Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. mars 2018 #1 Skrevet 25. mars 2018 Vi hadde en familie"diskusjon" igår der flere mente at om man var narkoman eller alkoholiker, så var det noe man alltid kom til å være. Jeg er uenig. Jeg mener at om en person har vært tidligere rusmisbruker, men slutter å bruke rusmidler så kan ikke personen lenger kalles "alkoholiker" eller "narkoman". Det høres tåpelig ut å si, "Jeg er narkoman, men har ikke tatt noe på 20 år. Men jeg er fortsatt narkoman fordi jeg kan få tilbakefall om jeg prøver en eneste gang, selvom jeg overhodet ikke har tenkt å gjøre det". Hva tenker dere? Er dette en tittel man ikke kan bli kvitt? Jeg mener det motsatte, at man kan bli frisk
Gjest Catalina Culès Skrevet 25. mars 2018 #3 Skrevet 25. mars 2018 En alkoholiker vil alltid være alkoholiker, men han/hun kan være tørrlagt alkoholiker.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #4 Skrevet 25. mars 2018 Self. Om man er blytung misbruker, kan man selvfølgelig lære seg å drikke normalt. Men det krever en enorm viljestyrke. Anonymkode: 7f4ec...834 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #5 Skrevet 25. mars 2018 Akkurat nå, Catalina Culès skrev: En alkoholiker vil alltid være alkoholiker, men han/hun kan være tørrlagt alkoholiker. Riktig Anonymkode: 71a5c...27c
Gjest making.a.mess Skrevet 25. mars 2018 #6 Skrevet 25. mars 2018 Nei. Man kan slutte men aldri bli frisk. Tenker jeg hvertfall. en alkoholiker må bruke mye viljekraft for å holde seg unna alkohol. Å ta et glass til maten går vel nesten ikke ann uten å tippe over. Livskriser og stress kan nok lett føre til ny runde.
Kvinne87Rogaland Skrevet 25. mars 2018 #7 Skrevet 25. mars 2018 Jeg mener det er forskjell på alkoholiker og narkoman. Narkotiske stoffer er så avhengighetsskapende at hvem som helst kan bli narkoman. Men hvis man slutter og kommer gjennom abstinensene og aldri rører det igjen, da er man ikke narkoman lengre. Alkoholiker derimot... alkohol er ikke særlig avhengighetsskapende for vanlige mennesker. Alkoholisme er en sykdom og det er noen få som er rammet. Disse menneskene har en svakhet - når de begynner å drikke klarer de ikke å stoppe. Og denne sykdommen blir man ikke kvitt. Så man er i all hovedsak en alkoholiker livet ut. Tørrlagt eller ikke. Hilsen ei som har vokst opp med en alkoholiker. 2
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. mars 2018 #8 Skrevet 25. mars 2018 Synes det er veldig diskriminerende å ikke la folk bli friske. Det er utelukkende å dømme å si at om man har vært rusmisbruker, så vil man alltid være det. Hvem vet det?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #9 Skrevet 25. mars 2018 Spoiler Fikk ikke fjernet spoileren, men en alkoholiker er alltid en alkoholiker. En alkoholiker kan aldri drikke alkohol igjen. Anonymkode: 87d57...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #10 Skrevet 25. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skjul innhold Fikk ikke fjernet spoileren, men en alkoholiker er alltid en alkoholiker. En alkoholiker kan aldri drikke alkohol igjen. Anonymkode: 87d57...ecd For noe tull. Klart en kan det. Men som sagt, krever en enorm viljestyrke. Anonymkode: 7f4ec...834 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #11 Skrevet 25. mars 2018 det er jo slik at avhengighet blir betegnet som en sykdom, og at dette faktisk er bestemt av gener. jeg kan ikke mye om emnet på faglig nivå, men siden jeg har nær slekt som har gått i anonyme narkomane i mange år kjenner jeg mange fra det miljøet så har jo fått med meg litt derifra. ofte når de blir rusfrie også, så blir de opphengt eller avhenging av andre "vanlige" ting som trening eller mat eller ander hobbyer. Anonymkode: c797a...de9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #12 Skrevet 25. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For noe tull. Klart en kan det. Men som sagt, krever en enorm viljestyrke. Anonymkode: 7f4ec...834 Tja hvis en alkoholiker kan få et normalt fprhold til alkohol så kan han jo friskmeldes. Men det tror jeg er veødig vanskelig. Anonymkode: 87d57...ecd 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #13 Skrevet 25. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tja hvis en alkoholiker kan få et normalt fprhold til alkohol så kan han jo friskmeldes. Men det tror jeg er veødig vanskelig. Anonymkode: 87d57...ecd Det er vanskelig. Min onkel er tidligere alkis, men han nektet å bli fortalt at han aldri kunne drikke igjen. Så da han hadde vært edru et halvt år, dro han til byen og kjøpte en flaske sprit. Denne tok han med hjem og rant den i seg. Da han våknet hadde han ikke mer og da kunne han heller ikke drikke mer. Etter 8-10 slike runder var han trygg på seg selv og kan nå ha alkohol i huset selv etter en fest. Han drikker seg godt i farten en gang i mnd ca, men det blir med den ene kvelden. Anonymkode: 7f4ec...834 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #14 Skrevet 25. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Self. Om man er blytung misbruker, kan man selvfølgelig lære seg å drikke normalt. Men det krever en enorm viljestyrke. Anonymkode: 7f4ec...834 Dette! mannen min har gjort det. Han drakk masse før, men har de siste 7 årene hatt et moderat forbruk. Jeg ville syntes det ville vært et hån mot hans prestasjon om han fremdeles skulle bli kaldt alkoholiker... Anonymkode: 1e1bd...c2a 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #15 Skrevet 25. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette! mannen min har gjort det. Han drakk masse før, men har de siste 7 årene hatt et moderat forbruk. Jeg ville syntes det ville vært et hån mot hans prestasjon om han fremdeles skulle bli kaldt alkoholiker... Anonymkode: 1e1bd...c2a Så enig. Anonymkode: 7f4ec...834 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #16 Skrevet 25. mars 2018 Avhengighet er jo en sykdom, så det er vanskelig å bli frisk. De fleste som har vært alkoholikere, må holde seg unna alkohol resten av livet for ikke å havne utpå igjen. Dermed er man jo fortsatt avhengig, og derfor ikke frisk. Kan kalle det symptomfri, kanskje? For å bruke min egen sykdom som eksempel, epilepsi. Mange med den sykdommen kan ved å bruke medisiner bli helt kvitt anfall og leve helt normalt. Men de er jo ikke friske, de har fortsatt sykdommen, de er "bare" symptomfri. Anonymkode: 929ed...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #17 Skrevet 25. mars 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vis skjult innhold Fikk ikke fjernet spoileren, men en alkoholiker er alltid en alkoholiker. En alkoholiker kan aldri drikke alkohol igjen. Anonymkode: 87d57...ecd Noen kan det, livet er ikke så svart hvitt... Anonymkode: 1e1bd...c2a 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #18 Skrevet 25. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noen kan det, livet er ikke så svart hvitt... Anonymkode: 1e1bd...c2a Alle kan det nok, men så var det den viljestyrken, da. Anonymkode: 7f4ec...834
linsejesus Skrevet 25. mars 2018 #19 Skrevet 25. mars 2018 Hvorfor skulle avhengighetslidelser være annerledes enn andre sykdommer, så man ikke kan bli frisk? Man blir ikke født med en avhengighet, det er noe man utvikler. Ukontrollert rusbruk er ikke en personlig egenskap, men et symptom på en lidelse, og en form for selvmedisinering. Rusen dekker et behov eller lindrer en smerte, og får man gjort noe med dette, f.eks behandlet angst, PTSD, søvnløshet, sorg eller hva det nå er rusen lindrer, vil man ikke lenger være avhengig av rusen for å komme seg gjennom dagen. Hvis du har ruset deg lenge vil du jo ha lagt til deg dårlige vaner, først og fremst at du møter ubehag med rus, men som alle andre uvaner kan den erstattes av en bedre. Avhengighet er ikke en uhelbredelig sykdom, og det er ingen som helst grunn til å fortsette å spre ubegrunnede myter som "en gang alkoholiker, alltid alkoholiker." 4
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 25. mars 2018 #20 Skrevet 25. mars 2018 1 minutt siden, linsejesus skrev: Hvorfor skulle avhengighetslidelser være annerledes enn andre sykdommer, så man ikke kan bli frisk? Man blir ikke født med en avhengighet, det er noe man utvikler. Ukontrollert rusbruk er ikke en personlig egenskap, men et symptom på en lidelse, og en form for selvmedisinering. Rusen dekker et behov eller lindrer en smerte, og får man gjort noe med dette, f.eks behandlet angst, PTSD, søvnløshet, sorg eller hva det nå er rusen lindrer, vil man ikke lenger være avhengig av rusen for å komme seg gjennom dagen. Hvis du har ruset deg lenge vil du jo ha lagt til deg dårlige vaner, først og fremst at du møter ubehag med rus, men som alle andre uvaner kan den erstattes av en bedre. Avhengighet er ikke en uhelbredelig sykdom, og det er ingen som helst grunn til å fortsette å spre ubegrunnede myter som "en gang alkoholiker, alltid alkoholiker." Word, helt enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå