AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #1 Skrevet 24. mars 2018 I går ettermiddag kjøpte jeg to rykende varme grillede kyllinger som jeg skulle ha i en enkel gryterett i dag til lunsj. De var så varme da jeg kom hjem at jeg lot de ligge ligg på kjøkkenbenken før jeg skulle legge de i kjøleksapet. Men så glemte jeg å legge de i kjøleskapet! Jeg la de der først nå i morges. Men nå lurer jeg på om det er trygt å bruke de i gryteretten i dag siden de ikke har vært i kjøleskapet i natt? Noen som vet? Anonymkode: 5e6ef...18c
Hoppetaujenta Skrevet 24. mars 2018 #2 Skrevet 24. mars 2018 Jeg mener at det går helt fint. De skal varmes skikkelig opp i gryterett i dag, ikke sant? 3
Jerry Lee Skrevet 24. mars 2018 #3 Skrevet 24. mars 2018 Det går nok bra, forutsatt at de er helt gjennomstekte. Har opplevd å få dårlig grillede. Men det ser du jo når du skjærer de opp. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #4 Skrevet 24. mars 2018 Jeg tror også det går helt greit å bruke de. Anonymkode: aeaea...e21 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5 Skrevet 24. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I går ettermiddag kjøpte jeg to rykende varme grillede kyllinger som jeg skulle ha i en enkel gryterett i dag til lunsj. De var så varme da jeg kom hjem at jeg lot de ligge ligg på kjøkkenbenken før jeg skulle legge de i kjøleksapet. Men så glemte jeg å legge de i kjøleskapet! Jeg la de der først nå i morges. Men nå lurer jeg på om det er trygt å bruke de i gryteretten i dag siden de ikke har vært i kjøleskapet i natt? Noen som vet? Anonymkode: 5e6ef...18c Se, lukt og smak for å sjekke om de er i orden, før du eventuelt putter de i gryteretten. Anonymkode: 8b7d5...d9e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #6 Skrevet 24. mars 2018 Hvilken temperatur var det på kjøkkenbenken din? Anonymkode: 8b7d5...d9e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #7 Skrevet 24. mars 2018 4 minutter siden, Hoppetaujenta skrev: Jeg mener at det går helt fint. De skal varmes skikkelig opp i gryterett i dag, ikke sant? Ja skal brukes i gryterett som varmes opp ordentlig ja. Anonymkode: 5e6ef...18c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #8 Skrevet 24. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se, lukt og smak for å sjekke om de er i orden, før du eventuelt putter de i gryteretten. Anonymkode: 8b7d5...d9e Ja selvfølgelig. . Anonymkode: 5e6ef...18c 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #9 Skrevet 24. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken temperatur var det på kjøkkenbenken din? Anonymkode: 8b7d5...d9e Nei det vet jeg ikke. "Vanlig" romtemperatur på kjøkkenet. TS Anonymkode: 5e6ef...18c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #10 Skrevet 24. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei det vet jeg ikke. "Vanlig" romtemperatur på kjøkkenet. TS Anonymkode: 5e6ef...18c Man bør ha 18 grader på kjøkkenet, men de fleste har langt over det ca 22-24 grader. Anonymkode: c6bbf...9a7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #11 Skrevet 24. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: I går ettermiddag kjøpte jeg to rykende varme grillede kyllinger som jeg skulle ha i en enkel gryterett i dag til lunsj. De var så varme da jeg kom hjem at jeg lot de ligge ligg på kjøkkenbenken før jeg skulle legge de i kjøleksapet. Men så glemte jeg å legge de i kjøleskapet! Jeg la de der først nå i morges. Men nå lurer jeg på om det er trygt å bruke de i gryteretten i dag siden de ikke har vært i kjøleskapet i natt? Noen som vet? Anonymkode: 5e6ef...18c Kylling blir fort dårlig. Har de i tillegg lagt i butikkene folieposer og eller plast, så skal du være varsom med å bruke dem. En grundig runde med magesjau begge veier kan bli resultatet. Her er mange forhold det er umulig å vurdere fordi vi ikke vet hvor varmt de har lagt etc. Anonymkode: ff2bf...a90
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #12 Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man bør ha 18 grader på kjøkkenet, men de fleste har langt over det ca 22-24 grader. Anonymkode: c6bbf...9a7 Hvorfor bør man ha 18 grader på kjøkkenet? Jeg (ikke ts) har ca 12 grader på kjøkkenet Anonymkode: 8b7d5...d9e
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #13 Skrevet 24. mars 2018 Det går helt fint. Er noen år siden jeg var ung og bodde hjemme, men på den tiden var det veldig vanlig å la kjøttrester, f.eks ribbe eller stek stå i langpanna i kald ovn over natta (hvis det skulle brukes neste dag også). Anonymkode: 67307...5d4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #14 Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kylling blir fort dårlig. Har de i tillegg lagt i butikkene folieposer og eller plast, så skal du være varsom med å bruke dem. En grundig runde med magesjau begge veier kan bli resultatet. Her er mange forhold det er umulig å vurdere fordi vi ikke vet hvor varmt de har lagt etc. Anonymkode: ff2bf...a90 Ja det er det jeg er litt redd. Vet at kylling skal man være spesielt forsiktig med. Finner heller ikke noen klare svar når jeg googler, bare at man bør kjøle ned maten før man setter den i kjøleskapet, og det vet man jo. Men ikke funnet noe om sansynligheten for matforgiftning hvis den står ute natten over. TS Anonymkode: 5e6ef...18c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #15 Skrevet 24. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bør man ha 18 grader på kjøkkenet? Jeg (ikke ts) har ca 12 grader på kjøkkenet Anonymkode: 8b7d5...d9e De fleste kjøleskap skal ikke stå i rom med under 16 grader, da svinger temperaturen veldig og fryseren holder en høyere temperatur enn anbefalt. Anonymkode: c6bbf...9a7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #16 Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det går helt fint. Er noen år siden jeg var ung og bodde hjemme, men på den tiden var det veldig vanlig å la kjøttrester, f.eks ribbe eller stek stå i langpanna i kald ovn over natta (hvis det skulle brukes neste dag også). Anonymkode: 67307...5d4 Ja men mener å huske kylling skal man være spesielt forsiktig med. Hadde jeg bare skulle laget til meg selv hadde jeg gjort det uten store problemer. Men det kommer folk til lunsj, og de vil jeg jo gjerne ikke la bli syke. TS Anonymkode: 5e6ef...18c
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #17 Skrevet 24. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De fleste kjøleskap skal ikke stå i rom med under 16 grader, da svinger temperaturen veldig og fryseren holder en høyere temperatur enn anbefalt. Anonymkode: c6bbf...9a7 Litt OT men er ikke det veldig utrivelig å ha et kaldt kjøkken. Selv har jeg åpen kjøkkenløsning og det er vel mer 19 - 20 grader enn 15 - 16. Anonymkode: 5e6ef...18c 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #18 Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja men mener å huske kylling skal man være spesielt forsiktig med. Hadde jeg bare skulle laget til meg selv hadde jeg gjort det uten store problemer. Men det kommer folk til lunsj, og de vil jeg jo gjerne ikke la bli syke. TS Anonymkode: 5e6ef...18c Kjøp ny kylling/ bruk noe annet kjøtt i gryta, ettersom det kommer gjester. Anonymkode: 8b7d5...d9e 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #19 Skrevet 24. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt OT men er ikke det veldig utrivelig å ha et kaldt kjøkken. Selv har jeg åpen kjøkkenløsning og det er vel mer 19 - 20 grader enn 15 - 16. Anonymkode: 5e6ef...18c Du så at jeg skrev at anbefalt temperatur på kjøkken er 18 grader? Og at kjøleskap ikke fungerer riktig i temperaturer under 16? Så hvorfor forstår du dette som at jeg har sagt 15 grader på kjøkken? Anonymkode: c6bbf...9a7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #20 Skrevet 24. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du så at jeg skrev at anbefalt temperatur på kjøkken er 18 grader? Og at kjøleskap ikke fungerer riktig i temperaturer under 16? Så hvorfor forstår du dette som at jeg har sagt 15 grader på kjøkken? Anonymkode: c6bbf...9a7 Nei, jeg beklager så veldig mye. Jeg så 16 grader i en post om emnet. Jeg legger meg paddeflat for å ha misforstått! Og ingen grunn til å ta så voldsomt på vei for dette. I hvert fall fremstår det som du gjør det siden svaret ditt kan tolkes som relativt spydig . Beklager! TS Anonymkode: 5e6ef...18c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå