Gå til innhold

Hva blir riktig, juridisk sett her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste sønn på 13 bor hos sin mor. Min eldste på 21 bor hos meg. Mor får dobbel barnetrygd. Jeg betaler for eldstemann, alt han måtte trenge. Han studerer men har en bi-jobb og litt inntekt, men betaler ingenting til meg. Ønsker ikke kreve det av ham. Min yngste sønn "burde" mor da ha betalt alt for, men gjør det ikke. Hun krever at jeg skal dele på alt. Hun bidrar ingenting ifht eldstemann. Hun krever også barnebidrag av meg.

Nå lurer jeg på om jeg har noe å slå i bordet med, siden jeg betaler alt ifht han som bor hos meg? Bør hun ikke bidra noe der? Hun går ikke med på at vi betaler for ett barn hver. Hun skal ikke betale noe for han som bor hos meg, mens jeg må betale 50-50 for han som bor hos henne.

Er det virkelig slik at siden han som bor hos meg er over 18, så har jeg ikke noe rett til å kreve noe fra henne? Håper noen kan gi svar, gjerne ifht det juridiske.

Anonymkode: 9cdb1...3e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke noe rett til barnebidrag for noen som er over 18 nei. Om sønnen din på 13 bor hos mor 50% f.eks så skal du da betale halvparten av det du ville ha gjort om han bodde hos mor 100%. NAV fastsetter vel disse summene så du bør snakke med dem

Anonymkode: 21d9f...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre han fortsatt går på videregående eller yrkesfag har du ikke forsørgelsesplikt. Du kan neppe kreve at moren er med og betaler for at du vil være snill og fortsette å la ham bo hjemme.

Anonymkode: eaab1...18c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han på 21 er ikke et barn, ærlig talt. De fleste på 21 bor for seg selv og klarer seg selv. Skjønner godt at mor ikke vil betale noe for han når han er voksen og har jobb ved siden av studiene. Du gjør han bare en bjørnetjeneste ved å betale så mye for han, og det er 100% ditt valg. Du kan slutte å betale for han, og han vil greie seg. 13-åringen vil derimot ikke greie seg uten penger fra foreldrene. 

Anonymkode: ac228...8f6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min yngste sønn på 13 bor hos sin mor. Min eldste på 21 bor hos meg. Mor får dobbel barnetrygd. Jeg betaler for eldstemann, alt han måtte trenge. Han studerer men har en bi-jobb og litt inntekt, men betaler ingenting til meg. Ønsker ikke kreve det av ham. Min yngste sønn "burde" mor da ha betalt alt for, men gjør det ikke. Hun krever at jeg skal dele på alt. Hun bidrar ingenting ifht eldstemann. Hun krever også barnebidrag av meg.

Nå lurer jeg på om jeg har noe å slå i bordet med, siden jeg betaler alt ifht han som bor hos meg? Bør hun ikke bidra noe der? Hun går ikke med på at vi betaler for ett barn hver. Hun skal ikke betale noe for han som bor hos meg, mens jeg må betale 50-50 for han som bor hos henne.

Er det virkelig slik at siden han som bor hos meg er over 18, så har jeg ikke noe rett til å kreve noe fra henne? Håper noen kan gi svar, gjerne ifht det juridiske.

Dobbell barnetrygd? Eldstemann forlot jo fuglereiret dagen han fylte 18, sånn rent juridisk, så verken du eller hun har noen forsørgerplikt over for ham, selvom det er fint at fortsatt får bo hjemme. Utgiftene til minstemann er nok ikke noe du kan unngå så lenge du har økonomisk inntekt. Summen kan ordnes hos Nav.

Anonymkode: c09ae...20a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en sak mellom det og din voksne sønn. Fint av deg at du lar han bo gratis hjemme, men å dekke alle utgifter for han i tillegg til det, grenser til absurditet. 

Anonymkode: 0b330...675

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Juridisk sett blir det helt riktig at eksen din ikke betaler noe for han på 21, og at du betaler bidrag for han under 18. Så nei, du har ikke noe å slå i bordet med.

Anonymkode: 5045a...fe7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok.

Men når jeg betaler barnebidrag, og  hun får dobbelt barnetrygd, er det da rimelig at jeg også kreves for halvparten av beløpet på alt mor kjøper til yngstemann?

Eksempel : mor kjøpte ski utstyr. Jeg gikk beskjed om å betale 2000....

Ts

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok.

Men når jeg betaler barnebidrag, og  hun får dobbelt barnetrygd, er det da rimelig at jeg også kreves for halvparten av beløpet på alt mor kjøper til yngstemann?

Eksempel : mor kjøpte ski utstyr. Jeg gikk beskjed om å betale 2000....

Ts

Nei, er ikke riktig at mor krever å få betalt halvparten på alt det hun kjøper.

"Barnebidrag som er regnet ut av NAV skal for eksempel være med på å dekkeutgifter til mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid. I tillegg skal det være med å dekke telefon og internett, møbler og andre husholdsartikler. Husleie, renter av lån, strøm, avgifter er også utgifter som regnes med."

Men er jo lurt å dele på gjenstander som sykkel, ski osv. (dyre gjenstander), hvis det er slikt at det kan brukes hos begge. Men det burde kommuniseres, ikke slik at mor kjøper ski til 4000, så krever at du skal betale 2000.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at mange foreldre lar voksne sønner få bo gratis hjemme. Døtrene flytter ut og klarer seg selv. Ikke rart mange menn aldri finner seg partner. 

Men tilbake til spørsmålet: selsvagt kan du ikke kreve at mor skal være med å betale for din dumsnillhet når det gjelder eldstemann. Når det gjelder yngstemann: Foreslå felles regningskonto til det han trenger, så setter dere begge inn der et fast beløp og bruker av den til det som trengs, etter at dere er enig om prisnivå etc. Det gir mer kontroll og forutsigbarhet. På en side kunne en tenke seg at du betaler mindre siden hun har barnetrygd, på den annen side bør du betale mer siden hun har daglig omsorg og det koster mer enn barnetrygden utgjør. Sett inn 2000 hver /mnd, det som evt blir til overs/ikke brukes, deler dere likt mellom dere noen få ganger i året. 

Anonymkode: 2c89f...4b2

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han er ferdig med vgs er hun ikke pliktig å betale noe. Det normal her ville være at du krever noe husleie av sønnen din, i det minste for mat og strøm. Eller at han flytter på hybel og søker borteboerstipend slik som mange gjør.

Som det nevnes over er du ikke pliktig å betale halvparten av ski. Men mange bidrar litt, for barna sin del. Synes ikke det er noe mor bør ta for gitt, dere bør avtale sammen om du skal være med å betale litt ekstra for utstyr. Veldig vanlig at mange gjør det. Men du kan f.eks si at hadde det vært opp til deg hadde det blitt brukte ski, og at du da mener de ville ha kostet f.eks 1000kr og at du derfor vil bidra med 500. Så er det opp til mor om hun vil kjøpe brukte eller nye, evnt.om gutte vil bidra å spare litt selv til helt nye. Noen gjenstander holdes bra og kan selges videre til en god pris, andre ikke. Ville da tenkt at mor «tjener» litt på salget som gjør at hun kan betale litt mer. Evnt.at du får halvparten av overskuddet når tingen selges? På den andre siden er gutten stor, og det er kanskje han som får penga hvis noe selges? Og skia har han kanskje i mange år til de går på fyllinga? Bli enige dere😊

Men det bør ikke gå utover minstemann at eldste får bo gratis. Du kan risikere at minstemann etterhvert tenker: «storebror bor gratis og derfor har ikke pappa råd til å være med å kjøpe ski til meg. Pappa er mer glad i storebror. Jeg er lite verd».

Anonymkode: 2777b...5bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...