tussi680 Skrevet 24. mars 2018 #1 Skrevet 24. mars 2018 Hva forer dere pus med? Brukt ProPlan og Royal Canin de to siste årene, men har hatt litt Friskies til sånn på si` for å se om ho kanskje ville ha litt av den. Men ho har begynt å spise den nå, det virker som om ho er litt lei de to andre. Sterilisert pus, snart 8 år. Men hva brukes hjemme hos dere? Og kan ho spise av de andre fortypene selv om ho er sterilisert? Ho har nydelig, blank og god pels. grei avføring, men det er altså dette at det ser ut som ho har gått litt lei, i og med at Friskies foretrekkes nå.
Sphynx Skrevet 24. mars 2018 #2 Skrevet 24. mars 2018 2 minutter siden, tussi680 skrev: Hva forer dere pus med? Brukt ProPlan og Royal Canin de to siste årene, men har hatt litt Friskies til sånn på si` for å se om ho kanskje ville ha litt av den. Men ho har begynt å spise den nå, det virker som om ho er litt lei de to andre. Sterilisert pus, snart 8 år. Men hva brukes hjemme hos dere? Og kan ho spise av de andre fortypene selv om ho er sterilisert? Ho har nydelig, blank og god pels. grei avføring, men det er altså dette at det ser ut som ho har gått litt lei, i og med at Friskies foretrekkes nå. Jeg ville brukt det dyrlegen anbefalte til en sterilisert katt på åtte år. Vi bruker Royal canin fra dyrlegen som er for kastrerte katter. Friskies er som å spise burger med ekstra fett og ekstra salt pluss donuts til dessert -hver dag. Om katten begynner å gå lei tørrforet, varm det bittelitt i mikroen eller bløt det med vann. Forandring fryder 1
tussi680 Skrevet 24. mars 2018 Forfatter #3 Skrevet 24. mars 2018 (endret) Er vel greit også at ho kan spise av de andre typene innen de jeg har brukt? Er ikke sikker, så har aldri kjøpt det. Royal Canin for steriliserte og Pro Plan for steriliserte. Må si meg enig med deg, at jeg liker ikke helt Frisikies jeg heller.... det er sånn på si`for. Men jeg kommer til å kjøpe noe annet om det er greit for go`pusedama mi. Endret 24. mars 2018 av tussi680
Sphynx Skrevet 24. mars 2018 #4 Skrevet 24. mars 2018 1 minutt siden, tussi680 skrev: Er vel greit også at ho kan spise av de andre typene innen de jeg har brukt? Er ikke sikker, så har aldri kjøpt det. Royal Canin for steriliserte og Pro Plan for steriliserte. Jeg ville absolutt holdt meg til sterilisert-for. LItt friskies er jo greit Mine får sheba tunfisk av og til, fordi det er det beste de vet
_popcorn_ Skrevet 24. mars 2018 #5 Skrevet 24. mars 2018 Bruker Royal Canin her, mine nekter spise Hills og Proplan. Du kan helt fint veksle mellom ulike typer RC, du må ikke bruke kun den for sterilisert. Sterillised finnes også i flere typer, en for apetittkontroll, en for puser over 7 år, og enda noen flere. Jeg bruker light nå, men har også brukt short hair, long hair, indoor, outdoor, hairball og hair & skin. Orijens, Arcana og Vigor & sage kan også være gode alternativer men disse likte ikke mine noe spesielt.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 24. mars 2018 #6 Skrevet 24. mars 2018 (endret) w Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Blod Skrevet 24. mars 2018 #7 Skrevet 24. mars 2018 Jeg bruker orijen. Brukte royal canin før, men byttet til orijen da jeg fant ut hvor mye grønnsaker/karbohydrater det faktisk er i det meste av kattemat. Dette er ikke bra for dem, derfor byttet jeg til orijen som er det tørrfôret jeg har funnet med høyest kjøttinnhold, og som jeg har hørt mest positivt om. 3
tussi680 Skrevet 25. mars 2018 Forfatter #8 Skrevet 25. mars 2018 Var på dyrebutikker i går og der fikk jeg høre at jeg kan bruke noe av det andre innen samme sorten, men ikke akkurat alt. Er ikke langhår for det første og ikke for stor. Men det var greit i følge henne. Kan ringe dyrlegen og, ang.det her. Jeg kjøpte i alle fall Sciense Plan for steriliserte katter. Skal være forsiktig med det vet jeg, blande det litt og litt med de andre ho har.
Hanne67 Skrevet 26. mars 2018 #9 Skrevet 26. mars 2018 Katten vår får Friskis, og har gjort det i hele sitt 13 år lange liv. Han er kastrert, og er mye ute når det ikke er for kaldt. Uansett hva du velger så må det gradvis tilvenning til. Vi sper også på med våtfôr og annen mat for variasjonens del.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #10 Skrevet 26. mars 2018 Har 4 katter, aller er steriliserte, og alle får Royal canin for steriliserte katter. Friskies får mine katter svært sjelden, da må det være total unntakstilstand. Blir aldri tom for kattemat, kjøper inn 50-60 kg i gangen på nettet, får det levert fraktfritt på døra hjemme. Kjøper også kattesand på nettet, Everclean, det også fraktfritt levert. De er utekatter, men det hender de trenger å gå på do inne om natten. Butikk-for er et drittfor for å si det mildt. Det gjenspeiles i pris og kvalitet. Gi katten din Friskies noen uker så vil du oppdage at pelsen blir matt og tjafsete, katten røyter mer, den driter mer, dritten stinker mer, og den vil spise mer, fordi foret er mindre næringsrikt. I tillegg er de utsatt for urinstein ved å ikke få mat tilpasset at de er steriliserte. Har også en hund, som spiser Royal canin den også. Jeg må innrømme at jeg tenker mitt når jeg ser folk kjøpe katte- eller hundemat eller billig first-price kattesand i butikken. Har du ikke råd til å gi katten eller hunden din skikkelig mat og sand bør du revurdere dyreholdet. Matlei kan alle dyr bli. Da kjøper man skikkelige godbiter, knuser og strør over foret som en smaks-forandring. Man kjøper ikke Friskies eller Pedigree. Anonymkode: 38d20...0b5 2
Gjest PaN Skrevet 26. mars 2018 #11 Skrevet 26. mars 2018 Jeg kjøper alltid royal canin fra dyrelegene til min 2 årgamle katt
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #12 Skrevet 26. mars 2018 Min kastrerte hannkatt spiser Friskies. Han har aldri hatt nyrestein, er blank og fin i pelsen og røyter lite. Anonymkode: 93957...a54 1
tussi680 Skrevet 26. mars 2018 Forfatter #13 Skrevet 26. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Min kastrerte hannkatt spiser Friskies. Han har aldri hatt nyrestein, er blank og fin i pelsen og røyter lite. Anonymkode: 93957...a54 Min forrige også , men han spiste mye og var tørst. Nå er det mer 50/50 ser jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2018 #15 Skrevet 26. mars 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har 4 katter, aller er steriliserte, og alle får Royal canin for steriliserte katter. Friskies får mine katter svært sjelden, da må det være total unntakstilstand. Blir aldri tom for kattemat, kjøper inn 50-60 kg i gangen på nettet, får det levert fraktfritt på døra hjemme. Kjøper også kattesand på nettet, Everclean, det også fraktfritt levert. De er utekatter, men det hender de trenger å gå på do inne om natten. Butikk-for er et drittfor for å si det mildt. Det gjenspeiles i pris og kvalitet. Gi katten din Friskies noen uker så vil du oppdage at pelsen blir matt og tjafsete, katten røyter mer, den driter mer, dritten stinker mer, og den vil spise mer, fordi foret er mindre næringsrikt. I tillegg er de utsatt for urinstein ved å ikke få mat tilpasset at de er steriliserte. Har også en hund, som spiser Royal canin den også. Jeg må innrømme at jeg tenker mitt når jeg ser folk kjøpe katte- eller hundemat eller billig first-price kattesand i butikken. Har du ikke råd til å gi katten eller hunden din skikkelig mat og sand bør du revurdere dyreholdet. Matlei kan alle dyr bli. Da kjøper man skikkelige godbiter, knuser og strør over foret som en smaks-forandring. Man kjøper ikke Friskies eller Pedigree. Anonymkode: 38d20...0b5 At du reagerer på billigmat, greit nok, men billig sand? Seriøst? Så lenge kattene er fornøyd med sandkassen sin, så er vel det det viktigste? Kattene her bryr seg i allefall katta om sanden koster 20,- per kg eller 100,- Eneste forskjellen er at dyrere sand er drøyere i bruk, og gjerne dekker lukt bedre. ( Ut i fra egen erfaring. ) TS: Ville styrt unna billigmat ( mat fra matbutikk ) til pus mtp næringsinnhold og salt, som kan føre til problemer med urinveier og nyrer. Det finnes mange bra alternativer innenfor bra tørrfôr. Har prøvd det meste, alt fra Josera til Orijen. Kattene her foretrekker en blanding av RC og Hills + at de gjerne vil ha litt VOM kattemat ( fra vom & hundemat. ) Mange dyrebutikker tilbyr små poser med smaksprøver, så du kan jo prøve deg litt frem. Gir bare mat som er beregnet for kastrerte katter, da begge jentene og gutten er kastrerte. Anonymkode: 670ee...ee3 1
Nmtt Skrevet 28. mars 2018 #16 Skrevet 28. mars 2018 Tror ikke det er en eneste dyrlege som anbefaler noe annet enn det som kjøpes i dyrebutikk eller hos klinikk. Jeg ville aldri kjøpt mat fra matbutikken til min 10 år gamle steriliserte katt. Jeg gir min pus Royal Canin for steriliserte katter. Jeg er opptatt av å gi han det beste av for og derfor sånn billigprodusert mat styrer jeg unna. (De som evt. ikke har råd til å kjøpe mat fra dyrbutikken, etter min mening, ikke skaff katt i utgangspunktet) Katter får ikke dekket alle sine vitamin og protein behov fra billigfor.
Nmtt Skrevet 28. mars 2018 #17 Skrevet 28. mars 2018 På 26.3.2018 den 15.44, AnonymBruker skrev: Min kastrerte hannkatt spiser Friskies. Han har aldri hatt nyrestein, er blank og fin i pelsen og røyter lite. Anonymkode: 93957...a54 Veldig individuelt fra katt til katt, men ikke alt kan sees med øyne heller. Hvis din dyrlege anbefaler deg mat fra dyrebutikken og ikke sånn Friskies, og argumenterte dette med bla bla bla, som du sikkert har lest masse av her inne nå, vil du da likevel kjøpt billigmat til pus, bare fordi du ikke ser eller har opplevd noe negativt enda?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2018 #18 Skrevet 28. mars 2018 3 timer siden, Nmtt skrev: Veldig individuelt fra katt til katt, men ikke alt kan sees med øyne heller. Hvis din dyrlege anbefaler deg mat fra dyrebutikken og ikke sånn Friskies, og argumenterte dette med bla bla bla, som du sikkert har lest masse av her inne nå, vil du da likevel kjøpt billigmat til pus, bare fordi du ikke ser eller har opplevd noe negativt enda? Jeg har hatt mange katter (ikke samtidig) opp igjennom årene, og alle har fått tørrfôr fra matbutikken i tillegg til mus de fanger ute. Alle har blitt gamle, og de får også Drontal (markekur) når jeg ser at de har bendelorm, - noe de lett får når de spiser mus. De får også våtfôr, fisk og annet de liker. Jeg har tro på variert kost, og selvfølgelig unngå melk. Det at kattene drikker endel når de får tørrfôr er jo at det er tørt og de må få i seg væske. Anonymkode: 93957...a54 2
madelenke Skrevet 15. juni 2018 #20 Skrevet 15. juni 2018 På 26. mars 2018 den 15.44, AnonymBruker skrev: Min kastrerte hannkatt spiser Friskies. Han har aldri hatt nyrestein, er blank og fin i pelsen og røyter lite. Anonymkode: 93957...a54 Hei! Her kommer jeg, noen mnd etterpå, haha. Men jeg må bare si det, for katten vår fikk Friskies når den levde. Jeg var for uvitende og ung til å tenke over fôret, så når den ble 12 år oppdaget legen nyresvikt. Han døde ei uke etterpå fordi alle organene svikta, og når vi tenkte på det i etterkant så hadde han det virkelig ikke godt den siste tiden. Nå som jeg har en Sphynx tenker jeg godt over hva jeg gir han, og ser ikke på prisen. Leser ingrediensene og sammenligner med annet fôr. Passer på at avføring og alt ser OK ut. Vil ikke havne i den samme fella igjen, og det er viktig å passe på og være oppmerksom, for katten får ikke sagt så godt ifra om noe er galt. Bare noe å tenke over!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå