AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #1 Skrevet 24. mars 2018 Jeg har innboforsikring, men jeg leier møblert og lurer derfor på hvilket forsikringsselskap som i tilfelle feks brann ol skal dekke seng, skap, skrivepult osv, siden det ikke er mitt? Er det samskipnaden sin innboforsikring som dekker det? Anonymkode: 7de8f...195
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #2 Skrevet 25. mars 2018 Samskipnaden har vel bare husforsikring? Spør dem! Ellers er ikke innboforsikring bare noe som dekker innbo, men også erstatningsbolig dersom boligen din blir ubeboelig, rettshjelp dersom du havner i en tvist og ulike andre ting du kan få nruk for. Anonymkode: eed2d...68e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #3 Skrevet 25. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Samskipnaden har vel bare husforsikring? Spør dem! Ellers er ikke innboforsikring bare noe som dekker innbo, men også erstatningsbolig dersom boligen din blir ubeboelig, rettshjelp dersom du havner i en tvist og ulike andre ting du kan få nruk for. Anonymkode: eed2d...68e Ja, er klar over det, og dette er jo ikke noe aktuelt problem heldigvis. Kom bare til å tenke på hva som hadde skjedd om det begynte å brenne og jeg feks ikke hadde hatt innboforsikring. For dersom brannen ikke var min feil så kan jo ikke samskipnaden kreve at jeg betaler det som er deres innbo, og da bør de vel egentlig ha innboforsikring også? Anonymkode: 7de8f...195
abc123detvardet Skrevet 25. mars 2018 #4 Skrevet 25. mars 2018 FORSIKRINGER Vi ønsker å presisere hvor viktig det er å ha innboforsikring. Det er mulig man allerede er dekket via innboforsikringen til sine foresatte. Det er noen forsikringsselskaper som dekker innboforsikring for borteboende barn så lenge man er registrert på sine foreldres adresse i Folkeregisteret. Vi som utleier er ansvarlig for å holde våre bygg og vårt inventar forsikret. En innboforsikring koster ikke all verden, men er veldig nyttig å ha dersom uhellet er ute. En aktuell forsikringssum for en hybel/hybelleilighet vil være kr. 100.000,-. Dette vil være tilstrekkelig til å dekke PC, mobil, klær og annet utstyr. Man må selvfølgelig selv vurdere om dette er tilstrekkelig. Dersom man bor i en stor familieleilighet vil forsikringssummen antakelig måtte være høyere, dette avklares med forsikringsselskapet. I følge estimat fra vårt forsikringsselskap koster innboforsikring med forsikringssum på kr 100.000,- ca. kr. 400,- pr år ved egenandel på kr. 4.000,- (pr 1. januar 2015). I tillegg til å dekke PC, mobil, klær og annet utstyr inngår også privat ansvaret og merkostnadene ved midlertidig bolig. En privat ansvarsforsikring dekker det økonomiske tapet som blir påført tredjepart pga. en uaktsom handling. Det kan være i forbindelse med uaktsomhet, for eksempel innvendig vannskade, tørrkoking o.l. Dette er skader som kan få store konsekvenser og følgeskader. Her vil vårt forsikringsselskap kunne kreve regress fra dere pga uaktsomhet. Da er en innboforsikring god å ha slik at man ikke selv blir stilt personlig økonomisk ansvarlig. Skade påført tredjepart ved sykkelulykke er også en del av privat ansvar. Hva forsikringen dekker kan variere noe fra selskap til selskap, så det er viktig at du undersøker dette med ditt forsikringsselskap. Merkostnad ved midlertidig bolig vil også dekkes av innboforsikring. Ved en eventuell brann står man selv ansvarlig for å skaffe et midlertidig bosted. Merkostnaden for dette dekkes av en innboforsikring. Vår forsikring dekker ikke dette. Lagring i boder; har du innboforsikring dekkes også lagring i boder. Boden skal selvfølgelig være låst og det er krav om at du ikke plasserer ting rett på gulvet, benytt hyller eller legg en pall på gulvet. https://www.ssn.no/praktisk-informasjon/forsikringer-article1703-1076.html
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #5 Skrevet 25. mars 2018 Det er mer sannsynlig at du opplever en vannsksde enn en brann. Og jeg vil tro du har mer å erstatte av klær og andre ting enn samskibnaden hhar av verdier i løsøre? Anonymkode: eed2d...68e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #6 Skrevet 25. mars 2018 1 minutt siden, abc123detvardet skrev: FORSIKRINGER Vi ønsker å presisere hvor viktig det er å ha innboforsikring. Det er mulig man allerede er dekket via innboforsikringen til sine foresatte. Det er noen forsikringsselskaper som dekker innboforsikring for borteboende barn så lenge man er registrert på sine foreldres adresse i Folkeregisteret. Vi som utleier er ansvarlig for å holde våre bygg og vårt inventar forsikret. En innboforsikring koster ikke all verden, men er veldig nyttig å ha dersom uhellet er ute. En aktuell forsikringssum for en hybel/hybelleilighet vil være kr. 100.000,-. Dette vil være tilstrekkelig til å dekke PC, mobil, klær og annet utstyr. Man må selvfølgelig selv vurdere om dette er tilstrekkelig. Dersom man bor i en stor familieleilighet vil forsikringssummen antakelig måtte være høyere, dette avklares med forsikringsselskapet. I følge estimat fra vårt forsikringsselskap koster innboforsikring med forsikringssum på kr 100.000,- ca. kr. 400,- pr år ved egenandel på kr. 4.000,- (pr 1. januar 2015). I tillegg til å dekke PC, mobil, klær og annet utstyr inngår også privat ansvaret og merkostnadene ved midlertidig bolig. En privat ansvarsforsikring dekker det økonomiske tapet som blir påført tredjepart pga. en uaktsom handling. Det kan være i forbindelse med uaktsomhet, for eksempel innvendig vannskade, tørrkoking o.l. Dette er skader som kan få store konsekvenser og følgeskader. Her vil vårt forsikringsselskap kunne kreve regress fra dere pga uaktsomhet. Da er en innboforsikring god å ha slik at man ikke selv blir stilt personlig økonomisk ansvarlig. Skade påført tredjepart ved sykkelulykke er også en del av privat ansvar. Hva forsikringen dekker kan variere noe fra selskap til selskap, så det er viktig at du undersøker dette med ditt forsikringsselskap. Merkostnad ved midlertidig bolig vil også dekkes av innboforsikring. Ved en eventuell brann står man selv ansvarlig for å skaffe et midlertidig bosted. Merkostnaden for dette dekkes av en innboforsikring. Vår forsikring dekker ikke dette. Lagring i boder; har du innboforsikring dekkes også lagring i boder. Boden skal selvfølgelig være låst og det er krav om at du ikke plasserer ting rett på gulvet, benytt hyller eller legg en pall på gulvet. https://www.ssn.no/praktisk-informasjon/forsikringer-article1703-1076.html Men nå snakker jeg om tilfeller hvor uaktsomhet ikke forekommer, og det sier dette her ingenting om. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er mer sannsynlig at du opplever en vannsksde enn en brann. Og jeg vil tro du har mer å erstatte av klær og andre ting enn samskibnaden hhar av verdier i løsøre? Anonymkode: eed2d...68e Det har jeg sikkert. Anonymkode: 7de8f...195
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå