Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som overskriften sier så er jeg gravid, mens en kollega og nær venninne av meg er ufrivillig barnløs og har vært gjennom flere tunge forsøk med IVF. 

Både på jobb og ellers i omgangskretsen er det mange som er gravide og hun har selv sagt at hun synes at det er tøft, ikke bare det at «alle andre» får til det hun ønsker, men også fordi det er litt ensomt å være barnløs i 30-årene. 

Alle våre felles venner gjør barnevennlige aktiviteter og reiser på typiske «småbarnsferier». I vår skal hun ha en pause fra prøvingen og vi har avtalt å dra på ferie sammen. Hun vil dra med meg fordi jeg ikke er gravid eller småbarnsmor. 

Og nå har altså jeg også blitt gravid. Ikke planlagt, men veldig ønsket. Og jeg ser jo nå at formen min og prioriteringene mine sikkert kommer til å bli annerledes. Bare for å oppklare så ønsker jeg fortsatt å reise på tur med henne, men opplegget som vi har snakket om med dyr mat og vinpakker blir jo litt annerledes. Jeg er bare i ca. uke 5-6 og kjenner allerede at jeg sliter med å i det hele tatt spise brødskiver og orker i alle fall ikke fancy og krydret mat. 

Skriver her fordi jeg håper at noen med erfaringer som min venninne kan gi meg råd om hvordan jeg skal gå frem. Hun er veldig sårbar psykisk for tiden og denne turen er noe hun gleder seg veldig til. 😢

Anonymkode: f1166...e8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette var trist å lese. Jeg skjønner henne på mange måter, men jeg må si at jeg syns du virker som den beste venninnen hun kunne hatt ut fra det du skriver. Ufrivillig barnløse må gå gjennom veldig mye på det sosiale planet og de må rett og slett tåle at andre rundt dem får det de så gjerne ønsker.. jeg er også gravid (25 uker) og har en person i familien som også sliter. Hun begynte å prøve for flere år siden mens jeg ble gravid med en gang.. Hun er ikke personen som vil snakke om dette og hun har aldri gratulert meg med graviditeten og jeg har egentlig bare bestemt meg for å ligge lavt i terrenget og være interessert i hennes livsstil uten å forvente prat om min situasjon. Du må rett og slett være modig og fortelle henne om graviditeten (når du ønsker så klart, ikke alle vil fortelle så tidlig), og gjøre så godt du kan med å ikke "plage" henne med for mye prat om det.

Anonymkode: ce4e6...742

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer med graviditeten! Du må bare si det til henne. Dette er jo ikke din feil og ikke nor du bør ha dårlig samvittighet for. Det er vanskelig det der, men er dere nære venninner så må dere greie å snakke om det...

Anonymkode: 18ec4...30a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at venninnen din IKKE ønsker denne ferien med deg nå. 

Og det kan være vanskelig for venninnen din å si dette til deg. 

Du må bare si fra om graviditeten så fort som mulig. Og deretter, noen dager senere, spørre om hun heller ønsker å reise på tur med en annen som kan drikke vin etc. 

Anonymkode: 9fd00...b47

• Liker 4
Skrevet

Du må jo bare si det, så hun får tenkt gjennom det og vurdere om hun ønsker å satse på at turen kan gjennomføres med endret innhold, eller ha tid til å avtale med noen andre før alle har lagt planer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som venninnen din er heldig som har deg som venninne. Jeg kan tenke meg det betyr mye for henne at du forstår at det er tøft, og gjerne vil ta hensyn.

Jeg har vært i begges situasjon. Først ufrivillig barnløs som lengtet og følte meg utenfor, og nå har jeg snart termin etter flere ivf-forsøk. Det kommer nok til å gjøre vondt for henne uansett. Jeg hadde det slik at jeg hele tiden fryktet nyheter om graviditet, selv om det er koselige nyheter. Det var sårt, og jeg ble enda mer alene igjen. Men sånn er jo livet. Og det er bedre å vite om det, sånn at man kan begynne å forholde seg til det, syns jeg. Nå som jeg selv er gravid, har jeg tatt opp at det kan være sårt litt forsiktig med to venninner som ikke har barn av ulike grunner, og som jeg vet egentlig hadde ønsket det. Jeg passer på å fokusere på andre ting en graviditeten når jeg snakker med dem, og å ikke klage over plager og symtomer. Gravide og småbarnsforeldre som klaget mye, var noe som irriterte meg. Graviditet og småbarnsliv kan være tøft, og det må det være lov å sette ord på, men det er lurt å ikke gjøre det akkurat overfor noen man vet sliter med barnløshet.

Når det gjelder turen, er det nok lurt å høre hva venninnen din tenker om det selv. Hvis det er ei stund igjen til dere skal dra, kan det godt hende formen din er god da, men det er jo vanskelig å vite. Du må ta hensyn til deg selv og din form, og så må hun avgjøre hvordan hun syns det blir å reise på tur da. Har hun kanskje noen andre å reise med? Evt. en partner/kjæreste som da antagelig er i samme situasjon som henne?

Anonymkode: 3e287...23b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du er klar så sender du en sms med nyheten..så får hun bearbeide det litt på egenhånd. Så snakker dere sammen.

Jeg ville ikke fortalt det så tidlig...

Anonymkode: ac416...62e

• Liker 1
Skrevet

Uff. Fortell henne det før du forteller det til noen andre, og forklar henne at du er redd for hennes følelser og at du har full forståelse for om turen blir mindre attraktiv nå. Dere kan jo fortsatt dra, men du kan jo ikke drikke noe alkohol - og det er jo veldig kjedelig på venninnetur. Kvalmen du har nå går sikkert over. Jeg var i elendig form de første ukene, og de fleste sier at kvalmen er verst i begynnelsen.

Har dere ingen andre venninner som kunne trengt seg en venninnetur? En weekend i storbyen mens far passer barna? :)

• Liker 1
Gjest BethD
Skrevet
På 25.3.2018 den 9.08, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro at venninnen din IKKE ønsker denne ferien med deg nå. 

Og det kan være vanskelig for venninnen din å si dette til deg. 

Du må bare si fra om graviditeten så fort som mulig. Og deretter, noen dager senere, spørre om hun heller ønsker å reise på tur med en annen som kan drikke vin etc. 

Anonymkode: 9fd00...b47

Det tenkte jeg også på..

mest sannsynlig vil hun ikke ønske å reise nå siden det hun ville ikke blir aktuelt for deg nå. Og det er ikke moro å gjøre disse tingene alene når man kun er to på tur... fortell henne det og gi henne en mulighet til å enten skaffe ny reisepartner eller trekke seg fra turen. 

AnonymBruker
Skrevet

Først: gratulerer med graviditet! Jeg er (foreløpig) ufrivillig barnløs og så og si alle mine venninner fikk barn uten noen nevneverdige problemer. Så jeg kan forstå hvordan venninna di føler seg.

Samtidig så tror jeg at hun unner deg en graviditet selv om hun sikkert blir lei seg over at hun selv ikke er gravid. Jeg vet ikke om noen "skånsom" måte å fortelle dette på, jeg tror nesten du bare må hoppe i det og vise forståelse for at det er kjipt for henne.

Jeg synes ikke du skal avlyse turen med henne, som noen har foreslått. Hadde dette vært meg - først fått vite at venninne har blitt gravid, og deretter fått beskjeden at hun avlyser en tur jeg hadde sett frem til pga dette - så hadde jeg blitt dobbelt lei meg. Jeg ville heller dratt på tur med en god venninne som var gravid (og latt være å drikke) enn å ikke dra på tur i det hele tatt. Men det er meg da, kan jo hende venninna di ser annerledes på det, eller at hun har mange andre å dra med.

Selvfølgelig er du i skikkelig dårlig form og spyr osv så må du jo bli hjemme, men da hadde det kanskje gått an å utsette turen.

Anonymkode: 89706...f2c

• Liker 1
Skrevet

jeg føler med deg, og med din venninne! Når det er sagt så har jeg vært i din venninnes sko en gang.. jeg er blitt gravid etter 3 år med prøving, nå på slutten så var jeg så lei og forbannet på verden! Jeg kunne ikke skjønne at alle andre skulle bli gravid og ikke jeg....Jeg ble drit sjalu når jeg så andre gravide på gaten! Den gangen jeg personlig følte glede over noe som har med graviditet å gjøre var når min kjære bestevenninne ble gravid i fjor! Jeg følte bare glede, selv om jeg visste at det ikke gjorde meg mer gravid. Jeg var så glad på hennes vegne, og jeg vet hun lenge gruet seg til å fortelle meg det. Jeg følte meg så sinnsykt dum når hun nærmest beklagde seg for å ha blitt gravid, bare fordi jeg hadde problemer med å bli gravid. Det siste jeg ville var at hun skulle ha dårlig samvittighet.

Ja kjenner jo ikke din venninne og hvordan hun kommer til å reagere, men jeg tror hun er heldig som har en venn som deg som faktisk tenker på henne og hva hun føler. Bare det tror jeg betyr mye for henne, det vet jeg at det gjorde for meg :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...