Gå til innhold

Handler du på luksusbutikker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Type LV, Gucci, Hermes, Mulberry, Burberry, YSL, Armani og resten av gjengen?

Tror dere det ligger sannhet i at de som handler der ønsker å fremstå rikere enn de er, og at de man ser går rundt i LV-veske, Burberry-coat og Hermes-skjerf egentlig er middelklasse med høye forbrukslån som ønsker å være noe de ikke er?

Min oppfattelse er at de som faktisk har råd til å handle LV-vesker på løpende bånd slik ''vanlige'' handler sokker på HM, faktisk er de som handler sokker på HM selv.

Leste noen artikler om at de som kjøpte mest luksus i Norge var turister på besøk.

Handler alt om en misoppfattelse av samfunnsverdi? De som er fattige, tror rike går med LV, og da ønsker å kopiere de ved å ta opp forbrukslån, mens de rike egentlig går i slitte klær og handler sokker på HM. Vet om så altfor mange studenter som trenger 3 jobber og forbrukslån i tillegg til storstipendet for å kjøpe luksusforbruket. De har jo ''egentlig'' ikke råd.

Vet om like mange studenter som faker rikdom og kjøper gjerne en Hermes-handlebag på nett (slik det er et marked for), og bruker den i stedet for sekk/veske for å late som de tilhører eliten. Jeg har av oppfattelsen at eliten ikke bruker luksusklær, men spiser heller mer ute enn andre?

Anonymkode: cc5f3...97d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Niks, aldri. Finner da helt greie klær andre steder. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gidder ikke å bruke masse penger på hverken vesker eller klær. Hvem jeg er endres ikke om jeg bruker en dyr veske eller en billig veske fra eBay. Jeg har råd til å innen meg både fine ferier og et fint sted å bo nettop fordi jeg ikke bruker penger på ubetydelige ting. Opplevelser og et komfortabelt hjem hvor jeg kan slappe av er mye viktigere.

Anonymkode: 92430...7f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, handler aldri i luksusbutiker.

Anonymkode: 0587b...d43

Skrevet

Nei. Jeg er gjerrig, da. Bare spør familien. 

men jeg tror også at mange fra rike familier som har vært rike lenge er vettuge med pengebruken, og sikkert derfor de har vært rike lenge. De ser ikke poenget med å kjøpe ei veske til 10 000, selv om de kan.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg samler på skjerf fra Hermès. Hvorfor? Fordi jeg elsker disse skjerfene. Det finnes tusen forskjellige skjerf og for meg er de på mange måter kunstverk. Ikke er jeg rik, og ikke har jeg forbrukslån, men jeg sparer til de skjerfene jeg ønsker meg. Jeg er en helt vanlig person som jobber, reiser på ferie, spiser ute og kjøper skjerf. 

Innlegget ditt er teit, men jeg skal si meg enig i en ting: det er helt idiotisk å kjøpe tomme poser for flere hundre kroner på finn.no kun fordi det står Hermes på dem. 

Anonymkode: 9fa3a...dad

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ser ikke poenget. Det er bare et merkenavn på et plagg. Jeg bruker penger på ting som har verdi. 

Anonymkode: e0a5b...0dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Type LV, Gucci, Hermes, Mulberry, Burberry, YSL, Armani og resten av gjengen?

Tror dere det ligger sannhet i at de som handler der ønsker å fremstå rikere enn de er, og at de man ser går rundt i LV-veske, Burberry-coat og Hermes-skjerf egentlig er middelklasse med høye forbrukslån som ønsker å være noe de ikke er?

Min oppfattelse er at de som faktisk har råd til å handle LV-vesker på løpende bånd slik ''vanlige'' handler sokker på HM, faktisk er de som handler sokker på HM selv.

Leste noen artikler om at de som kjøpte mest luksus i Norge var turister på besøk.

Handler alt om en misoppfattelse av samfunnsverdi? De som er fattige, tror rike går med LV, og da ønsker å kopiere de ved å ta opp forbrukslån, mens de rike egentlig går i slitte klær og handler sokker på HM. Vet om så altfor mange studenter som trenger 3 jobber og forbrukslån i tillegg til storstipendet for å kjøpe luksusforbruket. De har jo ''egentlig'' ikke råd.

Vet om like mange studenter som faker rikdom og kjøper gjerne en Hermes-handlebag på nett (slik det er et marked for), og bruker den i stedet for sekk/veske for å late som de tilhører eliten. Jeg har av oppfattelsen at eliten ikke bruker luksusklær, men spiser heller mer ute enn andre?

Jeg kjøpte litt før. Men siden jeg brukte disse tingene i liten grad da jeg etter litt bruk følte at det ble for "flashy", bestemte jeg meg for å selge de vekk. Jeg kan fortsatt kjøpe et og annet produkt om jeg skulle like det, men passer på at logoen ikke er til utstilling ved bruk.  Merkevarer kan fortsatt være kvalitet, men rimeligere varer kan også duge minst like lenge.

Anonymkode: 59e81...e58

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Cata said:

Niks, aldri. Finner da helt greie klær andre steder. 

Made in China av barnearbeidere under elendige forhold er vel litt annerledes enn Made in Italy/England/USA av voksne med god lønn og luksusfasiliteter tilsvarende merkevarens image? Samt generell kvalitet på klærne, da.

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Gidder ikke å bruke masse penger på hverken vesker eller klær. Hvem jeg er endres ikke om jeg bruker en dyr veske eller en billig veske fra eBay. Jeg har råd til å innen meg både fine ferier og et fint sted å bo nettop fordi jeg ikke bruker penger på ubetydelige ting. Opplevelser og et komfortabelt hjem hvor jeg kan slappe av er mye viktigere.

Anonymkode: 92430...7f1

Men da handler det jo mer om hva du tillegger verdi, og hva du prioriterer?

Du velger ferie fremfor luksusveske. Det er helt ok. Men det du derimot sier er at du også kunne valgt vesken fremfor ferien. Konkluderingen blir mer at du ikke kunne valgt begge deler om du ville, det er en prioritering.

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, handler aldri i luksusbutiker.

Anonymkode: 0587b...d43

Hvorfor?

35 minutter siden, Ginavn said:

Nei. Jeg er gjerrig, da. Bare spør familien. 

men jeg tror også at mange fra rike familier som har vært rike lenge er vettuge med pengebruken, og sikkert derfor de har vært rike lenge. De ser ikke poenget med å kjøpe ei veske til 10 000, selv om de kan.

Jepp.

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg samler på skjerf fra Hermès. Hvorfor? Fordi jeg elsker disse skjerfene. Det finnes tusen forskjellige skjerf og for meg er de på mange måter kunstverk. Ikke er jeg rik, og ikke har jeg forbrukslån, men jeg sparer til de skjerfene jeg ønsker meg. Jeg er en helt vanlig person som jobber, reiser på ferie, spiser ute og kjøper skjerf. 

Et typisk Hermes-skjerf koster 10-tusen. Hvor mye sitter du igjen i lønn med disponibelt etter kjøpet?

Innlegget ditt er teit, men jeg skal si meg enig i en ting: det er helt idiotisk å kjøpe tomme poser for flere hundre kroner på finn.no kun fordi det står Hermes på dem. 

Innlegget mitt er teit? Takk for begrunnelsen. Oh... wait... den kom aldri. NÅ er jeg spent!

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg ser ikke poenget. Det er bare et merkenavn på et plagg. Jeg bruker penger på ting som har verdi. 

Dette er vel mer personlighetsbasert verdisetting, da?

Det har jo tydeligvis verdi for de som bruker penger på ''slike ting''?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kjøpte litt før. Men siden jeg brukte disse tingene i liten grad da jeg etter litt bruk følte at det ble for "flashy", bestemte jeg meg for å selge de vekk. Jeg kan fortsatt kjøpe et og annet produkt om jeg skulle like det, men passer på at logoen ikke er til utstilling ved bruk.  Merkevarer kan fortsatt være kvalitet, men rimeligere varer kan også duge minst like lenge.

Nettopp det jeg tenker også.

De virkelig rike som verdsetter kvalitet og ser kvaliteten i merkevarer kjøper produkter uten flashende logo, fordi de har ikke noe behov for å vise rikdom.

Noen vil jo si at hvis man bruker 10 K på noe man ikke ser logoen på, så er det ikke vits; noen vil kanskje kalle det arrogant å ''anonymisere'' så store verdier. Men samtidig er det jo de som går rundt med Gucci t-skjorter som er i motsatt ende av skalaen som åpenbart har brukt 20 K på en t-skjorte fremfor 200 kr. på HM, eller er de nede i 70 kr.?

Skrevet

Har klær/vesker/sko fra alt fra Primark og H&M til Gucci og LV og har ingen forbrukslån. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt for overpriset, dessverre. Finnes mye annet man kan bruke penger på som også gir "lykke", men som også er mer langvarig. 

Anonymkode: 93e09...7bd

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp det jeg tenker også.

De virkelig rike som verdsetter kvalitet og ser kvaliteten i merkevarer kjøper produkter uten flashende logo, fordi de har ikke noe behov for å vise rikdom.

Noen vil jo si at hvis man bruker 10 K på noe man ikke ser logoen på, så er det ikke vits; noen vil kanskje kalle det arrogant å ''anonymisere'' så store verdier. Men samtidig er det jo de som går rundt med Gucci t-skjorter som er i motsatt ende av skalaen som åpenbart har brukt 20 K på en t-skjorte fremfor 200 kr. på HM, eller er de nede i 70 kr.?

Walking ads on to legs.

Et lite eksempel til:
Ved et av tilfellene hvor jeg hadde på meg et par merkeplag, bestemte mannen som akkurat satte seg i bussetet foran meg for å "mannsprede" armene og ristet litt på hånden bare så jeg fikk med meg at han hadde på seg en Patek Philip-klokke. Dét syntes jeg var litt komisk. Kunne like godt være en China-kopi for alt jeg bryr meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Made in China av barnearbeidere under elendige forhold er vel litt annerledes enn Made in Italy/England/USA av voksne med god lønn og luksusfasiliteter tilsvarende merkevarens image? Samt generell kvalitet på klærne, da.

Du velger ferie fremfor luksusveske. Det er helt ok. Men det du derimot sier er at du også kunne valgt vesken fremfor ferien. Konkluderingen blir mer at du ikke kunne valgt begge deler om du ville, det er en prioritering.

Hvorfor?

Jepp.

Hadde du hatt peiling på dette så hadde du visst at det ikke trenger å koste 10 000,- per skjerf. Det er mange prisklasser hos Hermes, og jeg betaler langt under 10 000. Innlegget ditt er teit fordi du åpenbart ikke har peiling på hva du snakker om, der har du begrunnelsen din. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg bruker en del penger på tilbehør og vesker fra disse merkene.Jeg har blant annet smykker,vesker og skjerf.Når det gjelder klær har jeg en del klassiske klær i medium priser (hvis man kan kalle det) som sand,gant,tiger of sweden etc.Ellers kjøper jeg billige klær på Zara,mango,ASOS og hm,årsaken er at jeg liker å ha forskjellige farger,mønster og design på klærne mine som jeg kan matche mellom.Da vil jeg ikke prioritere lv og Gucci klær.

for meg som elsker klær og pynte meg liker å ha litt dyrere ting,for det har en historie med disse produktene.Min mening er at det er det samme for deg som kjøper masse sykler og ski,samler på frimerker eller elsker å reise.Du bruker pengene på noe som gir deg glede,og det gjør jeg også.Jeg har aldri hørt negativt om en mann som har 15 sykler men kvinner som samler på vesker er det noe galt med?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og verdien er at de vil vise seg frem og tror at de blir noe kulere av å bruke merkeklær/vesker. Det er ikke akkurat en positiv egenskap å inneha som person. 

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, har viktigere ting å bruke pengene mine på.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?

Jepp.

Hva har lønnen 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et typisk Hermes-skjerf koster 10-tusen. Hvor mye sitter du igjen i lønn med disponibelt etter kjøpet?

Hvorfor har lønn noe med saken å gjøre? Noe som heter sparing. 

Verdi i penger da vet du som hus osv som stiger i verdi ikke klær som du ikke kan selge like dyrt/dyrere enn du kjøpte dem. 

Anonymkode: a4edf...cdb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke poenget med dyre greier når jeg kan få flere,  billige og fine plagg istedet. Bryr meg lite om merker og slikt. 

Ikke har jeg penger til det heller så vil påstå innlegget ikke stemmer. 

Anonymkode: a4edf...cdb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler en del fra slike butikker. Vil tro jeg har handlet for rundt 600 000kr de siste årene . Men blir mest vesker, sko, belter, jakker. 

Anonymkode: 52ae6...55f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...