Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ec 585 wp1 04 Noen som vet hva denne merkingen i ring betyr?? 

AnonymBruker
Skrevet

Tok meg ett minutt å google.

Gullstempler

I smykker har vi i Norge fem godkjente finhetsgrader (på fagspråket kalt gehalter) av gull. Kun tre av disse er kjent for de fleste. De 5 godkjente gehaltene er:

• 999 – Rent gull, 24 karat, eller fintgull.
  • 916 – 22 karat
  • 750 – 18 karat
  • 585 – 14 karat, dette er den vanligste gehalten
  • 375 – 9 karat

Av disse er 999, 750 og 585 vanligst, sistnevnte vanligst av de tre.

585 er i realiteten 585/1000, eller 585 ‰. Vi kan også si dette i prosent, da blir 585 til 58,5 %. Dette innebærer at 14 karat, eller 585, inneholder minst 58,5 % rent gull.  

WP betyr at diamanten er av kvaliteten Wesselton / Piquet.

En helt vanlig "billig" giftering med andre ord, ikke noe spesielt med hverken gullet eller diamanten, men er jo litt gøy å vite hva konkret det er fordet :) EC er høyst sannsynlig forkortelse på gullsmeden som har solgt/laget innskripsjon på ringen.  "

Anonymkode: 079ce...3fd

AnonymBruker
Skrevet

Merk deg at det er gullkaraten og ikke diamantkaraten som er 14 karat. 14 karat gull koster 94,- pr gram (pr dato i dag, varierer som aksjer) så det gjør det ikke veldig dyrt.

Diamantkaraten din er jeg usikker på, men siden det står et 1 tall etter WP(diamant kvalitet) så kunne man jo tippe det betyr 1 karat , hvis det stemmer at din diamant er så stor som 6,4 mm ? Karat på diamanter handler om vekt og størrelse, ikke renhet som med gull. En diamant vil være ren uansett. En 1 karat diamant har verdi på 70- 100.000 , mens en 0,1 karat verdi på underkant av 2.000 .  så derfor gjør det meg veldig usikker på om man kan tolke 1-tallet som en hel karat, eller som 0,1.
Vanskelig å vite uten å se størrelsen på steinen(som da skal være 6.4 mm i diameter om det er 1 karat)

AnonymBruker
Skrevet

Eller om diamantkaraten kan være 0,4 (verdi ca 17.000) siden det står 04 der kan nok være mer sannsynlig

• 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...