AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #1 Skrevet 24. mars 2018 Jeg får besøk i påsken, av en mann jeg dater. Han er selvfølgelig en dyktig kokk. Så jeg må jo prøve å imponere litt. Ene dagen blir det lammestek. Men tenkte jeg skulle lage en god fiskerett en dag, gjerne hvit fisk. Og gjerne noe som kan imponere litt. Selv lager jeg nok bare fisk ganske kjedelig. Anonymkode: c52b7...946
Jerry Lee Skrevet 24. mars 2018 #2 Skrevet 24. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får besøk i påsken, av en mann jeg dater. Han er selvfølgelig en dyktig kokk. Så jeg må jo prøve å imponere litt. Ene dagen blir det lammestek. Men tenkte jeg skulle lage en god fiskerett en dag, gjerne hvit fisk. Og gjerne noe som kan imponere litt. Selv lager jeg nok bare fisk ganske kjedelig. Anonymkode: c52b7...946 Har ingen oppskrifter...men anbefaler steinbit som er en nydelig fisk, og du finner mange flotte oppskrifter på nett. Lykke til. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #3 Skrevet 24. mars 2018 Om du vil være litt tradisjonell, så er en god fiskegrateng ganske godt. Men også trukket torsk med bacon er nydelig. Eller en skikkelig god fiskesuppe. Anonymkode: 9dfd6...cb1 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #4 Skrevet 24. mars 2018 Kokt kveite? Med poteter, sandefjordsmør og gulrot. Kjempeenkelt og kjempegodt. Anonymkode: 89fe6...b6d 2
Jerry Lee Skrevet 24. mars 2018 #5 Skrevet 24. mars 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du vil være litt tradisjonell, så er en god fiskegrateng ganske godt. Men også trukket torsk med bacon er nydelig. Eller en skikkelig god fiskesuppe. Anonymkode: 9dfd6...cb1 Ja. Torsk og bacon er også veldig godt. 😊
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #6 Skrevet 24. mars 2018 Ovnsbakt torsk med tomat og basilikum er en favoritt hos oss. https://3iuka.no/oppskrifter/torsk/ovnsbakt-torsk-med-tomat-og-basilikum/?recipeCategoryPageId=5740 Anonymkode: 861b2...8eb 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #7 Skrevet 24. mars 2018 På Trines matblogg er det mange gode oppskrifter på fiskeretter. Anonymkode: 2761b...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #8 Skrevet 24. mars 2018 Hvilken dag i påsken er det? Det har mye å si, for fersk fisk må jo tilberedes samme dag som du kjøper den, sånn i prinsippet. Hvis du kjøper fisk et sted der de har vakuumeringsmaskin ville jeg gått for kveitefilet, den holder fint i kjøleskapet noen dager, særlig når den er vakuumert. Da ville jeg ovnsbakt stykkene ved 150 grader til de akkurat flaker seg, 8-12 min avhengig av tykkelse på stykkene. Tilbehør: Smørsaus, enten sandefjordsmør, beurre blanc eller hollandaise, gjerne en du har prøvd deg på før, med mye syre i fra hvitvin og/eller sitron. Det aller beste i tillegg er asparges, det finnes feks spansk og muligens italiensk asparges i butikkene nå så tidlig på våren (unngå importert fra Peru o.l.). En god sauvignon blanc eller riesling til, og kvelden er i boks. Et annet alternativ er bacalao, som også passer fint i påsken. Lurt om du har en favorittoppskrift. Anonymkode: fe1d0...a87
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #9 Skrevet 24. mars 2018 Jeg lager en juksebacalao med lettsaltet torsk. Potetskiver, løk i skiver, grillet paprika (hjemmelaget eller fra glass), hvitløk, oliven, litt salt og pepper og litt chili legges lagvis i en gryte, med god olivenolje i bunnen og på toppen. Hermetiske, hakkede tomater helles over og "ristes" litt nedover i gryta. Kokes opp på medium varme og skrus deretter ned så det bare såvidt putrer, en time eller to under lokk til poteter og løk er møre. (Rist litt på gryta i blant så det ikke setter seg i bunnen.) Deretter legges lettsaltet torsk i passe biter (uten skinn og ben) på toppen, dyttes forsiktig litt ned, og dampes/trekkes under lokk noen minutter til den så vidt flaker seg når du dytter på den, og er saftig og perfekt. Serveres med godt brød/loff/baguette og noe godt i glasset. Anonymkode: a38f1...df1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå