Gå til innhold

Hva tenker dere om at flere sa at det var flere gjerningsmenn på Utøya?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om at flere ungdommer sa rett etter hendelsen at det var flere gjerningsmenn på Utøya? Her f.ex: 

Her:
"Dagbladet kjenner til at det skal være to vitner som i dommeravhør, uavhengig av hverandre, beskriver to ulike gjerningsmenn under massakren på Utøya. Et tredje vitne skal i dommeravhør ha forklart at han svømte ved siden av en for ham ukjent, voksen person ut fra øya og til fastlandet."
https://www.dagbladet.no/nyheter/utoya-vitner-sier-de-sa-en-annen-gjerningsmann/63598441

Og her:
"De får beskjed om at beskrivelsene av utseende og bekledning på det vitner oppfatter som gjerningsmenn ikke stemmer overens med den pågrepne Behring Breivik."
https://www.aftenposten.no/norge/i/xP6mB/Vitner-beskrev-flere-terrorister-etter-at-Breivik-var-pagrepet

Anonymkode: 19ac1...5fa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer ikke. Skudd hørtes fra alle hold og det kunne oppfattes som at det var fler enn en. De fleste trodde det var en gruppe på 5-6 ettersom det var skudd overalt. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke veldig flatt rundt der? Hvor skulled det komme ekko fra?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når slike ting skjer så er det vel logisk å tenke at det er flere som har våpen enn bare én? Det er vanskelig å forestille seg at det er et enkeltmannsforetak enn vanlig terrorisme. 

Vitnepsykologi er interessant! De pratet sammen etter at de kom i land og ble nok preget av andres minner og husket den som egne. 

Nesten alle som mente at de hadde observert flere skyttere gikk tilbake på det, når situasjonen hadde roet seg. 

Endret av Pipaluk
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke veldig flatt rundt der? Hvor skulled det komme ekko fra?

Bygninger f.eks. Du får ut og skyte litt og høre hvordan det høres ut. 

Anonymkode: 3b75b...9b7

• Liker 3
Skrevet

Tenker vell at det ikke er så veldig rart om barn i forferdelige situasjoner blir forvirrede. 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bygninger f.eks. Du får ut og skyte litt og høre hvordan det høres ut. 

Man kunne jo tatt en tur på Utøya og skutt litt rundt, men jeg tviler på at det er et særlig bra prosjekt, eller i det hele tatt lov, så den muligheten finnes ikke dessverre.

Jeg skyter ikke noe særlig, så jeg vet ikke om det høres ut som om det er flere som skyter fra flere steder når det en èn person som skyter fra ett sted.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om at flere ungdommer sa rett etter hendelsen at det var flere gjerningsmenn på Utøya? Her f.ex: 

Her:
"Dagbladet kjenner til at det skal være to vitner som i dommeravhør, uavhengig av hverandre, beskriver to ulike gjerningsmenn under massakren på Utøya. Et tredje vitne skal i dommeravhør ha forklart at han svømte ved siden av en for ham ukjent, voksen person ut fra øya og til fastlandet."
https://www.dagbladet.no/nyheter/utoya-vitner-sier-de-sa-en-annen-gjerningsmann/63598441

Og her:
"De får beskjed om at beskrivelsene av utseende og bekledning på det vitner oppfatter som gjerningsmenn ikke stemmer overens med den pågrepne Behring Breivik."
https://www.aftenposten.no/norge/i/xP6mB/Vitner-beskrev-flere-terrorister-etter-at-Breivik-var-pagrepet

Og dette lurer man på nå - og ingen lurte på dette den gang da? 

🙄😬

Anonymkode: 62576...4e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg lurer på, hører dere på videoklippet? Han sier også at en av personene hadde en dialekt som han ikke kunne stedfeste.

Han høres også veldig klar ut, ikke noe forvirring der.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kunne jo tatt en tur på Utøya og skutt litt rundt, men jeg tviler på at det er et særlig bra prosjekt, eller i det hele tatt lov, så den muligheten finnes ikke dessverre.

Jeg skyter ikke noe særlig, så jeg vet ikke om det høres ut som om det er flere som skyter fra flere steder når det en èn person som skyter fra ett sted.

En ting er ekko, en annen at kulen i seg selv smeller/knipser når den passerer deg, og dette er noe du hører før du hører smellet fra våpenet. Du får dermed et smell rett ved deg, og et lengre unna, på forskjellige tidspunkt. Det i seg selv kan være tilstrekkelig til å forklare noe av forvirringen rundt antall gjerningsmenn. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vannet bærer også lyden bra. Hadde det vært flere gjerningsmenn hadde disse blitt oppdaget av politiet på/ ved Utøya. 

Anonymkode: e1f5f...4de

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange andre steder du kan skyte, eller du kan oppsøke noen som driver med skyting og høre hvordan det oppleves. 

Regner med at det kan være en del rekyl også, noe som lager lyd. 

Hva mener du er forklaringen da?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange andre steder du kan skyte, eller du kan oppsøke noen som driver med skyting og høre hvordan det oppleves. 

Rikosjett?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, herzeleid skrev:

Rikosjett?

Beklager. Autokorrekturen slår til igjen. 

Skrevet
11 minutter siden, herzeleid skrev:

Tenker vell at det ikke er så veldig rart om barn i forferdelige situasjoner blir forvirrede. 

Barn? Ungdommer. Var 18 åringer og eldre der også. Hvem blir vel ikke det i sånne situasjoner. 

Skrevet
2 minutter siden, Axl skrev:

Barn? Ungdommer. Var 18 åringer og eldre der også. Hvem blir vel ikke det i sånne situasjoner. 

Tror ikke jeg har påstått noe annet? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener en mulig forklaring er at det kan ha vært flere gjerningsmenn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener en mulig forklaring er at det kan ha vært flere gjerningsmenn.

Mener du at det er en mulighet politiet ikke har undersøkt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Axl skrev:

Det kalles barn når man er under 18 år. Skjønner ikke hvorfor du skal kverrulere på dette. 

Anonymkode: 905e9...b97

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...