Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Human Being
Skrevet

Jeg fant ut at dette var det mest passende stedet å poste dette innlegget.

Jeg har tenkt å gå folkehøyskole til neste år.. Derfor så lurte jeg på om det er noen her som har gått det, eller skal? Er det noen som har noen skoler å anbefale? Det er så mange å velge mellom, jeg klarer ikke å bestemme meg. HJelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ein slik katalog med alle folkehøgskulane i landet? Den er grei å ha. Då kan du sjå litt på dei ulike linjene dei har på dei ulike skulane, og prøva å finna ut kva type linje du vil gå på. Så kan du sjå nærmare på dei skulane som har slike linjer, finna ut litt meir detaljert kva som er obligatorisk, kva du kan ta som valfag osb.

Du kan dessutan tenkja på om det er eit spesielt område i landet du har lyst å oppleva?

Folkehøgskulane er delte inn i to hovudkategoriar: Kristne skular og frilynte skular. Eg gjekk på ein kristen skule både fordi eg er kristen og fordi eg var redd for at miljøet på ein frilynt skule skulle vera litt for mykje fyll og festing, og det er ikkje heilt min stil, kristen eller ikkje. Men eg har i seinare tid sjølvsagt funne ut at det er mykje meir nyansert enn som så. Det finst kristne skular som appellerer til såpass mange ikkje-kristne at miljøet på skulen ikkje vert så prega av at skulen har eit kristent standpunkt. Og det finst sjølvsagt mange frilynte skular som har eit veldig godt miljø der langtifrå alle drikk overdrivent mykje. Så kanskje du kan prøva å finna ut litt om korleis miljøet pleier å vera på dei skulane du er interessert i? Dette kan vera litt vanskeleg, for slike ting er veldig avhengig av kvart enkelt kull, men det er i alle fall noko å tenkja på.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale et år på folrkhøyskole.

Jeg gikk selv på folkehøyskole i Lofthus i 1993/1994, og stortrivdes.

Skrevet

og jeg gikk på borgund folkehøgskole i Ålesund i 97/98 og kan virkelig anbefalle det! Skolen jeg gikk har blitt lagt omm en del og har nesten bare reiselivslinjer igjen men er du glar i å reise så er det skolen for deg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er vanskelig å anbefale en skole uten å vite mer om hva du er interessert i eller hvor gammel du er.

Selv gikk jeg på Nansenskolen på Lillehammer, og hadde et kjempefint år. Da jeg gikk der hadde de billedkunst, skrivekunst og ide/kultur/samfunnslinjer. Men på denne skolen må du kanskje ta mer ansvar for deg selv og aktivitet enn en del andre skoler. Dessuten er mange av fagene ganske teoretiske, men lærerne er kjempekapasiteter på sine områder (skjønnlitterære- og fagbokforfattere, professorer, biledkunstnere osv). Kullet vårt sleit litt med at det var mange uengasjerte elever og at lærerne på død og liv "bare" tenkte fag, ikke så mye sosialt felleskap og sånn. Men jeg har aldri før eller senere blitt kjent med så mange fine mennesker på så kort tid! Og faglig sett hadde jeg også stort utbytte av året, selv om man ikke kan bruke det til så mye formelt.

Gjest Human Being
Skrevet

Tusen takk for svar til dere som har svart.

Jeg bor selv på vestlandet, og vil gjerne komme meg langt vekk herfra, hvis jeg først skal til folkehøyskole. Føler at det er litt av poenget på en måte. Har egentlig litt lyst til østlandet, men muligens også sørlandet. Fotolinje er noe jeg har tenkt litt på å velge, har lyst til å vere kreativ ett år og gjøre noe jeg ikke har gjort før. Noe som er helt nytt.

Men som sagt.. tusen takk til dere som kom med anbefalinger.. tar gjerne imot flere innspill..

Og ja, jeg har sånn katalog hvor det står om alle skolene, har også kikket en del på nettet. Men så var det dette med å velge da, bestemme seg.. ikke bestandig like lett.

Skrevet

Skjeberg folkehøgskole har vel fotolinje.. Høret det var mye full og nark der for noen år siden men at det skal være bra der nå.. Men miljøet blir jo byttet ut hvert år!

Gjest Seleena
Skrevet

Eg skal gå folkehøgskule i hausten! Det var KJEMPE vanskeleg å finne ut kva slags skule eg ville gå på, men linja var lett. Eg har valt å gå ei slags idrett-ekstrem linje. Og har valt forming som valfag. Har alltid hatt lyst å lære å tegne!

Eg bur på vestlandet og har kom fram til/ valt å gå på ein skule på nordvestlandet. (Møre og Romsdal), dette fordi eg meinar om eg først skulle gå noko innan idrett og friluft, så var vestlandet best. I og med at vi har den finaste naturen og nordvestlandet har dei beste dykkje-mogleghetane. Og så er Møre og Romsdag laaangt vekk frå der eg bur. Oslo område var uaktuelt.

Eg har ei venninne som har søkt Solborg i Stavanger. Der veit eg er ei kjempebra fotolinje!

www.solborg.fhs.no - om du vil kikke litt! (Om ikkje du bur i Stavnger då. Sidan du nemnte vestlandet)

Voss har ei veldig god linje som heiter "film og foto". Denne skulen har eit godt rykte. Den er frilynt.

Lofoten er og frilynt og har foto som linje. Denne linja kombinerar litt med friluft og, og du er glad i naturbilete.

Ellers finst det eit hav av skular på austlandet.

Sjå www.folkehogskole.no - her om du ikkje allerede har sett på denne sida!

:D - Eg gledar meg heilt sinnsjukt til hausten og håpar IKKJE eg kjem til å angre!

Skrevet

Folkehøyskole er en veldig god idè! Tror veldig mange mennesker der ute kunne hatt godt av et slikt år!

Selv gikk jeg på Skiringssal folkehøyskole, som har mange fag, både linjer og valgfag. Jeg hadde samme dilemma som deg, klarte ikke å velge, så derfor tok jeg en skole med godt bredt valgfagtilbud som kompromiss til at jeg kun kunne velge et linjefag.

Så her over at noen anbefalte skjeberg, og den kan jeg henge meg på. Har en venninne som gikk på denne skolen, og hun angret ikke et sekund.

Men ikke vær redd for å velge, er overbevist om at du blir storfornøyd uansett hvor du havner!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg gikk på Skjeberg folkehøyskole i Østfold. Der har de fotolinje.

Det er det beste året i mitt liv. Begynner å bli ganske mange år siden nå, men har fortsatt kontakt med mange venner derfra.

Skrevet

Ville bare si at uansett hva dere gjør, så IKKE begynn på Birkeland folkhøyskole (utenfor Kristiansand).

Det er en kristen skole, men de mnd jeg gikk der (sluttet ca. halvveis) skjedde det alt fra selvmordsforsøk til politirazziaer..

Undervisningsopplegget ellers er skikkelig dårlig, iallefall på flere av linjene. Enkelte linjer, som den jeg gikk på, hadde ikke noe opplegg i det hele tatt. Dessuten 'skryter' de veldig mye på seg når det gjelder linjene og tilbudet, og de kan egentlig ikke tilby halvparten av det de sier.

Ja, også hvis man vil slutte, så må man betale for 6 uker frem i tid etter at man har sluttet. Det tilsvarer rundt 6500,-.. bare for å få slutte...

Gjest Seleena
Skrevet

Når var du på Birkeland? :o Høyrest ikkje kjekt ut....

Gjest Anonymous
Skrevet

folkehøgskulen i Alta har kombinert foto og friluftslinje. Kjempeflott å bu i Finnmark! Veit om folk som har valgt å benytte sjansen som eit slikt år er, til å oppleve Finnmark og nordkalotten, det er kanskje ikkje eit reisemål mange kjem på å reise til så ofte? Knirkande og glitrande snø under nordlyset, hundesleder, stjernehimmel, midnattsol, store, bølgande flokkar av reinsdyr, oransj multehav så langt auget rekk.... utruleg flott!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...