Gjest Anonymous Skrevet 17. februar 2005 #1 Skrevet 17. februar 2005 Noe som plager vettet av meg fortiden, da jeg er jobbsøker på fulltid.. Er: Ta f.eks. finn.no Det finnes snart ikke ett eneste firma som opplyser om hvem de faktisk er! Det eneste du finner er, 'PÅ VEGNE AV KUNDE..BLA BLA BLA' Hva er problemet??? Jeg liker å vite hvem jeg søker hos! Er det for mye forlangt? Jeg synes det er direkte uforskammet, og frekt når det ikke skal opplyses om dette. Haha, se for deg en situasjon om jeg som jobbsøker skulle gjort det samme! "Hvem jeg er? Neeeei, det får tiden vise!" Det er jo rent idioti, og gjør meg så himla forbannet! En annen tråd her tar for seg rekruteringsbyråer og den har helt rett. 99 % av alt som ligger <der ute> idag, går igjenom disse byråene, og jeg forstår som sagt ikke hvordan det kan være lov engang - det å ikke måtte opplyse om hvem firma stillingen er hos. Dette er helt vanlig ved rekrutteringsbyraaer også. Jeg har vært på et drøss av de, og du må sitte der å 'selge deg selv' i hytt og pine, men når du spør hvem bedrift de sier de har funnet 'interessant for deg', så bare trekker de på det, og vil ikke si noe før du faktisk har sagt ja til intervju. De er kun interessert i 1 ting disse byråëne, og det er å selge deg videre, slik at de når (som det stod i den andre tråden) sin egen salgskvote! Det gjør meg kvalm!! ARGH! Nå er jeg forbannet altså :evil: Men fanken heller, er det så mye forlangt da? Å respektere meg som søker av en stilling. Det skulle da bare mangle, eller hva? Mia (har ikke brukerkonto - ennå!)
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #2 Skrevet 18. februar 2005 Disse byråene skal tjene penger på deg. Du får jo ikke den lønnen du skal ha heller. Er du reg. hos a-etat+ jeg har lagt inn minst 7 søk der og da får jeg inn alle ledige obber der eg søker. Manpower er vel verstingen..de kan forlange det utrolige av folk.
Gjest Anonymous Skrevet 18. februar 2005 #3 Skrevet 18. februar 2005 Men hun har et godt poeng. Er dette virkelig lov? Jeg har aldri måttet gå på noen slike byråer, men dette virker jo nesten for dumt til å være sant? Det må da finnes lovgivning rundt dette?
glaciera Skrevet 19. februar 2005 #4 Skrevet 19. februar 2005 Ja, denne praksisen er helt fjern. Du kan jo omgå problemet ved å henvende deg direkte til de firmaene DU er interessert i - all statistikk viser jo at nettopp det er veien å gå for å få jobb... (Og apropos maktesløshet og forskjellsbehandling: Tenk om man som borger begynte å behandle kommunen sånn som den behandler meg. "Faktura på kommunale avgifter: Den skal jeg se på tidligst om tolv uker, og det er 40% sjanse for at jeg betaler....")
Gjest Lea Skrevet 19. februar 2005 #5 Skrevet 19. februar 2005 De firmaene som bruker vikar-/rekrutteringsbyråer til å skaffe seg nye medarbeidere gjør dette nettopp fordi de ikke ønsker å ha alt arbeidet som følger med en slik prosess. Om de oppgir firmanavn, så vil det være relativt lett for søkerene å henvende seg direkte til firmaet. Jeg synes at dette er helt uproblematisk. Man får jo vite hvilken type jobb det er og kan godt spørre og grave litt rundt fimaet uten å få navnet. Etter at rekrutteringsbyrået har plukket ut kandidatene, så er det stort sett en runde med intervjuer hos firmaet og da får man jo vite hvem det er uansett.
Veslejenta Skrevet 19. februar 2005 #6 Skrevet 19. februar 2005 Jeg har vært på en del intervjuer nå gjennom vikarbyråer: manpower, adecco, ajilon. Og ALLE gangene har jeg fått beskjed om hvilket firma det gjelder når de spør om de (vikarbyrået) skal presentere CV'n min.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå