Gå til innhold

Privat gjeld til inkasso

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En person skylder meg penger. Vi har skrevet gjeldsbrev. Finnes det inkassoselskaper som kjøper opp denne type gjeld også? Jeg er så lei av å purre og kreve inn, og fordi det er snakk om et betydelig beløp vil det gå mange år før det er nedbetalt. 

Anonymkode: 89675...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig få inkasso selskaper som tar privatoppdrag. Men ring rundt og sjekk. Ring også namsmannen og sjekke om ikke de kan ta jobben siden du har et gjeldsbrev å vise til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar.

For å ta det via namsmannen må vel lånet + purringer x 2 være misligholdt?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En person skylder meg penger. Vi har skrevet gjeldsbrev. Finnes det inkassoselskaper som kjøper opp denne type gjeld også? Jeg er så lei av å purre og kreve inn, og fordi det er snakk om et betydelig beløp vil det gå mange år før det er nedbetalt. 

Nei, det får du ikke til. 

Du må ta ut forliksklage og få dom fra Forliksrådet. Deretter har du tvangsgrunnlag på lik linje med andre rettskraftige dommer. Koster deg ett rettsgebyr å få saken behandlet. 

Anonymkode: c5777...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp mindre inkassofirmaer ikke dem store.
Ingen vil kjøpe opp gjelda di men dem vil kunne kreve den inn for deg.

Om jeg ikke husker helt feil tar http://www.norskink.no/ oppdrag fra private.
Dette er et lite selskap så skader ikke å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Så det du ønsker er at noen overtar lånet slik at du får pengene dine med en gang? Dette på tross av at lånetaker betaler etter avtalen dere har inngått? Du har med andre ord lånt ut penger du ikke hadde råd til å låne ut?

Ja, kontakt nå gjerne et inkassoselskap eller lignende og se om de vil kjøpe gjelden. Men det er jo faktisk svært tvilsomt at dette lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, Blondie65 skrev:

Så det du ønsker er at noen overtar lånet slik at du får pengene dine med en gang? Dette på tross av at lånetaker betaler etter avtalen dere har inngått? Du har med andre ord lånt ut penger du ikke hadde råd til å låne ut?

Ja, kontakt nå gjerne et inkassoselskap eller lignende og se om de vil kjøpe gjelden. Men det er jo faktisk svært tvilsomt at dette lar seg gjøre.

Nå vet ikke du omstendighetene rundt dette lånet, men det var min ekssamboer som svindlet meg for 200 000. Så ikke akkurat et frivillig lån, men endelig har vi fått til en avtale rundt nedbetaling.  Han betaler derimot aldri når han skal, og fordi jeg må følge lovverket bruker jeg tid og ressurser på å sende purringer, rekommenderte brev. Dette er et menneske jeg helst ikke vil forholde meg til men må det per dags dato hvis jeg ikke skal se pengene som tapt. Så ja, derfor lurer jeg på om jeg kan f eks selge denne gjelden og få igjen noe av pengene. Å se på pengene som tapt er egentlig ikke et alternativ da jeg vil at han skal stå til ansvar for det han har gjort.

Og ja, det var et enkelt spørsmål. Så vidt jeg vet dreier dette forumet seg om økonomi så dette burde være helt innafor å spørre om. Om det ikke lar seg gjøre, fortsetter jeg som nå.

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet ikke du omstendighetene rundt dette lånet, men det var min ekssamboer som svindlet meg for 200 000. Så ikke akkurat et frivillig lån, men endelig har vi fått til en avtale rundt nedbetaling.  Han betaler derimot aldri når han skal, og fordi jeg må følge lovverket bruker jeg tid og ressurser på å sende purringer, rekommenderte brev. Dette er et menneske jeg helst ikke vil forholde meg til men må det per dags dato hvis jeg ikke skal se pengene som tapt. Så ja, derfor lurer jeg på om jeg kan f eks selge denne gjelden og få igjen noe av pengene. Å se på pengene som tapt er egentlig ikke et alternativ da jeg vil at han skal stå til ansvar for det han har gjort.

Og ja, det var et enkelt spørsmål. Så vidt jeg vet dreier dette forumet seg om økonomi så dette burde være helt innafor å spørre om. Om det ikke lar seg gjøre, fortsetter jeg som nå.

Ts

Det er du som formulerer deg uklart. Du sa at gjelden ikke var misligholdt. Det er jo bare tull når du må purre. Da er gjelden misligholdt. 

Rådfør deg med et inkassoselskap om hva som kan gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg og mannen skrev papirer på et lån jeg ga ham, så sa advokaten at det er en automatisk rente som begynner å løpe hvis han ikke betaler til avtalt tid, og han sa at drt kreves ikke mer enn 1-2 uteblitte betalinger for at jeg kunne kontakte namsmannen eller et inkassobyrå og ta det direkte gjennom dem. Jeg vet ikke om du får penger med en gang, men de kan sørge for at det blir krevd inn. 

Anonymkode: 7e39f...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/25/2018 at 8:33 AM, AnonymBruker said:

En person skylder meg penger. Vi har skrevet gjeldsbrev. Finnes det inkassoselskaper som kjøper opp denne type online lån også? Jeg er så lei av å purre og kreve inn, og fordi det er snakk om et betydelig beløp vil det gå mange år før det er nedbetalt. 

Jeg håper det løser seg for deg!

Det er forferdelig når de som er nær oss svindler pengene.

Anonymkode: dbe74...0be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 25.3.2018 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Nei, det får du ikke til. 

Du må ta ut forliksklage og få dom fra Forliksrådet. Deretter har du tvangsgrunnlag på lik linje med andre rettskraftige dommer. Koster deg ett rettsgebyr å få saken behandlet. 

Anonymkode: c5777...1d1

Ikke nødvendigvis, et gjeldsbrev er også et tvangsgrunnlag på linje med en dom fra forliksrådet, spørsmålet her blir vel om gjeldsbrevet er eksigibelt eller ikke.

Man kan også sende utleggsbegjæring for lønnstrekk uten et alminnelig tvangsgrunnlag (dom eller gjeldsbrev), så lenge kravet er presentert for den som skylder penger og det ikke er innsigelser på kravet.

Anonymkode: 5722f...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...