Gå til innhold

På hvilken måte er ferie for underklassen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel bare underklassen som har et dagligliv de har behov for å reise på ferie fra da vil jeg tro ;)

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel konseptet «ferie» som er for «underklassen» (i følge denne personen) De selv har jo aldri (eller alltid, litt avhengig av hvordan man ser på det :P) ferie, da de heller ikke har noe ansettelsesforhold. 

Anonymkode: 777c2...c77

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel konseptet «ferie» som er for «underklassen» (i følge denne personen) De selv har jo aldri (eller alltid, litt avhengig av hvordan man ser på det :P) ferie, da de heller ikke har noe ansettelsesforhold. 

Anonymkode: 777c2...c77

Dette. 

"Øde forklarer at han mener folk drar på ferie for å føle at de har råd, og legger til han og faren ikke lever i denne tiden. - Vi har en livssituasjon hvor arbeid og fritid ikke er separat. Det går i ett, forklarer Øde."

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tolker det slik at han tenker at "underklassen" jobber og sparer, får kun fri i de ukene de blir tildelt av en overordnet, og så turer alle ut til de samme ferieplassene i samme periode. Man har kun midler og tid til å nyte en ferie i denne perioden, og resten av tiden er man en del av den store arbeidsklassen som gjør tjenestene til overklassen.

Han derimot, tenker muligens at han er vokst opp i et hjem, der ferie og hverdag går hånd i hånd, fordi de har midler som gjør det mulig for dem å leve et luksusliv hele året, og ikke et tilnærmet "luksusliv" i denne fellesferien. En dag på jobb for ham kan bety å våkne i en suite i New York, spise på de dyreste restauranter, og dette gjør en liten prosent av "underklassen" kun når de har spart opp nok midler til det.

Eller noe sånt... Jeg har vokst opp i en meget velberget på vestlandet, og syns dette er pretensiøst idioti. Jeg har sett et par av mine fars kolleger, noen av Nordens rikeste menn i sin tid, måtte tilpasse seg en helt annen livsstil i løpet av kort tid, så folk burde være så ydmyke de klarer. 

Anonymkode: c5fe2...60f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk flest er i et ansettelsesforhold. Ledere/sjefer også. 

Dagens kunnskapsarbeidere har en lavere eller høyere grad (Bachelor eller master) og mange har fleksibel arbeidstid. De jobber fra hjemmekontor, har fleksitid og de tar ferie/fri når de vil i løpet av året såfremt det er «klarert» med arbeidsgiver. 

Anonymkode: 34f63...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er er rent vrøvl fra nerdrum, det kan i alle fall ikke generaliseres veldig mye, for det er jo faktisk stikk motsatt. Ferie, som krever fritid, er et gode i dag, og det er nettopp underklassen som ikke har mye goder. Selv om det på papiret er fem uker ferie i Norge, samt mulighet til å avspasere, så er det stadig flere som i praksis ikke har ferie. Mange tjener dårlig (underklassen), og må ofte ta en ekstrajobb i ferier og helger, så da blir det ikke tid til ferie. Andre igjen jobber i konkurranseutsatte kunnskapsyrker der man i praksis må jobbe døgnet rundt, hele året. Ikke tid til ferie der heller gitt.

På den andre siden har man de som tjener veldig bra, som har hatt flaks med investeringer, arv. etc. som kan ta seg en del friår i løpet av livet og ha så mye ferie de vil. 

Tid er en "commodity" i dag på lik linje med penger og kunnskap, og det blir stadig færre som har nok til å ta ferie. 

Anonymkode: fe062...349

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker det slik at han tenker at "underklassen" jobber og sparer, får kun fri i de ukene de blir tildelt av en overordnet, og så turer alle ut til de samme ferieplassene i samme periode. Man har kun midler og tid til å nyte en ferie i denne perioden, og resten av tiden er man en del av den store arbeidsklassen som gjør tjenestene til overklassen.

Han derimot, tenker muligens at han er vokst opp i et hjem, der ferie og hverdag går hånd i hånd, fordi de har midler som gjør det mulig for dem å leve et luksusliv hele året, og ikke et tilnærmet "luksusliv" i denne fellesferien. En dag på jobb for ham kan bety å våkne i en suite i New York, spise på de dyreste restauranter, og dette gjør en liten prosent av "underklassen" kun når de har spart opp nok midler til det.

Eller noe sånt... Jeg har vokst opp i en meget velberget på vestlandet, og syns dette er pretensiøst idioti. Jeg har sett et par av mine fars kolleger, noen av Nordens rikeste menn i sin tid, måtte tilpasse seg en helt annen livsstil i løpet av kort tid, så folk burde være så ydmyke de klarer. 

Du har helt rett.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er er rent vrøvl fra nerdrum, det kan i alle fall ikke generaliseres veldig mye, for det er jo faktisk stikk motsatt. Ferie, som krever fritid, er et gode i dag, og det er nettopp underklassen som ikke har mye goder. Selv om det på papiret er fem uker ferie i Norge, samt mulighet til å avspasere, så er det stadig flere som i praksis ikke har ferie. Mange tjener dårlig (underklassen), og må ofte ta en ekstrajobb i ferier og helger, så da blir det ikke tid til ferie. Andre igjen jobber i konkurranseutsatte kunnskapsyrker der man i praksis må jobbe døgnet rundt, hele året. Ikke tid til ferie der heller gitt.

