Gå til innhold

Har Norge et klassedelt folk?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har i alle fall en overklasse og en undeklasse, men jeg vet ikke nøyaktig hvor grensen går mellom de to. De som så Skavlan på fredag fikk sikkert med seg at vår store kunstnermartyr Odd Nerdrum har lært barna sine at ferie bare er for underklassen. Når vi ferierer og har fri klarer vi nemlig å lure oss selv til å tro at vi er rike. Familien Nerdrum er altså overklasse for det finnes ikke noe som heter ferie for dem.

Anonymkode: 7cfb8...8a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, Herr Heftig skrev:

Nå tenkte ikke jeg så langt tilbake, men sammenlignet mer med 70/80-tallet. (minstelønn har vi ikke) Jeg er fullstendig enig i at Norge er et av verdens aller mest egalitære land. Før kunne man gifte seg oppover. Detpraktiserers i liten grad i dag. Før giftet legen seg med sykepleieren og advokaten giftet seg med frisøren. Nå gifter legen esg med legen, og advokaten med advokaten.

Sier du det? Ikke i min omgangskrets! Jeg gratulerte nettopp bedriftslederen som har giftet seg med en frisør. De jeg kjenner har gifter seg, eller er sammen med, folk av kjærlighet, ikke status. Vi har vel bare ett par i vennekretsen, der ingeniør giftet seg med ingeniør. Forresten har vi en revisor gift med en revisor. Det er jo ikke helt uvanlig at man treffer sin partner via utdanning eller jobb, men jeg har aldri hørt at noen har valgt noen bort grunnet yrke. Eiendomsspekulanten er gift med ansatt i barnehage. Advokaten er gift med butikkansatt. Og så videre. Flotte mennesker, flotte par! 

Gjest Herr Heftig
Skrevet
1 hour ago, Trolltunge said:

Sier du det? Ikke i min omgangskrets! Jeg gratulerte nettopp bedriftslederen som har giftet seg med en frisør. De jeg kjenner har gifter seg, eller er sammen med, folk av kjærlighet, ikke status. Vi har vel bare ett par i vennekretsen, der ingeniør giftet seg med ingeniør. Forresten har vi en revisor gift med en revisor. Det er jo ikke helt uvanlig at man treffer sin partner via utdanning eller jobb, men jeg har aldri hørt at noen har valgt noen bort grunnet yrke. Eiendomsspekulanten er gift med ansatt i barnehage. Advokaten er gift med butikkansatt. Og så videre. Flotte mennesker, flotte par! 

Nei, jeg tror folk sjelden gjør det bevisst, men siden det nå finnes mange kvinner i yrker der det før bare var menn, så er resultatet blitt at man gifter seg mer innad i samme klasse enn hva man gjorde før, når "alle" de rike var menn og "alle" de fattgie var kvinner. Ikke at det er noe galt i dette selvfølgelig, men det bidrar jo til en grad av sementering av de eksisterende klasser.

Skrevet
12 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Vi har _IKKE_ minstelønn i Norge 

Er kun noen få yrker som har det

Men det er de yrkene som tradisjonelt har vært underbetalt, som rengjøring. Nå har også servitører fått minstelønn, og med det er de fleste som har jobbet for altfor lav lønn sikret. I andre bransjer er det som oftest orden, selv om det selvfølgelig kan finnes unntak, og noen arbeidsgivere som utnytter folk. 

Skrevet
4 minutter siden, Trolltunge skrev:

Men det er de yrkene som tradisjonelt har vært underbetalt, som rengjøring. Nå har også servitører fått minstelønn, og med det er de fleste som har jobbet for altfor lav lønn sikret. I andre bransjer er det som oftest orden, selv om det selvfølgelig kan finnes unntak, og noen arbeidsgivere som utnytter folk. 

Så drosjesjåfører som kan ligge ned i 50kr timen har OK lønn?

Det er nok med jobber hvor enkelte jobber for glansbilder nettopp pga manglende minstelønn her i landet

La ellers merke til at kokken var unntatt i alminneliggjøringen for service tiltrodd for at det er nok av dumping der

Skrevet
2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Så drosjesjåfører som kan ligge ned i 50kr timen har OK lønn?

Det er nok med jobber hvor enkelte jobber for glansbilder nettopp pga manglende minstelønn her i landet

La ellers merke til at kokken var unntatt i alminneliggjøringen for service tiltrodd for at det er nok av dumping der

Nei, det er selvfølgelig ikke ok. Minstelønn er heller ikke noe å rope hurra for, men vi bor i et samfunn hvor det jobbes for at de som har en jobb skal kunne leve av den, og de som ikke har en jobb skal ivaretas. Det er ganske unikt i verdenssammenheng. 

Skrevet
1 minutt siden, Trolltunge skrev:

Nei, det er selvfølgelig ikke ok. Minstelønn er heller ikke noe å rope hurra for, men vi bor i et samfunn hvor det jobbes for at de som har en jobb skal kunne leve av den, og de som ikke har en jobb skal ivaretas. Det er ganske unikt i verdenssammenheng. 

Jeg roper hurra for minstelønn i serveringsbransjen, for selv om der blir endel konkurser nå i starten så styrker det de av oss som driver seriøst

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i en større by, å ser jo at det er forskjellige sosiale klasser i de ulike bydelene. En bydel er det mye leiligheter, folk jobber i butikk, kantine, sjåfører og lignende, en annen bydel bor legene, advokater og folk med høy utdanning og gode stillinger. 

