Gå til innhold

Fisk/skalldyr som kan tåle å stå i romtemperatur?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg skal feire min 30 årsdag om tre uker og skal ha koldtbord/tapas servering. Blir eggerøre, spekeskinke, karbonader med løk, ovnsstekte poteter, kyllingsklubber, ost og kjeks samt litt annet. Jeg vil gjerne ha noe fisk eller skalldyr på bordet også, men det er vanskelig å finne noe som tåler å stå ute i romtemperatur, og som i tillegg smaker godt. Så derfor henvender jeg meg hit for å høre om noen har noen gode tips og råd, eventuelt oppskrifter? :)

Vi lager mye av maten selv så må være noe som er enkelt å lage, og det må tåle å stå i ca 4-5 timer. Vi blir 25 stykker. 

Endret av Haugenjenta
Rettelse av tidspunkt.
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Ingenting av det du nevner tåler å stå i romtemperatur 8-10 timer. Hvis du skal servere mat som skal stå så lenge ute må du ha kjøling.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke la noe av maten du har nevnt stå fremme i 8-10 timer. Med unntak av spekeskinke og kjeks. 

Anonymkode: 15d94...de4

Skrevet

Ser tidspunktet kanskje ble litt langt, ja, hehe, men si 4 til 5 timer da. Vi begynner på maten ca kl. 15.00 og holder på i et par timer, så kan de som vil ta seg litt mer utover hvis de vil. Blir også kaker. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Uten kjøling er også 4-5 timer for lenge. 

Jeg beklager at vi ikke svarer på det du spør om, men maten kan ikke stå så lenge ute uansett hvordan du ser på det.

Det du bør gjøre er å sette frem koldtbord og la det stå i 1-2 timer. Deretter bør maten pakkes vekk og de som vil ha mer må da henvises til kjøleskapet.

Ellers må du altså ha kjøling.

Skrevet

Spiser dere i 4-5t? Om maten må stå ute en stund før dere skal spise, så ville jeg kjøpt fyrste reker. De tiner raskt på en time. 

Skrevet

Du kan ikke la mat stå framme i fem timer. :overrasket: 

AnonymBruker
Skrevet

Røkelaks? Fiskekarbonader? Sild i lake?

Anonymkode: 3934a...515

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Haugenjenta skrev:

Ser tidspunktet kanskje ble litt langt, ja, hehe, men si 4 til 5 timer da. Vi begynner på maten ca kl. 15.00 og holder på i et par timer, så kan de som vil ta seg litt mer utover hvis de vil. Blir også kaker. 

Fortsatt for lenge å la mat stå fremme. Sett frem maten, l folk spise, å så rydd det bort. Kanskje noen mener det er hysterisk, men du ønsker virkelig ikke å servere mat som kan gi folk matforgiftning altså.

Anonymkode: 15d94...de4

Skrevet

Folk er ferdigspist etter to timer, maks. Det er grenser for hvor mye eggerøre og karbonade med løk man kan stappe i seg. Så da kan du ha akkurat hvilken sjømat du vil. Røkelaks til eggerøre vil sikkert mange ha. 

Skrevet

Jeg har skjønt poenget deres, jeg trenger ikke 10 personer som forteller meg det samme x-antall ganger. Point taken! 

Så.. Jeg tar fortsatt gjerne i mot tips, råd eller oppskrifter :) 

Gjest Blondie65
Skrevet

Foreslår reker som folk kan skrelle selv. Blåskjell er også godt. 

Skrevet

Røkelaks til eggerøren 

Reker med tilbehør 

Skrevet

Ser egentlig for meg litt mer spennende, en egen rett liksom som er grei å forsyne seg av, men ja.. Reker går jo alltids, men tviler på at mamma vil være med på å skalle av ørten kilo reker (ikke et tema at gjestene skal gjøre dette selv da det skal være koldtbord/tapas, og det blir veldig grisete skal 25 stykker sitte å gjøre det).

Skrevet

Kamskjell er godt, lettstekt med god saus. 

Scampi i sweet chilisaus eller innbakt.

Blåskjell er alltid godt.

Sprøstekt blekksprut.

• Liker 1
Skrevet

Har tenkt mer på forslag! 

Hva med å lage i stand ferdig kanapeer (eller hvordan det skrives?)? F.eks med røkelaks, eggerøre og noe grønt eller reker med noe godt til eller laksekrem? Lag nok (men ikke for mye) slik at det sannsynligvis blir spist opp på de 1-2t dere trenger for å spise. Så kan resten kastet/settes i kjøleskap like etter. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk! Litt mer i den stilen der jeg tenker :) Fortsatt noen uker til, så tar gjerne i mot mer, men fått noen tanker nå i hvert fall :) 

Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan også lage lefserull med laks og kremost eller laks og eggerøre. Det er kjempegodt og kan lages i god tid. 

Du kjøper vanlige lefser men i stedet for søtt mellomlag velger du laks med tilbehør.

Skrevet
4 timer siden, Blondie65 skrev:

Du kan også lage lefserull med laks og kremost eller laks og eggerøre. Det er kjempegodt og kan lages i god tid. 

Du kjøper vanlige lefser men i stedet for søtt mellomlag velger du laks med tilbehør.

Det har jeg fått servert en gang, laks og kremost, og det er maks godt! Kanskje jeg skal gå for det :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...