På den andre siden har man de som tjener veldig bra, som har hatt flaks med investeringer, arv. etc. som kan ta seg en del friår i løpet av livet og ha så mye ferie de vil. 

Tid er en "commodity" i dag på lik linje med penger og kunnskap, og det blir stadig færre som har nok til å ta ferie. 

Du tar fullstendig feil.

Anonymkode: 14345...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De reiser og opplever,for de er det "jobb" man kan male/skrive om det i ettertid. Så sånn egentlig har de fleksibiliteten til å gjøre hva de vil. Vi "underklasse" mennesker, har kun 5 uker ferie pr år og bruker de til å reise. Så det jeg tror de mener er at de ser ned på mennesker som jobber for noen andre enn seg selv.

Veldig glad for at jeg ikke er oppvokst i det galehuset og med såpass narsissistisk syn på verden. 

Anonymkode: 9e291...310

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var Nedrums måte å inprente barna at de tilhørte overklassen fra de var små. Odd Nedrum har alltid følt seg høyt hevet over oss vanlig dødelige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

- Når jobben er på et "selvrealiseringsnivå", så er det naturlig nok ikke noe du føler behov for en "ferie" fra. Å være kunstner er en livsstil, ikke noe du sjekker inn og ut fra. Så konseptet arbeidstid og ferie eksisterer ikke i samme grad.

- Lever du et internasjonalt liv vil behov for turer utenlands selvsagt være langt mindre.

Anonymkode: c4c69...8f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett.

Du tar fullstendig feil.

Fordi? Om du skal fremstå seriøs, så lønner det seg å begrunne sine påstander, eller i det minste argumentere for hvorfor man har en gitt mening :) 

For øvrig er du helt på jordet. Det er bare å ta en titt på andre land for å se hvor hardt arbeiderklassen er presset på tid og goder som ferie. Det eneste som fortsatt redder en del i Norge er 4-5 ukers lovfestet ferie, men også goder som angår arbeidstid og vilkår er under press i Norge. Jeg tipper at dette vil forsvinne over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har helt rett.

Du tar fullstendig feil.

Hilsen Gud den allmektige og allvitende?

Anonymkode: 0958a...164

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg ikke vektlegger denne skattesnyterens meninger veldig høyt når jeg planlegger om jeg skal på ferie eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Odd Nerdrum mener det - men hvordan tenkes det da...at de som ikke reiser på ferie er overklasse? 

https://www.dagbladet.no/kultur/nerdrums-sonn---jeg-laerte-tidlig-at-ferier-er-for-underklassen/69644235

Anonymkode: 34f63...7a5

De lever i sin egen boble. Virker ikke som en morsom en. Men, men.

Anonymkode: e7c68...444

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om man skal snakke om en «underklasse» (kvalmt ord), så er det jo det som står under arbeiderklassen. De som faktisk ikke har et arbeid å gå til 😳

De har mangel åå penger, men en kan ikke snakke om mangel på tid. 

Anonymkode: 8078a...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nerdrum snakker vel om lønnsslaver kontra ikke-lønnsslaver. Som kunstner har han ikke noe ansettelsesforhold, men derfra til å definere seg som overklasse (?) er det et langt steg, etter mitt skjønn, selv om det til en viss grad er overklassen som kjøper bildene hans.

Anonymkode: a1234...0ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi? Om du skal fremstå seriøs, så lønner det seg å begrunne sine påstander, eller i det minste argumentere for hvorfor man har en gitt mening :) 

For øvrig er du helt på jordet. Det er bare å ta en titt på andre land for å se hvor hardt arbeiderklassen er presset på tid og goder som ferie. Det eneste som fortsatt redder en del i Norge er 4-5 ukers lovfestet ferie, men også goder som angår arbeidstid og vilkår er under press i Norge. Jeg tipper at dette vil forsvinne over tid. 

Vet ikke hva du mener med "redder en del i Norge" , men Nerdrum har helt rett.

Denne sier det jeg mener:

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

- Når jobben er på et "selvrealiseringsnivå", så er det naturlig nok ikke noe du føler behov for en "ferie" fra. Å være kunstner er en livsstil, ikke noe du sjekker inn og ut fra. Så konseptet arbeidstid og ferie eksisterer ikke i samme grad.

- Lever du et internasjonalt liv vil behov for turer utenlands selvsagt være langt mindre.

Anonymkode: c4c69...8f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
Hulderen skrev (På 25.3.2018 den 20.22):

Dette var Nedrums måte å inprente barna at de tilhørte overklassen fra de var små. Odd Nedrum har alltid følt seg høyt hevet over oss vanlig dødelige.

Og slik gikk det til at han ble benådet av Kongen i statsråd. Overklassen tar vare på hverandre. 2 år i fengsel for Nerdrum, det skulle tatt seg ut!

Anonymkode: b64eb...1a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...