Karianne Skrevet 17. februar 2005 #1 Skrevet 17. februar 2005 Jeg er litt oppgitt. Må bare få det ut. Jeg har vært på butikken 1 time!!! og handlet i dag. Hadde med handleliste og handlet inn to middager, noe kyllinggreier og sei. Resten av den stappfulle vogna var farris, juice og frukt, og litt godteri. Jeg er sjokkert over meg selv over at jeg klarer å bruke 1 hel time på å handle inn. :o Og selv om jeg har shoppa ei hel handlevogn, så har jeg bare planlagt to middager. Så om to dager må jeg jo ut igjen. Det går så mye tid!! Vi er to stykker. Jeg fatter ikke at vi klarer å spise all denne maten... For tomt blir det.. Og vi er ikke overvektige. Så jeg lurer på om noen virkelig handler inn for ei hel uke om gangen og om dette funker i praksis? Hærregud, hvis jeg ikke klarer det nå, hva med når vi får unger?? Bruker lang tid på å tenke ut hva vi skal ha til middag, men når vi får barn, må jo dette gå på autopliot, antar jeg. Jeg har på en måte eneansvaret for handlinga og matlaging, og ønsker veldig å effektivisere dette litt, så håper på tips.
Gjest Hel Skrevet 17. februar 2005 #2 Skrevet 17. februar 2005 Vi er egentlig ganske rotete når det kommer til å handle mat. Vi kjøper det vi har lyst på og ser hvor lenge det varer. Vanligvis en pakke med frossne kyllingbryst (7-8 i hver pakke). Og pålegg, brød, melk, fløte, spaghetti, baguetter, pizzaer og sånt. Det kan vare fra 3-7 dager (kylligngen varer lenger mens fløten kan vi slippe opp for veldig fort). Det spørs på hvor mye vi spiser. Enkelte dager eter vi alt vi finner her og andre drar vi kanskje til fast food steder eller bestiller mat. Han er ikke glad i å lage mat i det hele tatt og liker mest microovn eller å bestille mat mens jeg foretrekker hjemmelaget mat.
Fakse Skrevet 17. februar 2005 #3 Skrevet 17. februar 2005 Vi skriver meny for en uke av gangen, og går gjennom hva vi trenger til hver middag når vi skriver menyen. Har i tillett en liste over ting vi alltid skal ha i huset (mel, oppvaskmiddel, dopapir, smør, melk osv..) som vi sjekker når vi skriver handleliste. Går helt fint å handle en gang i uka, og det hender ofte at vi handler for halvannen uke. Dette tar litt tid når vi gjør det (bruker kanskje en time hver søndag) men det sparer oss for tid, bry, usunne middager og penger resten av uka. Og som bonus får jeg prøvd masse spennende oppskrifter jeg ikke hadde gidda å leite frem når jeg kom sulten hjem fra jobb og ville ha middag fort.
Arkana Skrevet 17. februar 2005 #4 Skrevet 17. februar 2005 Vi skriver ukesmeny hver fredag og handler da for en uke av gangen. Det fungerer aldeles utmerket. Å skrive ukemeny og handleliste tar meg kanskje 10 minutter til sammen, og selve handlingen kanskje 30 minutter (ikke iberegnet kjøring til og fra da). Passer på å handle når det ikke er stappfullt på butikken, i vårt tilfelle er det alltid fredag formiddag (vi tar oss fri) eller kveld. Enkelte ting har vi alltid i huset, bakevarer, tørrvarer, hermetikk o.l. som vi kjøper stort og bare fyller på av og til. Så det vi kjøper mest av på ukeshandlene er fersk kjøtt/fisk, grønnsaker, snop og diverse ferskvarer. Vi må fylle på med melk, brød og enkelte grønnsaker en gang i løpet av uka i tillegg til ukeshandelen. Matlaging har i det hele tatt blitt greiere etter dette, slipper å handle hver dag, slipper å tenke på hva vi skal ha for det er allerede bestemt (følger ikke menyen slavisk da, om vi skulle få veldig lyst på pizza istedet for fiskeboller så blir det pizza istedet). Og så kan man planlegge litt. F.eks. hvis tirsdag er en travel da hvor middagen må gå raskt så planlegger jeg f.eks. pytt i panne den dagen med rester av poteter fra mandagen (koker noen ekstra) o.l. Vi er to voksne og handler vel for 5000 kr mnd. Høres kanskje mye ut, men det hadde definitivt blitt enda mer om vi hadde handlet hver dag. Ting har en tendens til å havne i vogna selv om de ikke stod på lista.
Gjest Leola Skrevet 17. februar 2005 #5 Skrevet 17. februar 2005 Jeg handler 1 gang i uken - skriver nøye liste hver uke. Har som tradisjon å lage pizza på lørdagen - derfor kjøper jeg endel strimlet biffkjøtt som jeg marinerer og bruker til 2 pizzaer hver lørdag. Dette er såpass mye mat at det holder til søndagen og (som regel). Forøvrig handler jeg omtrent dette: Kyllingfilet Frossen fisk (lager hjemmelagede fiskepinner) Kyllingkjøttdeig Farris Melk 4-5 Brød (skjæres opp i butikken og fryses ned hjemme) Musli Frukt Grønnsaker (masse løk, paprika, tomater, squash, champignon, frisk oregano og basilikum, hvitløk, osv) Pasta/Ris/Nudler Skinke og servelat (til ungenes skolemat) Ost (Mozarella og Norvegia) Egg (lager gjerne ovnsomelett til middag en dag) Chips, Nøtter og sjokolade (lørdagsgodt) Rapsolje Brelett Leverpostei (til hunden) Knekkebrød Brisling i tomat Kaffe osv, osv ... Det hender at jeg må kjøpe mer melk og epler og annet i løpet av uken - men svært sjeldent. Jeg har virkelig effektivisert handlingen og systematisert matlagingen hjemme. I tillegg til listen over sjekker jeg alltid beholdningen av mel, sukker og andre tørrvarer, vaskemidler, ol. Vi er 2 voksne og 2 tenåringsgutter.
Gjest uri Skrevet 17. februar 2005 #6 Skrevet 17. februar 2005 Jeg har kommet inn i en dårlig periode der jeg ikke kommer på noe som helst. Slitsomt. Så nå går vi til butikken hver dag, og kjøper det jeg kommer på der og da..
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #7 Skrevet 18. februar 2005 Vi plaide handle hver lørdag, laget meny og liste, og det fungerte utmerket. Det har glitt lit ut i et siste, særlig pga et par dødsfall i familien, så i det siste har vi handla en del på vei hjem, og det er slitsomt og dyrt, så i morgen skal vi handle for neste uke igjen.
Gjest gjest1 Skrevet 18. februar 2005 #8 Skrevet 18. februar 2005 Vi handler for en uke i slengen. Setter opp meny, og liste. Supplerer en gang i løpet av uken med ferskvarer.
Brunhilde Skrevet 18. februar 2005 #9 Skrevet 18. februar 2005 Vi er to og jeg handler sånn omtrent hver andre dag. Det passer fint for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå