AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #1 Skrevet 24. mars 2018 Har Norge egentlig et klassedelt folk? Nei? Anonymkode: f1ced...073
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #2 Skrevet 24. mars 2018 Ja. Elitefeministene har undertrykket mannen og gjort oss menn til underklassen i samfunnet. Det er vi som gjør alle skittjobbene i mens kvinner får alle lette jobber og oppgaver i samfunnet. Vi menn drives som slaver til å jobbe både 40 og 45 timer i uken, i mens kvinner bare jobber deltid, men skal ha samme lønnen som oss menn som jobber hardt. Kvinner kan velge og vrake i sexpartnere, i mens vi menn er heldige om vi i det hele tatt får en handjob. Ja, det finnes forskjellige klasser i samfunnet, kvinneklassen og manneklassen. Anonymkode: 05544...2dc 2
#Hannkatt# Skrevet 24. mars 2018 #3 Skrevet 24. mars 2018 Ja. Et klassedelt folk finnes i alle land. 3
PeeWee Skrevet 24. mars 2018 #4 Skrevet 24. mars 2018 Strengt tatt har vel alle samfunn vært klassedelt siden metaller ble oppfunnet og folk begynte å temme husdyr. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5 Skrevet 24. mars 2018 3 timer siden, #Hannkatt# skrev: Ja. Et klassedelt folk finnes i alle land. 3 timer siden, PeeWee skrev: Strengt tatt har vel alle samfunn vært klassedelt siden metaller ble oppfunnet og folk begynte å temme husdyr. Trodde det var i England der de hadde et klassedelt folk. Det er jo egentlig ikke sånn i Norge, ikke som i England iallefall? Der har de den lavere klassen, middelklassen og den øvre klassen, men vi har ikke det i Norge. Anonymkode: f1ced...073
PeeWee Skrevet 24. mars 2018 #6 Skrevet 24. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Trodde det var i England der de hadde et klassedelt folk. Det er jo egentlig ikke sånn i Norge, ikke som i England iallefall? Der har de den lavere klassen, middelklassen og den øvre klassen, men vi har ikke det i Norge. Anonymkode: f1ced...073 Norge er nok mindre klassedelt, men det er jo forskjeller her også, selv om klasseforskjellene er mindre enn andre steder, kanske sammen med Island og Finland. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #7 Skrevet 24. mars 2018 Ja, absolutt. Det er et klart skille mellom rike og fattige, og mellom dem som har utdannelse og dem som ikke har det. Sånn har det vært lenge, selv om enkelte politikere og andre vil ha det til at Norge ikke er klassedelt. Jeg er oppvokst på 70-tallet i "lavere arbeiderklasse", og VET 100% sikkert at Norge var og er klassedelt. Anonymkode: 01005...899 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #8 Skrevet 24. mars 2018 Ja. Særlig i Oslo Anonymkode: c1022...c84 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #9 Skrevet 24. mars 2018 Jeg vil si at Norge helt klart er klassedelt- og kanskje spesielt i de store byene. Men vi er heldigvis ikke på langt nær så klassedelte som i Sverige- og jeg håper vi aldri kommer dit heller! Anonymkode: 321b2...af2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #10 Skrevet 24. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, absolutt. Det er et klart skille mellom rike og fattige, og mellom dem som har utdannelse og dem som ikke har det. Sånn har det vært lenge, selv om enkelte politikere og andre vil ha det til at Norge ikke er klassedelt. Jeg er oppvokst på 70-tallet i "lavere arbeiderklasse", og VET 100% sikkert at Norge var og er klassedelt. Anonymkode: 01005...899 Jada, men vi har ikke lower class, middle class og upperclass. Norge er jo ikke England. Anonymkode: f1ced...073
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #11 Skrevet 24. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si at Norge helt klart er klassedelt- og kanskje spesielt i de store byene. Men vi er heldigvis ikke på langt nær så klassedelte som i Sverige- og jeg håper vi aldri kommer dit heller! Anonymkode: 321b2...af2 Hva innebærer det i Norge da til sammenligning med England? Hvordan da bortsett fra at noen mener de merker forskjell på rike og fattige? Anonymkode: f1ced...073
Gjest Herr Heftig Skrevet 24. mars 2018 #12 Skrevet 24. mars 2018 Jeg tror kanskje det har blitt mer klassedelt etter at høyere utdanning ble mer utbredt. Før hadde vi liksom mange i arbeiderklassen, og noen få veldig rike kapitalister. Nå som middelklassen har blitt stor, så er høyere utdanning blitt et krav til mange jobber der det ikke hadde trengt å være det, og basert på hva jeg har lest på KG er det mange med høyere utdanning som ikke ønsker å date folk uten. Merket det veldig godt på ungdomsskolen da den halvparten av klassen som hadde hytte automatisk ble venner og dro på hverandres hytter på omgang i helgene.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #13 Skrevet 24. mars 2018 Nei, vil egentlig ikke si det. Lønnsnivå i Norge gjør at nesten alle ligger i samme klasse. Avstand fra minstelønn til god lønn er ikke lang, spesielt i sammenlignet med andre land. I USA f.eks, så kan en på minstelønn tjene 15000 USD, mens en Elektroingeniør eller utvikler kan tjene 80000 USD - 100000 USD - altså 5-6 ganger mer enn dem på minstelønn. I Norge tjener folk på minstelønn ca. 300000 kr i året, mens en elektroingeniør eller utvikler tjener 500000-800000 kr i året, dvs. 1.5 til 2.5. Det var bare to yrker jeg brukte, du kan gjøre samme sammenligning for mange andre yrker, og se at forskjellen blir mindre. I Norge har vi en enorm middelklasse, som tar for seg de fleste, og så har vi en øvre middelklasse som er relativt liten, og så de rike, som er enda mindre. Det å bevege seg fra "fattig" til "middelklassen" er ikke spesielt krevende, med mindre du er i dyp, dyp gjeld. Videre er lønnen ganske lik over hele landet, selv om boligprisene er veldig forskjellig. Jeg kan flytte til Øst-Finnmark, og få en lønn som er nesten like god som i Oslo, men betale 3-4 ganger mindre for bolig. Anonymkode: f002e...49f 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #14 Skrevet 24. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si at Norge helt klart er klassedelt- og kanskje spesielt i de store byene. Men vi er heldigvis ikke på langt nær så klassedelte som i Sverige- og jeg håper vi aldri kommer dit heller! Anonymkode: 321b2...af2 Hvordan er det i Sverige da? Anonymkode: 5db5b...ac6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #15 Skrevet 24. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Elitefeministene har undertrykket mannen og gjort oss menn til underklassen i samfunnet. Det er vi som gjør alle skittjobbene i mens kvinner får alle lette jobber og oppgaver i samfunnet. Vi menn drives som slaver til å jobbe både 40 og 45 timer i uken, i mens kvinner bare jobber deltid, men skal ha samme lønnen som oss menn som jobber hardt. Kvinner kan velge og vrake i sexpartnere, i mens vi menn er heldige om vi i det hele tatt får en handjob. Ja, det finnes forskjellige klasser i samfunnet, kvinneklassen og manneklassen. Anonymkode: 05544...2dc De som gjør seg til ofre blir vel ofte nederst? Anonymkode: 80a4d...e4b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #16 Skrevet 24. mars 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jada, men vi har ikke lower class, middle class og upperclass. Norge er jo ikke England. Anonymkode: f1ced...073 Joda, vi har det. Men vi snakker ikke om det..... Fordi det er nærmest opplest og vedtatt at vi har ikke klasseskille i Norge. Se for deg en struts som stikker hodet ned i sanden. Anonymkode: 01005...899
