Kwami Skrevet 25. mars 2018 #1 Del Skrevet 25. mars 2018 Hei! Jeg er snart 6 uker post-op, silikon under muskelen. I den forbindelse lurer jeg på hvor lang tid det tok før du vente deg til å trene overkropp? Jeg har begynt forsiktig med apparat-trening til underkroppen, men synes det er så ekkel følelse å kjenne at brystmuskelen presser ned innlegget når jeg bruker armene. Venner man seg til denne følelsen? Flere tanker rundt trening med silikon under muskelen? Jeg trener til vanlig tung styrke, knebøy, benkpress, chinups, markløft osv, og er veldig redd for at jeg aldri vil komme helt tilbake til dit jeg var. Dessverre var det ikke noe alternativ for meg å legge over muskelen, pga for lite eget vev. Setter stor pris på erfaringer fra dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 25. mars 2018 #2 Del Skrevet 25. mars 2018 (endret) Jeg var tilbake til normal rutine etter mellom 8-10 uker. Tunge brystøvelser som benkpress ol.l. er ikke noe jeg gjør mye av, det er ikke sikkert det er lurt for deg heller. Jeg trener mye, og relativt tungt, med vekter, men unngår som sagt tunge øvelser direkte for brystmuskulaturen. Det at du kjenner muskelen presser på implantatet, evt også kanskje ser at implantatet flytter seg litt osv, kan og vil oftest avta i hvert fall noe når de har fått "satt seg". Men du vil trolig kunne fremprovosere dette ved visse øvelser. Det er ikke utenkelig at du bør legge om hvilke øvelser du gjør for å minske problemet. Det kan i ytterste konsekvens gi komplikasjoner. Dette burde vel legen og du snakket om før operasjonen!? Endret 25. mars 2018 av LeneXCII Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Bumblebee* Skrevet 25. mars 2018 #3 Del Skrevet 25. mars 2018 Jeg har under muskel, tok for 5 år siden. Kjenner fortsatt ubehag ved for mye belastning på brystmusklene, så jeg kan ikke gjøre/unngår tung trening som går direkte på dette. (Jeg hadde lang rekonvalesenstid, følte ikke jeg var 100% før ca et år etter operasjonen.) Men som sagt, selv idag 5 år etter kan jeg ikke belaste for mye. Kroppen er flink til å gi beskjed selv når noe blir for mye, du bør lytte til det. Ellers kan det som sagt over, føre til komplikasjoner. At du tenker å trene styrke (armer/bryst) 6 uker post op. er for meg sinnsykt..du har nettopp vært igjennom en stor operasjon og vevet er ikke på langt nær ferdig helet. Det tar tid! Implantatene bruker lang tid på å "sette" seg, og trenger fred og ro. Jeg ville vært veldig forsiktig med det, og heller kjørt på andre muskelgrupper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kwami Skrevet 26. mars 2018 Forfatter #4 Del Skrevet 26. mars 2018 Hei, og takk for svar! Må presisere at jeg hadde ikke planer om å begynne med brysttrening enda, mulig jeg formulerte meg klønete. Jeg har begynt med knebøy i smithmaskin, hip thrust i hipthruster osv, men kjenner innimellom at brystmusklene aktiveres likevel. Og kjenner det jo hvis jeg plutselig må løfte noe litt tungt i hverdagen osv, og synes at følelsen er så veldig ekkel. Dere sier at dere unngår direkte brystøvelser, altså da sikkert flyes, benkpress osv. Men hva med bicepscurl, chinups, planke osv, altså øvelser hvor forsida er aktivert, men det ikke er brystmusklene som utfører selve løftet? Må legge til at min rekonvalens også ligger an til å ta sin tid, i allefall har disse ukene vært mye mer smertefulle enn det kirurgen forberedte meg på. Men jeg trener kun øvelser som ikke innebærer smerte eller ubehag da, det må jeg understreke. Ang å snakke med kirurgen om det: Vi snakka kort om det før inngrepet, og hun sa at etter fire uker kunne jeg begynne å trene igjen. Jeg har ringt og spurt i ettertid også, men synes ikke at hun gir særlig utfyllende svar. Må legge til at jeg neppe ville valgt samme klinikk en gang til! Jeg er fornøyd med resultatet, men ikke med oppfølginga. Ikke én eneste post-op-time, det var jeg ikke klar over i forkant, feks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 26. mars 2018 #5 Del Skrevet 26. mars 2018 (endret) Leit å høre at du har mer vondt enn du ble forespeilet og at du synes ting tar lang tid. Jeg tror de fleste faktisk opplever at ting tar tid, man har uansett hvor enkelt det høres ut som, gjennom et ordentlig inngrep! Nå vil jo ting som rekonvalesenstid og smerter avhenge at type inngrep, størrelse på implantat osv, så det kan være forvirrende å sammenligne med andre. Enig at det kan høres ut som du fikk lite informasjon om hvordan det er å trene(hardt) med silikon. Det høres ut som du trener hard og mye, og det burde kirurgen ha oppfattet, forutsatt at du ga henne mulighet til det. Noe jeg antar du gjorde. Veldig mange jenter som driver med fitness etc har silikon uten å ha problemer, så kompetansen finnes der ute. Jeg tror du må regne med å forske litt og finne ut hvilke øvelser som passer deg, det er ikke sånn at man f. eks. overhodet ikke kan gjøre benkpress osv. Bicepscurls går i hvert fall kjempefint for meg. Håper du ser en rask bedring! Endret 26. mars 2018 av LeneXCII Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kwami Skrevet 26. mars 2018 Forfatter #6 Del Skrevet 26. mars 2018 Takk for svar. Ja, jeg understreket at jeg trente tunge baseløft osv, og hun sa at det ville ikke være noe problem. Jeg følte imidlertid ikke at kirurgen tok seg tid til meg, men jeg valgte henne likevel fordi så mange på nett sa at de var så fornøyd med resultatene (til tross for litt "samlebåndsfølelse" rent kundeservice-messig). Jeg klarer meg nok helt fint uten benkpress, bare jeg etterhvert kan trene overkroppen slik at den blir sterk funksjonsmessig igjen. Og så er jo chinups utrolig gøy da. Håper det hele går seg til! Tror nesten ikke det har gått opp for meg at dette er et stort inngrep, siden kirurgen gjorde "så lite" utav det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå