AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #1 Skrevet 24. mars 2018 Alt står i tittelen, hva gjør du og hva er egentlig riktig? Anonymkode: 5b434...d4a
Ullvott Skrevet 24. mars 2018 #2 Skrevet 24. mars 2018 Av bitter erfaring legger jeg den heretter utover kjøkkenbenken eller kjøkkenbordet, oppå et bakepapir, og med luft mellom hver sopp. Oppbevaring i papirposen fra butikken blir for tett, og har medført at soppen har begynt å mugne (soppvekst PÅ soppen her, altså ). Det samme har skjedd når jeg har lagt soppen i en bolle. Allerhelst vil jeg kjøpe soppen samme dag som den skal brukes. 1
Duckie Skrevet 24. mars 2018 #3 Skrevet 24. mars 2018 Har de i den brune posen fra butikken, legger de i grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Holder seg mye lengre der synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #4 Skrevet 24. mars 2018 Sjampinjong og all annen sopp skal kastes. Det er ikke nødvendig å åpne boksen eller kurven en gang før du kaster det. Beste er om du bruker ild. Masse ild og brenn det! Anonymkode: 95e83...60b
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5 Skrevet 24. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjampinjong og all annen sopp skal kastes. Det er ikke nødvendig å åpne boksen eller kurven en gang før du kaster det. Beste er om du bruker ild. Masse ild og brenn det! Anonymkode: 95e83...60b skjerp deg Anonymkode: 5b434...d4a 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #6 Skrevet 24. mars 2018 10 minutter siden, Duckie skrev: Har de i den brune posen fra butikken, legger de i grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Holder seg mye lengre der synes jeg. Det bruker jeg også. Men føler de ofte blir myke som svamper etter kort tid. 14 minutter siden, Ullvott skrev: Av bitter erfaring legger jeg den heretter utover kjøkkenbenken eller kjøkkenbordet, oppå et bakepapir, og med luft mellom hver sopp. Oppbevaring i papirposen fra butikken blir for tett, og har medført at soppen har begynt å mugne (soppvekst PÅ soppen her, altså ). Det samme har skjedd når jeg har lagt soppen i en bolle. Allerhelst vil jeg kjøpe soppen samme dag som den skal brukes. det har jeg ikke opplevd. får teste det ut og se om det funker. takk for tipset Anonymkode: 5b434...d4a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #7 Skrevet 24. mars 2018 Legger de i en trekurv (slike man feks kjøper amadinepoteter i), i grønnsaksskuff i kjøleskapet. Skuffene har mulighet for å justere luft/fukt, så sikrer at den er tørrest mulig. Om jeg skal spise de samme dag eller dagen etter åpner jeg papirposen såvidt, og lar de stå på benken. Anonymkode: 2c498...38f 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #8 Skrevet 8. mars 2020 Den beste måten å oppbevare fersk sopp på er ved å legge soppen jevnt fordelt utover f.eks en stekeplate med bakepapir. Dette er for at det skal bli så lite fukt som mulig, da fukt er soppens største fiende når det kommer til nedbryting. På denne måten vil heller soppen tørke ut enn å råtne og bli slapp og slimete, og halvtørr sopp er ikke noe problem så lenge man tilsetter litt fuktighet når man tilbereder dem igjen. Slimete og slapp sopp kan derimot være noe som fører til magetrøbbel, da dette kommer av mugg og bakterier som bryter ned soppen. Anonymkode: f2ac7...2a4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #9 Skrevet 8. mars 2020 Men, om man da legger soppen utover en stekeplate. Skal de da ligge i romtemperatur? Anonymkode: 7273b...5d5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2020 #10 Skrevet 8. mars 2020 Legger det i en luftig kurv i kjøleskapet. Ikke i grønnsaksskuff. Holder seg helt fint en ukes tid. Om jeg skal bruke den i løpet av 1-2 dager lar jeg den bare ligge i posen fra butikk. Anonymkode: 2c498...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå