Gå til innhold

Når "bør" barnet slutte med flaske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente som fylte to i desember. Hun elsker tåteflasken sin, og livet er flott hvis hun får melk på flasken...

Om kvelden når hun legger seg, får hun vann - og hun får ikke sove uten den. En veldig trygghet og kos for henne. Men- når er det på tide å begynne å tenke på å "ta den fra" henne? Må jo legge til at hun ikke drasser rundt på den bestandig, bare når hun er trøtt eller trenger litt kos...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at barn bør slutte med flaske og narresmokk rundt ett års alderen. Jo lenger de har de, jo verre blir det å kvitte seg med det.

Du kan gjøre som de gjorde i Nanny 911 på TvNorge. der satt foreldrene seg ned med barnet en ettermiddag og fortalte barnet at i kveld når hun skulle legge seg så måtte hun gi fra seg flasken, og så kom flaske-feen og hentet den. Kanskje feen kom til å legge igjen en overraskelse til henne? En gave kanskje? Noe hun hadde ønsket seg? Og kanskje penger som hun kunne putte i sparebøssen sin? (Si det med en entusiasme, som om det er noe spennende og hyggelig, som vil smitte over på barnet) Jenta grein i et par timer, og ville ikke legge seg, men hun sovna til slutt. Dagen etter la hun seg finere, og sovnet ikke lenge etter.

Kanskje en ide?

Gjest LoisLane
Skrevet
Jeg mener at barn bør slutte med flaske og narresmokk rundt ett års alderen. Jo lenger de har de, jo verre blir det å kvitte seg med det.

Helt enig. Det er tøft å "ta fra" barnet noe de koser seg med, men vi gjør dem en bjørnetjeneste hvis vi lar dem fortsette med flaske og smokk (har ikke helt det samme synet på koseklut, når jeg tenker meg om...).

Synes du fikk et godt forslag her. Det er tøft å begynne, men det må bare hoppes i. Lykke til!

Skrevet

Datteren til en venninne av meg hadde koseklut til hun var ni år (Vet ikke om hun fortsatt har den, for de flyttet, og jeg treffer dem ikke så mye lenger). Det synes jeg er for lenge! Da synes jeg det er bedre at de har en bamse... Det er ikke så baby-aktig liksom... men meg om det...

Gjest SumoBryter
Skrevet

Jeg mener barn bor slutte med flaske da foreldrene deres mener det passer. Alle har en hjerne, hva med a ta egne beslutninger, er det sa galt det da?

Skrevet
Alle har en hjerne' date=' hva med a ta egne beslutninger, er det sa galt det da?[/quote']

Hm, det har jeg ikke tenkt på gitt. Tenke selv? Nei, det ble da litt mye. :tunge1:

I natt kommer flaskefeen (så også den episoden :wink: ) og det kommer til å bli en stri tørn i morgen kveld... Men men, det er nok til det beste til slutt! Vi har prøvd å fortelle litt om denne flaskefeen, men hun er ikke LITT interessert... Da jeg fortalte henne at flaskefeen tok flasken men la igjen en fin presang, virket det ok en stund. Og så kom det: "Jammen, jeg må jo få flasken igjen etterpå av feen!!" Det var da jeg skjønte at dette ikke blir en enkel oppgave.... :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor må du ta fra henne en flaske med vann?

ikke er det skadelig for tennene, og hun koser seg med den.

Skrevet

Hun drikker melk fra flaske om dagen når hun er litt trøtt ogtrenger en kosestund også...

Poenget er vel at jeg ikke vil at hun skal være avhengig av den flasken til hun er 12 år... :wink:

Skrevet

Mulig jeg misforstod ceecee litt, mener dere det går an å fortelle en ettåring om flaskefeen??? FOr min 14 måneder gamle datter ville ikke ant hva vi snakket om. Ikke har hun noe bevisst forhold til om hun ønsker seg noe heller. Og penger - det er til å putte i munnen.

Forøvrig koser vi oss med flasken og skal fortsette med det en stund til. Hun får den morgen og kveld med melk i, ellers drikker hun av kopp.

Skrevet

Feen kom i natt, dro med flasken og etterlot et Duplo-postkontor. Flasken ble såvidt nevnt med en viss resignasjon et par ganger i løpet av dagen, men klokken 19 la hun seg uten noe mer kamp enn ellers (det vil riktignok si noe gråting og argumentering, men ikke verre enn at hun sovner eter forholdsvis kort tid)

Så dette gikk jo fantastisk bra, dette!! :)

Gjest Anonymous
Skrevet

1 år.

Før tenna går til helvette :-x

Gjest Porselen
Skrevet

Tenke sjæl og mene.....

Jeg synes foreldre kan gjøre det de selv vil, så lenge de er komfortabel med det valget de har tatt.

Jeg for min del droppet flasken til den eldste da han var 2, 5 år fordi at han bare ville ha flaska med melk og ikke ville spise. Vi tok fra han flasken uten dikkedarer og ungen begynte å spise som bare det.

Ting blir som vi gjør det til selv, og noen ganger må vi bare våge å være staere enn ungen selv.

Skrevet

jeg har en gutt på tre. I sommer sluttet han med bleier. I høst sluttet han med smokk. Begge deler var deilig å bli kvitt. Før jul sa mannen min: Skal han ikke snart slutte med den tåteflaska?

- Men hvorfor skal hele barndommen dreie seg om å slutte med ting!!? Hvis han koser seg med melk på flaska rett etter at han har stått opp - er det så farlig? Og om han sovner med vannflaska i munnen - hvorfor ikke? Tenk om noen hadde kommet til oss og sagt at vi skulle slutte med kaffe om morgenen, fordi vi var altfor avhengig av det og fordi vi fikk brune tenner og ble dehydrerte av det? Jeg skjønner poenget med å ikke drikke saft av flaska dagen lang, men kosen, hva er i veien med den? I all vår overflod må vi være den mest spartanske og pietistiske foreldregenerasjon ever!

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter hva jeg har hørt kan det være skadelig for tennene det å sutte på den (ikke VANNET altså) for lenge. Mulig det er en myte?

Bi jeg kunne ikke vært mer uenig! Det høres ut for meg som om du ikke helt vet hva du snakker om!!!

Skrevet

Sørg bare for at det oftere og oftere er vann på flasken, ikke bare om kvelden når hun skal legge seg!

Etterhvert gir du bare vann, ikke melk, imellom måltidene.

:-)

Gjest marilyn
Skrevet

vann kan da umulig ha noen skade i tåteflaske?

jenta mi er 1 1/2 år og legger seg med en flaske vann. hun koser seg skikkelig og jeg ser ingen grunn til å ta fra henne flaska.. jeg er enig her med en som skrev at hvorfor er vi så opptatt av at barndommen skal handle om å "ta fra unger"?

hvis det gir trygghet, kos og trøst, og attpåtil er sundt og iallefall helt ufarlig,, hva i alledager skal man ta fra de for da??

Hadde det enda vært saft så... :tunge1:

Skrevet

Det høres ut for meg som om du ikke helt vet hva du snakker om!!!

Vet hva jeg snakker om..... Hadde barneoppdragelse handlet om å vite, så hadde det vært enkelt...Og har du fasiten så vil jeg gjerne ha en kopi. Men dessverre er det nok ikke så enkelt - for meg handler det om å tenke, vurdere, revurdere, hva som passer for meg, for oss, for mine barn. En ting har jeg lært av det å ha barn, og det er å være ydmyk.

Skrevet

Har dere noen gang sett en tolvåring med tåteflaske i munnen?

Mine to eldste var "flaskebarn" slik som minstemann er i dag, men de sluttet av seg selv da de var rundt to år. Da var det de selv som kuttet det ut. Bleien sluttet de begge med rundt 20 mnds alder.

Jeg tro at de fleste slutter når de er modne nok og jo mere vi voksen "peser" om det jo mere niholder de på sine kjære "uvaner/vaner".

Men selvfølgelig alt med måte. Vann og ikke noe annet, og ikke fly rundt med denne flasken støtt.

Og fortelle en på et år at nå er det slutt på flaske....min yngste er straks et år og her har vi ingen planer om og slutte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...