Jeg har jobbet på skole litt rundt omkring, å opplever en kan merke forskjellen på matpakke til barna. I en bydel var det mye kneipbrød med syltetøy, muffins og kjeks. Mens en annen skole i en annen bydel var det ikke uvanlig at barna hadde med sushi, wraps eller velfylte baguetter. 

Er forskjelliger 

Anonymkode: 00be1...0cd

AnonymBruker
Skrevet

Regner man kun økonomisk kapital når man ser på klasseforskjeller? Tar man med kulturell kapital?

Anonymkode: 58795...ce2

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Vi har _IKKE_ minstelønn i Norge 

Er kun noen få yrker som har det

Mange bransjer har en tariffestet minstelønn nå.  I forbindelse med eøs har vi også fått muligheten for allmengjøring av tariffavtaler, bl.a. for å hindre sosial dumping.  Nasjonal minstelønn er ikke ønskelig. 

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/-lovfestet-minstelonn-er-ikke-aktuelt-i-norge-6.158.399249.936259541a

Anonymkode: 3ffb3...4c5

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, men vi har ikke lower class, middle class og upperclass. Norge er jo ikke England. 

Anonymkode: f1ced...073

kall det hva du vil, man deler gjerne inn i arbeiderklasse, middelklasse og eliten i Norge. Same shit, diferet cover...

AnonymBruker
Skrevet

Alle samfunn har klasseskiller, men i Norge er den sosiale mobiliteten god, og det gjør jo at overgangene blir mykere og skillene betyr mindre. Mye av dette har å gjøre med gratis og tilgjengelig utdannelse, samt gode lønninger. 

I land som England og Frankrike "bærer" man mye mer med seg fra opphavet sitt. Familier fra overklassen og øvre middelklassen har ofte hatt særegne etternavn (etternavn med bindestrek i England, "de la" etc. i Frankrike). Det er store forskjeller i aksenter fra korrekt Oxford-engelsk til det som snakkes på bygda, og man det er utvilsomt vanskelig å "slippe inn" i de øvre sirklene. Eliteskolene rekrutterer stort sett fra private skoler helt ned på grunntrinnet.

I Norge kan du reise fra en familie på bygda med lav utdannelse, komme inn på et høyt rangert studium nesten gratis og få en god jobb. Du kan også bevisst skape deg et solid nettverk, anlegge den rette garderoben og egentlig skli ganske godt inn. Du blir kanskje ikke bestis med Norges rikeste, men det er jo et unntak på mange måter, og heller ikke noe jeg vil anse som et mål i seg selv. 

Anonymkode: 31d05...5db

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg roper hurra for minstelønn i serveringsbransjen, for selv om der blir endel konkurser nå i starten så styrker det de av oss som driver seriøst

Jeg tror du misforsto meg litt. Jeg roper også hurra for at det er kommet minstelønn i serveringsbransjen, for der har det vært mye utnytting. Jeg synes imidlertid at minstelønnen er noe lav. Men det er fremgang! Det er svært mange som har jobbet for mindre, som nå får litt mer iallefall. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
På 24.3.2018 den 16.44, AnonymBruker skrev:

Ja. Elitefeministene har undertrykket mannen og gjort oss menn til underklassen i samfunnet. Det er vi som gjør alle skittjobbene i mens kvinner får alle lette jobber og oppgaver i samfunnet. Vi menn drives som slaver til å jobbe både 40 og 45 timer i uken, i mens kvinner bare jobber deltid, men skal ha samme lønnen som oss menn som jobber hardt. Kvinner kan velge og vrake i sexpartnere, i mens vi menn er heldige om vi i det hele tatt får en handjob. Ja, det finnes forskjellige klasser i samfunnet, kvinneklassen og manneklassen.

Anonymkode: 05544...2dc

Det mest sutrete, selvmedlidende ogtullete jeg har lest på lenge.... og lista for lavmål er ikke høy her på kg for å si det sånn.... 

Menn kan også velge å jobbe deltid. Eller å ikke jobbe mye overtid. Men det gjør dere ikkefordi dere liker PENGER...  hva hindrer deg i å ta en deltidsjobb? Og er det kvinners feil at du ikke er attraktiv nok til at det dukker opp nye sextilbud hver uke?

Og skittjobber?? Hvilket kjønn er d overvekt av innen rengjøringsbransjen..???

AnonymBruker
Skrevet

Med den høyrepolitikk som blir ført, er vi på god vei. Begynner å ligne slik tatcher startet....masdearbeidlezighet...kutt i velferd osv. Der ble det opptøyer. Her sitter vi og godtar alt

Anonymkode: f598f...a29

Skrevet
9 timer siden, Trolltunge skrev:

Jeg tror du misforsto meg litt. Jeg roper også hurra for at det er kommet minstelønn i serveringsbransjen, for der har det vært mye utnytting. Jeg synes imidlertid at minstelønnen er noe lav. Men det er fremgang! Det er svært mange som har jobbet for mindre, som nå får litt mer iallefall. 

Er enig i at grunnlønnen er lav, men hadde den blitt satt høyt hadde prisene måtte blitt satt slik at enda færre hadde råd til å gå ut. 

Spesielt i distriktet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...