Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lurer på hva slags råd dere andre gravide har fått av legene deres ang. å reise til syden under graviditeten. Blir så provosert av at det er så mange som sier det er farlig og at man ikke bør gjøre det osv. Legen min sa det ikke var noe problem. Hva har deres leger sagt til dere?? Jeg tenker da ikke på de siste ukene av svangerskapet...!!

Klem fra meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte ikke legen min før jeg reiste, men var egentlig trygg på at det var OK. Og jeg fikk det bekreftet når jeg kom hjem igjen.

Til nå i graviditeten har jeg vært av gårde 4 ganger til områder rundt middelhavet, og har etter råd kun spist gjennomstekt kjøtt, ikke spist salater, styrt unna isbiter o.l. Ja, i det hele tatt basic-råd du får med deg selv om du ikke er gravid. Og så har jeg holdt meg laaaangt unna katter!!!!

Har tatt 3 blodprøver med tanke på eventuell toksoplasmose-smitte, som for øvrig er meeeget sjeldent, og disse er negative.

Så reis av gårde! Men ikke glem å drikke masse vann (flaskevann!!!!!) og at varmen kan bli plagsom ettersom kroppen vokser!

- 28+1 -

Skrevet

Høh, dette hadde jeg ikke hørt. Lot som om jeg ikke hørte det litt lenger, og bestilte oss en ferie til Hellas. Men hvor viktig er dette med salat, jeg mener Hellas uten gresk salat? Pleier aldri holde meg unna salat til vanlig. Og hva er egentlig grunnen til at man ikke skal kunne dra til syden?

Skrevet

Hellas er veeeldig mye mer enn gresk salat! Men er enig i at en god del av sjarmen er å spise ekte gresk salat, når man først er i Hellas.

Dessverre er det slik at det er ikke sikkert at salaten er vasket, og hvis den er vasket så er det ikke sikkert brukt flaskevann...... Så bakteriene ligger likssom klare til inntak! Av egen erfaring så vet jeg at magen er litt skjør når det gjelder bakteriefloraen utenfor norden, og med et lite barn i magen styrer jeg unna eventuelle ubehagligheter.

Dessuten bør man ha førstegangssmitte av toksoplasmose i bakhodet når man putter noe i munnen; smitter via blant annet jord, og salaten ligger i jord...... Og toksoplasmose kan ta livet av det lille nurket.......

Så for barnets skyld bør man vente litt med salater, dersom du ikke er 100% sikker på hygienen.

Men "syden" i seg selv er ikke farlig i det hele tatt!! Ikke å fly heller (og det forbanner meg litt, denne overnervøsiteten for å fly!).

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tar selvfølgelig ikke sjansen på salat. Måtte bare sutre litt. Tenker jeg kjøper noen av disse deeeilige, mørkerøde tomatene, vasker dem selv og går og gnasker på. Det går vel bra.

Ellers sa legen min i dag at Folkehelsa frarådet gravide å dra utenfor norden! Så det kunne han ikke anbefale hvis jeg ikke var absolutt nødt til å dra! Jeg synes det høres veldig overnervøst ut, men det er jo litt kjipt å høre dette fra legen sin også da. Ingen vil jo barnet sitt noe vondt, og han skal jo liksom ha greie på dette!

Samtidig tenker jeg at jeg har jo så langt reist over det meste av verden uten forhåndsregler og er like fin, da er jeg kanskje immun mot det verste, og kan være litt forsiktig?

Men jeg skulle virkelig ønske han ikke hadde sagt det, det var et skår i gleden!

Skrevet

Øh, det var klips som skrev som gjest der. Er på Klipsmannens område, han har så høy sikkerhet på alt mulig så jeg er jo stadig ikke logget inn lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...