Trolltunge Skrevet 24. mars 2018 #17 Skrevet 24. mars 2018 2 timer siden, Herr Heftig skrev: Jeg tror kanskje det har blitt mer klassedelt etter at høyere utdanning ble mer utbredt. Før hadde vi liksom mange i arbeiderklassen, og noen få veldig rike kapitalister. Nå som middelklassen har blitt stor, så er høyere utdanning blitt et krav til mange jobber der det ikke hadde trengt å være det, og basert på hva jeg har lest på KG er det mange med høyere utdanning som ikke ønsker å date folk uten. Merket det veldig godt på ungdomsskolen da den halvparten av klassen som hadde hytte automatisk ble venner og dro på hverandres hytter på omgang i helgene. Jeg er uenig med deg. Norge har vært mye mer klassedelt før. Husmann og storbonde, kjøpmann og fisker, rikfolk og fattigfolk, de blandet seg ikke. Man måtte gifte seg i sin klasse, og var du født fattig skulle det mye til for å ikke dø fattig. Nå får alle utdanning, alle blander seg, og alle har en mulighet til å jobbe seg opp og frem. Man skal ikke reise mye i verden før man ser at vi i Norge har det ganske unikt. Har man jobb kan man klarer seg godt i Norge, uansett hvilken jobb man har, fordi vi har minstelønn og velferd. De som sliter er dem som faller utenfor arbeidslivet, men også de har det bedre enn tilsvarende i andre land. Og vil en stuepike og en rikmannssønn gifte seg av kjærlighet, så får de det. 2
Fru Uperfekt Skrevet 25. mars 2018 #18 Skrevet 25. mars 2018 5 timer siden, Trolltunge skrev: Jeg er uenig med deg. Norge har vært mye mer klassedelt før. Husmann og storbonde, kjøpmann og fisker, rikfolk og fattigfolk, de blandet seg ikke. Man måtte gifte seg i sin klasse, og var du født fattig skulle det mye til for å ikke dø fattig. Nå får alle utdanning, alle blander seg, og alle har en mulighet til å jobbe seg opp og frem. Man skal ikke reise mye i verden før man ser at vi i Norge har det ganske unikt. Har man jobb kan man klarer seg godt i Norge, uansett hvilken jobb man har, fordi vi har minstelønn og velferd. De som sliter er dem som faller utenfor arbeidslivet, men også de har det bedre enn tilsvarende i andre land. Og vil en stuepike og en rikmannssønn gifte seg av kjærlighet, så får de det. Vi har _IKKE_ minstelønn i Norge Er kun noen få yrker som har det 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2018 #19 Skrevet 25. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: De som gjør seg til ofre blir vel ofte nederst? Anonymkode: 80a4d...e4b De som gjør andre til ofre er nederst. Anonymkode: 0f40c...005 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. mars 2018 #20 Skrevet 25. mars 2018 11 hours ago, Trolltunge said: Jeg er uenig med deg. Norge har vært mye mer klassedelt før. Husmann og storbonde, kjøpmann og fisker, rikfolk og fattigfolk, de blandet seg ikke. Man måtte gifte seg i sin klasse, og var du født fattig skulle det mye til for å ikke dø fattig. Nå får alle utdanning, alle blander seg, og alle har en mulighet til å jobbe seg opp og frem. Man skal ikke reise mye i verden før man ser at vi i Norge har det ganske unikt. Har man jobb kan man klarer seg godt i Norge, uansett hvilken jobb man har, fordi vi har minstelønn og velferd. De som sliter er dem som faller utenfor arbeidslivet, men også de har det bedre enn tilsvarende i andre land. Og vil en stuepike og en rikmannssønn gifte seg av kjærlighet, så får de det. Nå tenkte ikke jeg så langt tilbake, men sammenlignet mer med 70/80-tallet. (minstelønn har vi ikke) Jeg er fullstendig enig i at Norge er et av verdens aller mest egalitære land. Før kunne man gifte seg oppover. Detpraktiserers i liten grad i dag. Før giftet legen seg med sykepleieren og advokaten giftet seg med frisøren. Nå gifter legen esg med legen, og advokaten med advokaten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå