AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #1 Skrevet 25. mars 2018 Hei! Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med disse påstandene: Globalisering er til det beste for samfunnet. Konflikter handler som regel om motsetninger innen religion. Den beste måten på å bekjempe terror på er med våpen. Verdenssamfunnet er i praksis uten styring. Utviklingsland er selv ansvarlige for problemer med fattigdom. Anonymkode: ed83d...cb0
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #2 Skrevet 25. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med disse påstandene: Globalisering er til det beste for samfunnet. Idealistisk ja, men funker ikke i praksis. Konflikter handler som regel om motsetninger innen religion. Nei. Den beste måten på å bekjempe terror på er med våpen. Ja Verdenssamfunnet er i praksis uten styring. Nei Utviklingsland er selv ansvarlige for problemer med fattigdom. Delvis. Anonymkode: ed83d...cb0 Bare mine personlige svar:-) Anonymkode: 26f29...9d5
Gjest PaN Skrevet 25. mars 2018 #3 Skrevet 25. mars 2018 Hei! Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med disse påstandene: Globalisering er til det beste for samfunnet. Ikke nødvendigvis, det kommer helt an på kultur og geografiske utfordringer og folkets vilje til dette. Man kan ikke påtvinge noen globalisering, men på et vis er verden allerede globalisert med all teknologien, bilene, flyene og enkle måter å oversette andre ukjente og kjente språk på igjennom forskjellige oversettelser. Vi har allerede en hoved-global språk - engelsk, noe alle lett kan lære seg. Men denne globaliseringen har også brakt med seg utfordringer som forskjellige politiske meninger og sider, samt kulturforskjeller som nevnt øverst. Så har man da det kanskje viktigste og det blir det økonomiske. Konflikter handler som regel om motsetninger innen religion. Det er en stor del av problemene vi ser i dag, men ikke ene og alene årsaken til de mange konfliktene vi ser i dag. Man kan skylde på religionen som hovedårsaken til konflikt, siden det er så godt utbredt og folk hører mest om disse problemene. Men, i realiteten er det mest om geografi, vannmangel og essensielle resurser som mat vann og landbruks problemer. Den beste måten på å bekjempe terror på er med våpen. Den beste måten å bekjempe terror er nok å bekjempe radikalisering og konservatisme, dagens angrep mot terror f.eks i Syria vil bare hjelpe en kort tid om det seires før det eventuelt vil plusses opp med andre små problemer som eskalerer seg. Verdenssamfunnet er i praksis uten styring. Det er vel ikke helt sant, vi har f.eks FN, et globalt organ som samler alle land i verden med forskjellige bakgrunn og kultur som kan være med på å forme lover og globale trusler som f.eks terror. Utviklingsland er selv ansvarlige for problemer med fattigdom. I en grad er de det, men i det store handler det om globale utfordringer som terrorangrep, konflikter og hvor og hvem man skal handle med. Det er inntekten fra handel som gjør Norge rik og det er ikke noe Norge kan egentlig bestemme selv, det gjøres med hvem som ønsker å handle med de varene vi har å selge til en pris som er gunstig for begge parter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå