Gå til innhold

Dåpsseremoni hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man arrangere dåpsseremoni i sitt eget hjem? Noen som har erfaring med det?

Anonymkode: 4e738...b76

Skrevet

Jeg er ikke kristen, så vet ikke kjempemye om kristne tradisjoner, men man må vel ha en prest for å døpe - og kanskje hellig vann?
Da må du sikkert ta kontakt med kirken å høre om det er mulig. Send en mail i kveld, så får du svar i morgen :)

Er det forresten ikke vanlig at flere barn døpes samtidig, eller tar jeg feil?

AnonymBruker
Skrevet

Dåp er en kristen tradisjon og skal foregå i kirken

Anonymkode: 21334...c92

• Liker 3
Skrevet

Det beror på hvilket kirkesamfunn man tilhører 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dåp er en kristen tradisjon og skal foregå i kirken

Anonymkode: 21334...c92

Neida det er ikke nødvendig. Vi hadde dåp utendørs, langt fra kirken. Det var presten som foreslo det. (Den norske kirke)

Anonymkode: fe619...0bd

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neida det er ikke nødvendig. Vi hadde dåp utendørs, langt fra kirken. Det var presten som foreslo det. (Den norske kirke)

Var det en privat seremoni kun for dere, eller var dåpen i kombinasjon med at det uansett skulle avholdes gudstjeneste eller andre kirkelige handlinger på dette stedet den dagen? Sistnevnte jo ganske vanlig i sommerhalvåret, da det avholdes friluftsgudstjenester både her og der, ved gamle kirkeruiner, på fjelltopper, på setere og ved fyrtårn. 

Anonymkode: 4ad7a...760

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det finnes prester som tar på seg slike oppdrag utenfor kirkerommet? Vi må vel kanskje bare forhøre oss med menigheten :)

AnonymBruker
Skrevet

Du må høre med presten. Jeg har aldri hørt om noen som har dåp hjemme, men hvem vet, kanskje det finnes noen prester som gidder

Anonymkode: b5eb2...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Hjemmedåp er ikke så uvanlig i Finland og Sverige (konvensjonell lutheransk tro) Jeg har vært i flere slike, og det føles mer personlig. Av og til får jeg litt følelse av «samlebånd» hvis der er mange dåpsbarn i kirken.

Anonymkode: 28f95...c17

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det en privat seremoni kun for dere, eller var dåpen i kombinasjon med at det uansett skulle avholdes gudstjeneste eller andre kirkelige handlinger på dette stedet den dagen? Sistnevnte jo ganske vanlig i sommerhalvåret, da det avholdes friluftsgudstjenester både her og der, ved gamle kirkeruiner, på fjelltopper, på setere og ved fyrtårn. 

Anonymkode: 4ad7a...760

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det finnes prester som tar på seg slike oppdrag utenfor kirkerommet? Vi må vel kanskje bare forhøre oss med menigheten :)

Det stemmer at det skulle være en gudstjeneste uansett. Og ja det var midt på sommeren. Likevel ble vi litt overasket over at han foreslo at vi skulle ha dåpen der. Vårt var det eneste dåpsbarnet. Var en kjempefin opplevelse. 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hva du legger i dåpsermoni. Kirken og andre religiøse møtelokaler har personer med dåp som arbeidsområde i menighetens hus/lokale. 

Du kan jo fint ha en markering hjemme på din egen måte uten prest. 

Anonymkode: 62d7a...e7e

Skrevet

Snakk med kirken der du bor. De eneste tilfellene jeg har hørt om, er hjemmedåp ved sykdom hos barnet og slik en mer ekstrem situasjon.

• Hjerte 1
Gjest Solstråletårer
Skrevet

Litt nyskjerig på hvorfor du vil ha dåpen hjemme jeg da. 

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, det er ikke sikkert det blir like «offisielt» som å gjøre det i kirken, men du kan lage akkurat den seremonien du vil.

Det blir litt som å gifte seg i vegas

Anonymkode: b7559...21c

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Solstråletårer skrev:

Litt nyskjerig på hvorfor du vil ha dåpen hjemme jeg da. 

Fordi vi synes det blir mer personlig. Og så er vi ikke så fan av seremonier i kirken, det blir så voldsomt høytidelig. Min mann ble døpt hjemme men det var ikke her i Norge.  Vi giftet oss også utendørs (med prest tilstede) nettopp av samme grunner som jeg nevnte ovenfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...