikk og mattekarakterene gikk opp mange hakk, for å si det sånn

AnonymBruker
Skrevet

Hva med lektor i realfag? :) 

Anonymkode: 628e6...463

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gått for ingeniør, det er mer praktisk rettet og veldig gode jobbmuligheter

Anonymkode: 661a0...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...