Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samboer og sammen har vi en baby på snart et halvt år. Vi flyttet sammen for alvor parallelt med at babyen kom, før det var vi mye sammen, men på besøk hos hverandre. Jeg føler at ting begynner å slite litt og ønsker å yte mitt for at vi skal holde sammen. Men jeg finner det vanskelig å finne forståelse hos samboer tidvis. Jeg ønsker ikke å ende opp med at vi går fra hverandre. Så ønsker råd og innspill på om jeg er urimelig med ting jeg ønsker, og evt hva jeg kan forandre.

Samboers barn fra tidligere ønsker å prøvekjøre med min bil, den er langt nyere enn hans fars. Jeg har sagt nei fordi jeg for det første har forsikring som dekker sjåfør fra 25 år og opp, og ønsker ikke å endre den. For det andre mener de kan bruke samboers bil. Samboer (og sønn) mener jg er urimelig. Jeg er også blitt kalt smålig.

Samboer er en engasjert type og er derfor opptatt ute av huset 2-3 ettermiddager/kvelder i uka. Det er ikke så mye jeg og babyen ser til ham totalt sett, i helgene er han ofte opptatt med sønnen. Naturlig nok de helgene han er her, men også de helgene vi ikke har ham. De er ofte ute på aktiviteter som ikke egner seg for å ta med baby på, så vi finner på annet. Samboer synes det holder at han prioriterer å være med meg og babyen annenhver søndag og da finne på ting som tur osv. Jeg har imidlertid behov for mer tid med kjæresten og jeg synes det er lite, og får høre jeg er sur og masete om jeg sier ifra.

Samboer låner innimellom min bil til aktiviteter med sønnen pga størrelse og framkommelighet. Når jeg en sjelden gang trenger bilen selv får jeg høre at jeg er smålig som ikke låner bort.

Jeg vil gjerne få unna husrydding og vask på fredag eller lørdag formiddag. Det vil ikke samboer. Han synes søndag er fin dag for det, men da vil jeg at vi skal finne på noe annet sammen for da har vi tid i lag. Sier jeg noe om husarbeid er jeg masete og sur. 

Hvis jeg vasker gulvet kommer samboer ofte inn med sko like etterpå (han går daglig inn med yttersko). Ber jeg ham ta de av er jeg masete og sur kjerring.

Samboer lager ofte avtaler med sønnen og hans mor, som jeg ikke får vite om før en dag i forveien eller samme dag. Dette går på samvær eller å reise bort. De dro for eksempel på hyttetur ei helg før i vinter og jeg fikk da vite det fredags morgen. Det var ei helg sønnen egentlig ikke skulle være her. I vinterferien skulle min søster og familie komme på besøk, samboer var klar over det. Huset her er ikke så stort og min søster har tre barn, så all overnattingsplass var opptatt. Plutselig er par dager før de skal komme sier min samboer at sønnen skal være her og ba meg skyve på besøket. Da sa jeg nei fordi min søster og familien kom med fly. De hadde brukt mye på billetter for å komme å hilse på babyen.  Samboer ble forbanna, men det ordnet seg heldigvis med at han og sønnen dro til mine svigerforeldre.

Dette er noen eksempler. Jeg synes så lite om å bli kalt sur og masete kjerring når jeg sier ting. Jeg forsøker å ta opp ting på en rolig måte uten sur stemme, og har blant annet bedt om mer forutsigbarhet på samvær, men får til svar at han må være fleksibel og at det kan jeg ikke be om. Jeg fåt høre jeg ikke har sosiale antenner osv. Jeg vet ikke, kanskje er jeg for mye i ammetåka og for kravstor. 

Anonymkode: 7aa78...247

Videoannonse
Annonse
Gjest Cocosa
Skrevet

Jeg tenker dere burde ha bodd sammen før babyen kom inn i livene deres. Dere har ikke lært dere å tilpasse hverandres behov enda. Hadde jeg vært deg, hadde jeg flyttet ut, da det er for mye å forholde seg til med en samboer som er totalt urimelig, og en liten baby. 

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din er jo rett og slett en drittsekk!

Bilen ville jeg nektet dem å bruke intill det ble mer orden i heimen og intill jeg og baby også fikk tid.

Det å si at du ikke har sosiale antenner er bare enda en måte å manipulere deg på for at du skal gi etter for alle hans krav.

Han virker ikke ut til å respektere deg en plass.

Anonymkode: e244d...b87

• Liker 14
Skrevet

Nei, jeg synes ikke du er urimelig. Fyttikatta for en mann! Jeg hadde sett rødt om noen hadde kalt meg masekjerring når jeg tar opp ting. Kan hende han ser deg som en masekjerring fordi helhetlig, for han, så tar du opp mye. Men det er jo bare riktig at du tar disse tingene opp. Har du spurt han om hvorfor i all verden han nedprioriterer dere? Ett eller annet skurrer.

• Liker 9
Gjest Bøff Eløff
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboeren din er jo rett og slett en drittsekk!

Bilen ville jeg nektet dem å bruke intill det ble mer orden i heimen og intill jeg og baby også fikk tid.

Det å si at du ikke har sosiale antenner er bare enda en måte å manipulere deg på for at du skal gi etter for alle hans krav.

Han virker ikke ut til å respektere deg en plass.

Anonymkode: e244d...b87

Helt enig. Dette hadde jeg ikke godtatt.

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Brimi skrev:

Nei, jeg synes ikke du er urimelig. Fyttikatta for en mann! Jeg hadde sett rødt om noen hadde kalt meg masekjerring når jeg tar opp ting. Kan hende han ser deg som en masekjerring fordi helhetlig, for han, så tar du opp mye. Men det er jo bare riktig at du tar disse tingene opp. Har du spurt han om hvorfor i all verden han nedprioriterer dere? Ett eller annet skurrer.

Endret av Stjerneku
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Stjerneku skrev:

Ja jeg tror nok han synes jeg tar opp for mye. Han mener han prioriterer oss. Med det sikter han til de søndagene og kvelder på hverdager. Greia er bare det at kvelder og ettermiddager er tidspunkt hvor babyen som regel er trøtt og uopplagt og sover, og hvor mye oppmerksomhet går med til legging osv. Jeg synes det er viktig å bruke tid sammen når også baby er opplagt og i godt humør. 

Tror jeg ville sagt at vi flyttet fra hverandre et år jeg... Så han faktisk må aktivt prioritere dere, ikke bare henge med dere når ingenting annet skjer. 

Hadde blitt så lei meg om min samboer behandlet meg slik. Sønnen er da stor og, siden han vil øvelseskjøre, er jo merkelig at han vil være så mye med faren synes jeg. Normalt er det venner de vil henge med i helgene, ikke foreldre.

Anonymkode: 6431a...74e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din oppfører seg ikke bra, men du kan heller ikke diktere når det skal vaskes og ryddes som om det er du som bestemmer hele greia. Du må godta at han helst vil vaske på søndag. Du er ikke sjefen hans. 

Anonymkode: 4aba4...f50

AnonymBruker
Skrevet

Du er slett ikke urimelig. Samboeren din oppfører seg på en uakseptabel måte. I tillegg trykker han deg ned ved å kalle deg masekjerring?!! 

Si meg, hva slags forhold har han til babyen deres? Tar han del i stell og pass av barnet? 

Anonymkode: 19a97...cfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff. For en smålig mann du har.  Du må nok gjøre drastiske ting her dessverre.  Familievernkontoret eller noe samtaleterapi.

Anonymkode: 0d2ba...651

• Liker 1
Skrevet

Samboeren din er en drittsekk. Hvorfor ønsker du å være sammen med denne mannen?

• Liker 2
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Hiv drittsekken ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...