AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #1 Skrevet 25. mars 2018 Hei jeg er 7-8 uker vei og jobber på Rema. Jeg tar alle oppgaver som kasse, varepåfylling og post i butikk. Å sitte i kasse er ikke så vanskelig siden det bare er scanning av varer. Mens når det gjelder varepåfylling og post i butikk der må man løfte flere pakker/ting. Jeg har 50% stilling. Jeg fortalte familien om graviditeten i går. Min søster sa med en gang at ikkw fortsett med jobb.du må sykemelde deg eller ta permisjon uten lønn eller et eller annet. Hun mente at jeg må ta det med ro. Siden jeg ble gravid etter mange mange års prøving + mistet en gang da jeg var 5 uker på vei. Jeg tror jeg ikke kommer til å miste denne gangen siden jeg føler at ting går mye bedre enn sist gang. Går på progesteron støtte og sånt. Så spørsmålet mitt er dere som har vært gravide med butikkjobb hvordan gjorde dere det?jobbet dere helt ut til permisjonen? Når fortalte dere jobben? Jeg tenker å fortelle i morgen. Kan mye løfting og bæring skade fosteret i første trimester? Jeg syns 50% stilling er ikke mye. Sykemelder jeg meg så blir jeg bare sittende hjemme jeg er ikke en person som er veldig glad i å bevege på seg. Jeg tenker at 2-3 dagers jobb er ikke mye men når søstera mi ga meg råd om å ta det med ro så er det mange tanker som kommer og går. Hva skal jeg gjøre?jeg vet sykemelding uten grunn er ikke lov men jeg kan ta permisjon uten lønn Anonymkode: e9dae...1d9
Runnershigh Skrevet 25. mars 2018 #2 Skrevet 25. mars 2018 Det er jo ikke et alternativ med sykemelding når du ikke er syk? Du har rett på tilrettelegging i jobben, så vil råde deg å ta en prat med lederen. Å løfte tunge varer en vel bare en liten del av jobben? Regner med det er mange oppgaver du kan opprettholde så lenge du er frisk 17
solmåneogstjerner Skrevet 25. mars 2018 #3 Skrevet 25. mars 2018 Så lenge ikke du har spesielle helseplager (kraftig bekkenløsning, voldsom kvalme) eller har blitt fortalt av legen at du må ta det med ro (f eks ved truende abort) så kan du selvsagt jobbe! Du kan løfte ting også. De tyngste løftene kan du si ifra om at du vil unngå. Når du bare jobber 50 % så bør det i de fleste tilfeller være fullt oppnåelig, sannsynligvis helt til permisjonen starter. Du har krav på å få tilrettelagt arbeisoppgavene når du har behov for det. 8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #4 Skrevet 25. mars 2018 Snakk med sjefen og si at du trenger litt tilrettelegging. Du kan ta kassa og sette ut varer som ikke er for tunge. Unngå frukt/grønt f.eks for der er det ofte tunge kasser og si at etterhvert som magen vokser så vil du nok bli nødt til å bare sitte i kassa da det blir vanskelig og kanskje vondt for ryggen å bøye og løfte for mye. Kasse arbeid er jo ikke belastende i det hele tatt, der kan du jo variere om du sitter eller står også. Blir som å sitte på kontor. Anonymkode: 87265...c72
Tibbie Skrevet 25. mars 2018 #5 Skrevet 25. mars 2018 Jeg tror nok at søstra di overreagerer. Det er jo hyggelig at hun er bekymret for deg, men å jobbe et par dager i uka er ikke for meget. Du kan nok fint jobbe som normalt til du begynner å merke de tradisjonelle graviditetsplagene. Jeg ble ekstremt kvalm og klarte ikke en gang å gå opp en trapp uten å bli utslitt og svimmel allerede i uke sju, men mange andre holder koken helt til de er høygravide og får bekkenløsning Jeg jobber i klesbutikk og har aldri jobbet i dagligvaren, så det er jo litt forskjell på butikkjobbene vår, men jeg er helt sikker på at det er arbeidsoppgaver som ikke innebærer tunge løft. Fortsett til kroppen din ikke orker mer, så får vi håpe at den ikke gir opp for tidlig. Og gratulerer så masse med å bli gravid, spesielt etter så mange forsøk! :D :D 2
hotellpute09 Skrevet 25. mars 2018 #6 Skrevet 25. mars 2018 En venninne jobber i butikk og hun arbeidet til hun gikk i permisjon, noen uker før fødsel. Hun fikk tilrettelagt mye, men hun gikk mye på gulvet for å hjelpe kunder og kassearbeid. Syntes du burde arbeide så lenge du kan, dvs. så lenge du ikke får plager.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #7 Skrevet 25. mars 2018 Jobber selv i dagligvarebransjen. I første graviditet jobbet eg fult fram til permisjonen begynte, dvs frukt, kasse, kolonial og kontor. Var på slutten selvfølgelig sliten når jeg kom hjem fra jobb. Men og ta seg sykemelding kun for og gå hjemme var ingen alternativ for meg. I andre svangerskapet måtte eg sykemelde meg pga komplikasjoner i uke 22 fram til fødsel i uke 26. Men har ingen tro på at disse komplikasjonene hadde noe som helst med arbeidet og gjøre. Du kommer selv til og kjenne vist kroppen mener det blir for mye. Fram til da så vil eg anbefale deg og leve som normalt. Men selvfølgelig følge forsiktighetsregler osv. Anonymkode: 88ac3...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #8 Skrevet 25. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Snakk med sjefen og si at du trenger litt tilrettelegging. Du kan ta kassa og sette ut varer som ikke er for tunge. Unngå frukt/grønt f.eks for der er det ofte tunge kasser og si at etterhvert som magen vokser så vil du nok bli nødt til å bare sitte i kassa da det blir vanskelig og kanskje vondt for ryggen å bøye og løfte for mye. Kasse arbeid er jo ikke belastende i det hele tatt, der kan du jo variere om du sitter eller står også. Blir som å sitte på kontor. Anonymkode: 87265...c72 Og sitte kun i kassen er ikke bra for en som er gravid. Det kan gå hardt ut over hoftene siden du gjør samme bevegelser stort sett heletiden. Selvfølgelig har du ikke bekkenløsning fra før av så går det nok bra. Men og bli plasser i kassen pga bekkenløsning gjør bare ting verre. Anonymkode: 88ac3...0b4 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #9 Skrevet 25. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg er 7-8 uker vei og jobber på Rema. Jeg tar alle oppgaver som kasse, varepåfylling og post i butikk. Å sitte i kasse er ikke så vanskelig siden det bare er scanning av varer. Mens når det gjelder varepåfylling og post i butikk der må man løfte flere pakker/ting. Jeg har 50% stilling. Jeg fortalte familien om graviditeten i går. Min søster sa med en gang at ikkw fortsett med jobb.du må sykemelde deg eller ta permisjon uten lønn eller et eller annet. Hun mente at jeg må ta det med ro. Siden jeg ble gravid etter mange mange års prøving + mistet en gang da jeg var 5 uker på vei. Jeg tror jeg ikke kommer til å miste denne gangen siden jeg føler at ting går mye bedre enn sist gang. Går på progesteron støtte og sånt. Så spørsmålet mitt er dere som har vært gravide med butikkjobb hvordan gjorde dere det?jobbet dere helt ut til permisjonen? Når fortalte dere jobben? Jeg tenker å fortelle i morgen. Kan mye løfting og bæring skade fosteret i første trimester? Jeg syns 50% stilling er ikke mye. Sykemelder jeg meg så blir jeg bare sittende hjemme jeg er ikke en person som er veldig glad i å bevege på seg. Jeg tenker at 2-3 dagers jobb er ikke mye men når søstera mi ga meg råd om å ta det med ro så er det mange tanker som kommer og går. Hva skal jeg gjøre?jeg vet sykemelding uten grunn er ikke lov men jeg kan ta permisjon uten lønn Anonymkode: e9dae...1d9 Jeg jobbet 100% Som renholder frem til uke 30. Du kan faktisk få tilrettelagt arbeidsdag og om arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge må de betale deg likevel. Anonymkode: be565...9a3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #10 Skrevet 26. mars 2018 Jeg jobbet 100% i butikk fram til uke 33, fikk litt hjelp med de tyngste eskene men ellers var det ikke noe problem. Anonymkode: 9a47d...961
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #11 Skrevet 27. mars 2018 Hei ts her takk til alle som svarte. Jeg glemte å nevne en viktig ting at jeg ble gravid med eggdonasjon. Jeg ble ikke naturlig gravid. Derfor tenker min søster at jeg må være ekstra forsiktig siden jeg har slitt mye og brukt masse penger og tid på å bli gravid. Derfor vil hun at jeg skal ta det med ro. Og jeg tok eggdonasjon for noen måneder tilbake og da mistet jeg veldig tidlig Anonymkode: e9dae...1d9
solmåneogstjerner Skrevet 27. mars 2018 #12 Skrevet 27. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei ts her takk til alle som svarte. Jeg glemte å nevne en viktig ting at jeg ble gravid med eggdonasjon. Jeg ble ikke naturlig gravid. Derfor tenker min søster at jeg må være ekstra forsiktig siden jeg har slitt mye og brukt masse penger og tid på å bli gravid. Derfor vil hun at jeg skal ta det med ro. Og jeg tok eggdonasjon for noen måneder tilbake og da mistet jeg veldig tidlig Anonymkode: e9dae...1d9 Men det betyr vel iķke at svangerskapet er spesielt risikofylt likevel? Er ganske sikker på at det ikke har noe å si. Men: går det an å få eggdonasjon?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #13 Skrevet 27. mars 2018 23 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Men det betyr vel iķke at svangerskapet er spesielt risikofylt likevel? Er ganske sikker på at det ikke har noe å si. Men: går det an å få eggdonasjon? Tok eggdonasjon fra utlandet. Anonymkode: e9dae...1d9
solmåneogstjerner Skrevet 27. mars 2018 #14 Skrevet 27. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok eggdonasjon fra utlandet. Anonymkode: e9dae...1d9 Ok. Skjønner at det gjør at din søster tenker som hun gjør. Likevel tror jeg det beste for deg er å leve ganske normalt. Lykke til med svangerskapet 😊
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #15 Skrevet 27. mars 2018 Sykemeldt blir du hvis og når du faktisk ikke klarer å være i jobb med tilrettelegging. Det er en avgjørelse legen din i så fall tar. Hva din søster tror og mener og synes har ingenting med dette å gjøre, ei heller hvordan du ble gravid eller hvor mye innsats og penger du har lagt ned i å bli det. Anonymkode: 24ed5...000 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2018 #16 Skrevet 27. mars 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: ei heller hvordan du ble gravid eller hvor mye innsats og penger du har lagt ned i å bli det. Anonymkode: 24ed5...000 Det vet vel ikke du noe om? Det er en avgjørelse legen får ta dersom ts velger å oppsøke lege. Anonymkode: aaf10...7c5 1
Lutten Skrevet 27. mars 2018 #17 Skrevet 27. mars 2018 Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg snakket med sjefen, sjefen sin kommer helt sikkert til å tilrettelegge for deg☺️ Så lenge mange ikke er syk, syns ikke jeg det er noen grunn for å ta ut sykemelding. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå