Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre med pc'en før jeg leverer den til ee avfall for å være trygg på at ingen kan misbruke den ? Leverer til power eller Elkjøp.

Anonymkode: 12e6e...738

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper du får noen tips. Ser polakkene er ivrige i avfallene på megastore på Lørenskog og Elkjøp på strømmen.

Anonymkode: 2bb0b...301

Skrevet

Hva om du bare formaterer hele harddisken slik at det ikke er operativsystem eller noe på den?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Største tabben folk gjør med PCer de kaster, er enten å ikke ta ut harddisken eller formatere den. Som oftest er harddisker, RAM, CD-ROM, grafikkort og strømforsyning gjenbruksvare og folk flest går etter dem først.

Aller første du bør gjøre er å bestemme om du vil få bruk for enkelte av komponentene i framtida. Er egentlig dumt å kaste komponenter som fortsatt funker. Særlig harddisken bør du egentlig beholde. Hvis ikke, bør du iallfall formatere den skikkelig først. Har dessverre funnet harddisker før med full av data.

Innlegget er ryddet for annonse.

Endret av Papirfly
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Nevian skrev:

Hva om du bare formaterer hele harddisken slik at det ikke er operativsystem eller noe på den?

Jeg finner ikke laderen... PCèn er etter min mor som døde nylig. Hun brukte den mest til mail og litt søking på nettet. Vet passordet på mailen hennes, så har fått tilgang på det som er viktig der, men ellers er jeg usikker på hva hun hadde på PCèn. Men vil uansett ikke bare levere den uten å være trygg på at den ikke kan misbrukes.

Skrevet

Burde nok ha spurt om det var bærbar eller stasjonær. Når du nå nevner laderen, så åpenbart bærbar. Da blir det vanskelig å få gjort noe med harddisken hvis du ikke får liv i den. Prøve å låne en annen lader som passer?

Vet jeg ikke har noe med hvorfor du vil kaste den, men er nysgjerrig, kan du ikke bare beholde den, som minne fra moren din? :)

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Devilheart skrev:

Burde nok ha spurt om det var bærbar eller stasjonær. Når du nå nevner laderen, så åpenbart bærbar. Da blir det vanskelig å få gjort noe med harddisken hvis du ikke får liv i den. Prøve å låne en annen lader som passer?

Vet jeg ikke har noe med hvorfor du vil kaste den, men er nysgjerrig, kan du ikke bare beholde den, som minne fra moren din? :)

Jeg ser ikke noen hensikt i det. Det er mange andre ting som er mye mer "henne" enn en PC som hun egentlig syns bare var til bry, men et "must" i vår tekniske hverdag. Den skapte nok mer bekymring hos henne, enn glede, for å si det sånn. 

Skrevet

Ok da så. :) Uansett, prøv å få tilgang til harddisken bare, og slett alt av data. Etter det blir det ingenting å misbruke.

Skrevet (endret)
11 timer siden, Devilheart skrev:

Største tabben folk gjør med PCer de kaster, er enten å ikke ta ut harddisken eller formatere den. Som oftest er harddisker, RAM, CD-ROM, grafikkort og strømforsyning gjenbruksvare og folk flest går etter dem først.

Aller første du bør gjøre er å bestemme om du vil få bruk for enkelte av komponentene i framtida. Er egentlig dumt å kaste komponenter som fortsatt funker. Særlig harddisken bør du egentlig beholde. Hvis ikke, bør du iallfall formatere den skikkelig først. Har dessverre funnet harddisker før med full av data.

Innlegget er ryddet for annonse.

Du leter du også ja?:laugh: Jeg fjerner alt av personlige data (men tar vare på det som kan være interessant av musikk, filmer og serier) før jeg tar i bruk ei maskin jeg har funnet. Har forøvrig aldri kjøpt en PC, den første vant jeg og resten har jeg adoptert fra de lokale elreturpunktene. Er ingen gamer, så jeg trenger ikke de nyeste og råeste maskinene.

Når det gjelder sikker kassering av læppiser så spør på butikkene, jeg har sett at noen har egne låste dunker som er beregnet til slikt stående på lageret.

Endret av Gruselgrafs
Skrevet

Nei, jeg leter ikke, men er opportunist, tar til meg det jeg finner ved passende anledninger. Fått bra stasjonær og skjermer fra forrige jobb, og med litt oppgradering, er den fortsatt i tipp topp stand. Og jobber man som frivillig i bruktbutikker, har det også sine fordeler. Fikk to helt brukbare og komplette stasjonære for billig penge. Må bare oppgradere RAM på den ene.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Devilheart skrev:

Nei, jeg leter ikke, men er opportunist, tar til meg det jeg finner ved passende anledninger. Fått bra stasjonær og skjermer fra forrige jobb, og med litt oppgradering, er den fortsatt i tipp topp stand. Og jobber man som frivillig i bruktbutikker, har det også sine fordeler. Fikk to helt brukbare og komplette stasjonære for billig penge. Må bare oppgradere RAM på den ene.

Ble nysgjerrig - hvilke bruktbutikker trenger frivillige ? Er selv frivillig i mitt lokale "frivillighetslag", men det er ofte mer sånn som turvenn, kafevert, leksehjelp osv. Å være frivillig i bruktbutikk hørtes spennende ut. Og veldig sosialt med sikkert en del faste kunder :)

Skrevet

^^Stort sett de som jobber som frivillig organisasjon. I byen min er det et familiepar som driver butikken og mange ulønnede frivillige jobber der, og alt av overskuddet går til en stiftelse. Du kan sikkert spørre bruktbutikkene i nærområdet, hvis dere har noen, om du kan være ulønnet frivillig iblant. :) Tviler de sier nei til ulønnet ekstra medarbeidere, bare pass på å ha en skriftlig avtale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...