AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #41 Del Skrevet 24. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke har ødelagt noe der du leier i dag, så er ikke denne NAV garantien brukt opp. Derfor kan du sikkert få en ny NAV garanti. Men vær obs på at ikke alle leier ut til noen med NAV garanti. Jeg driver selv med utleie, eier noen bygårder og leier ikke ut til folk med NAV garanti, Men ved noen få tilfeller har jeg leid ut uten garanti, men da med klausul i kontrakt om at de skal betale f.eks 500,- til en dep.konto hver måned slik at denne bygger seg opp. De må da også være punklig ellers med husleie og følge husordens reglene. Det er lov å ha forståelse for at ikke alle har det like lett og prøve å hjelpe Anonymkode: e1115...981 Hei, her i byen min er det en fyr som leier ut for nav, han leier også ut til andre folk, men han leier ut til nav også og han eier flere hundre leiligheter, er en sannsynlighet at jeg kan leie en annen leilighet av han som er litt rimligere. Trenger j eg nav garanti da, hvis det er samme leietaker ( han som leier ut leilighet= Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslefrikk Skrevet 24. mars 2018 #42 Del Skrevet 24. mars 2018 7 minutter siden, _popcorn_ skrev: https://www.husleie.no/leietaker/depositumsgaranti/?gclid=EAIaIQobChMI5drHluyE2gIV3MqyCh0W6QM6EAAYASAAEgIR8_D_BwE Kan en slik garanti være en løsning for deg? Hun får ikke de til å stille garanti dersom hun har en betalingsanmerkning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #43 Del Skrevet 24. mars 2018 7 minutter siden, Atea skrev: Søk lån til depositum hos nav. Du kan få en ordning der du betaler tilbake en fast sum hver mnd. eller betaler tilbake når du flytter ut. Men hvis du har navgaranti fra nav nå, hvorfor får du ikke det når du finner en billigere bolig? Nav bør jo se positivt på at du har kommet deg i jobb. Hvis de setter seg helt på bakbeina kan du søke om noe jeg tror heter forvaltning gjennom nav. Det vil si at de får inn lønna (vet ikke om det går når du har lønn og ikke trygd), betaler alle regningene og utbetaler resten til deg, enten en gang i mnd., annenhver eller hver uke. Høres ut som din saksbehandler er en vanskelig person. Du har krav på supplerende sosialhjelp selv om du er i jobb. Da kan du beholde leiligheten du bor i nå, men du vil jo aldri klare å spare opp noen buffer hvis du ikke går opp i lønn. Litt nysgjerrig, hvilken jobb i 100 % stilling gir en så lav lønn som 15000 brutto? Hvor mye har du på mastercardet, og har du funnet en bolig som er billigere enn den du har nå? Ts: Hei, jobben er et tiltak under nav, noe mer vil jeg ikke si, jeg er redd for å bli gjenkjent, man vet aldri hvem som sitter å leser her inne. Når man jobber i tiltak under nav får man utbetalt veldig lite penger. Jeg har sliti med å få jobb, så jeg trengte hjelp av nav, og da hjalp de meg med jobb, det er en jobb som skal hjelpe folk til å komme i ordenltig jobb. Men angående nav garanti. Det står at de har brukt 30 000 kroner på meg, at nav garanti tilsvarer 30 000 kroner på disse 4 måeneder. Hva vil det si? De kan vel ikke gi meg nav garanti 2 ganger, når de allerede har betalt 30 000 på meg? Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #44 Del Skrevet 24. mars 2018 10 minutter siden, Atea skrev: Søk lån til depositum hos nav. Du kan få en ordning der du betaler tilbake en fast sum hver mnd. eller betaler tilbake når du flytter ut. Men hvis du har navgaranti fra nav nå, hvorfor får du ikke det når du finner en billigere bolig? Nav bør jo se positivt på at du har kommet deg i jobb. Hvis de setter seg helt på bakbeina kan du søke om noe jeg tror heter forvaltning gjennom nav. Det vil si at de får inn lønna (vet ikke om det går når du har lønn og ikke trygd), betaler alle regningene og utbetaler resten til deg, enten en gang i mnd., annenhver eller hver uke. Høres ut som din saksbehandler er en vanskelig person. Du har krav på supplerende sosialhjelp selv om du er i jobb. Da kan du beholde leiligheten du bor i nå, men du vil jo aldri klare å spare opp noen buffer hvis du ikke går opp i lønn. Litt nysgjerrig, hvilken jobb i 100 % stilling gir en så lav lønn som 15000 brutto? Hvor mye har du på mastercardet, og har du funnet en bolig som er billigere enn den du har nå? Ts: fortsettelse på svar: Jeg har funnet 1 leilighet, den er sentral, husleie er 7200, den er umøblert ( noe som er veldig bra). Og den er ledig fra neste måned, som også er bra. Men da trenger jeg hjelp av nav, og det kreves at leietaker tar i mot nav garanti. Noe jeg ikke er sikker på. Så er det han fyren som leier ut leiligheter til nav, men leilighetene hans kommer ikke opp på nav så han må jeg ringe på mandag. Altså, jeg har sett på mange leiligheter, men jeg må ha en leilighet som ikke er møblert. Fordi jeg har ting, og jeg har ingen steder å sette dem, så jeg må kunne få lov til å ha det med meg. Jeg har sett på finn, og det virker som om alle leiligheter er mye dyrere skal man ha dem umøblert, hvorfor er det slik? Det koster vel leietaker mer penger om de skal møblere leilgheten for folk. Så må jeg i tillegg ha en sentral leilighet, siden jeg ikke har lappen og jobben jeg skal jobbe på, er et stykke unda, så det er enkelt for meg når jeg bor i byen å komme meg til jobb når jeg bor så sentralt. Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #45 Del Skrevet 24. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts: Men problemet er at jeg hadde nav garanti på her jeg bor nå, men jeg kan ikkebo her mer siden nav vil ikke hjelpe meg mer når jeg begynner å jobbe, og husleie her e rfor høy for meg, jeg bor her nå siden nav hjelper meg nå, men de kan jo ikke hjelpe mer. Det er på denne leilighet at eg har nav garanti. Jeg kan altså ikke få nav garanti videre, så hva skal jeg gjøre? FRa neste måned vil jeg tjene 15 000, sitte igjen med 10 tusen, jeg har iekke sparekonto heller Anonymkode: eca56...6f1 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Hei, jobben er et tiltak under nav, noe mer vil jeg ikke si, jeg er redd for å bli gjenkjent, man vet aldri hvem som sitter å leser her inne. Når man jobber i tiltak under nav får man utbetalt veldig lite penger. Jeg har sliti med å få jobb, så jeg trengte hjelp av nav, og da hjalp de meg med jobb, det er en jobb som skal hjelpe folk til å komme i ordenltig jobb. Men angående nav garanti. Det står at de har brukt 30 000 kroner på meg, at nav garanti tilsvarer 30 000 kroner på disse 4 måeneder. Hva vil det si? De kan vel ikke gi meg nav garanti 2 ganger, når de allerede har betalt 30 000 på meg? Anonymkode: eca56...6f1 Det du har fått nå, er supplerende stønad til husleie. Det har ingenting med nav-garantien din å gjøre. Du får ikke penger mer til husleie når du begynner å jobbe, fordi da skal du forsørge deg selv og selv betale husleien din. Du kan bli boende der du er om du har råd til dette, eller finne noe billigere. Nav-garantien er gitt i tillegg til stønad til husleie. Du kan søke nav om ny garanti på ny leilighet siden du skal flytte og ikke har depositum. Eller du kan søke om depositumslån hos Nav, med enten krav om tilbakebetaling når du flytter igjen, eller nedbetaling hver måned. Anbefaler deg å skrive ned spørsmål, og få et møte på nav, der du ber om å få forklart dette. Det er ikke lett å lete seg frem til info man ikke vet man trenger, du er jo ung, og har antakelig ikke foreldre som kan forklare deg dette. Da ber du om et møte på nav, for informasjon og opplæring i økonomi. Du bør også se på vedtakene du har fått, der skal det stå at du er innvilget husleie, og at du også er innvilget nav-garanti. Dette er to forskjellige ting. Anonymkode: 9bf57...6a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #46 Del Skrevet 24. mars 2018 8 minutter siden, Veslefrikk skrev: Hun får ikke de til å stille garanti dersom hun har en betalingsanmerkning. ts: Nav har lagt inn noe greier på to år. Siden jeg har betalingsanmerkning. Husker ikke hva det var, men tror det var snakk om bostøtte. Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #47 Del Skrevet 24. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts: fortsettelse på svar: Jeg har funnet 1 leilighet, den er sentral, husleie er 7200, den er umøblert ( noe som er veldig bra). Og den er ledig fra neste måned, som også er bra. Men da trenger jeg hjelp av nav, og det kreves at leietaker tar i mot nav garanti. Noe jeg ikke er sikker på. Så er det han fyren som leier ut leiligheter til nav, men leilighetene hans kommer ikke opp på nav så han må jeg ringe på mandag. Altså, jeg har sett på mange leiligheter, men jeg må ha en leilighet som ikke er møblert. Fordi jeg har ting, og jeg har ingen steder å sette dem, så jeg må kunne få lov til å ha det med meg. Jeg har sett på finn, og det virker som om alle leiligheter er mye dyrere skal man ha dem umøblert, hvorfor er det slik? Det koster vel leietaker mer penger om de skal møblere leilgheten for folk. Så må jeg i tillegg ha en sentral leilighet, siden jeg ikke har lappen og jobben jeg skal jobbe på, er et stykke unda, så det er enkelt for meg når jeg bor i byen å komme meg til jobb når jeg bor så sentralt. Anonymkode: eca56...6f1 Nei, det må du ikke. Du kan også selge møblene, og bruke de til depositum. Så kjøper du nye når du en gang har økonomi til det og skal til en umøblert leilighet. Å sette som kriterie at den må være umøblert er bare dumt. Anonymkode: 9bf57...6a4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 24. mars 2018 #48 Del Skrevet 24. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts: fortsettelse på svar: Jeg har funnet 1 leilighet, den er sentral, husleie er 7200, den er umøblert ( noe som er veldig bra). Og den er ledig fra neste måned, som også er bra. Men da trenger jeg hjelp av nav, og det kreves at leietaker tar i mot nav garanti. Noe jeg ikke er sikker på. Så er det han fyren som leier ut leiligheter til nav, men leilighetene hans kommer ikke opp på nav så han må jeg ringe på mandag. Altså, jeg har sett på mange leiligheter, men jeg må ha en leilighet som ikke er møblert. Fordi jeg har ting, og jeg har ingen steder å sette dem, så jeg må kunne få lov til å ha det med meg. Jeg har sett på finn, og det virker som om alle leiligheter er mye dyrere skal man ha dem umøblert, hvorfor er det slik? Det koster vel leietaker mer penger om de skal møblere leilgheten for folk. Så må jeg i tillegg ha en sentral leilighet, siden jeg ikke har lappen og jobben jeg skal jobbe på, er et stykke unda, så det er enkelt for meg når jeg bor i byen å komme meg til jobb når jeg bor så sentralt. Anonymkode: eca56...6f1 Selv om det står at leilighetene leies ut møblert, så kan utleier gå med på å sette bort sine egne møbler dersom du har egne. Et annet alternativ er at du selger møblene dine. Du kan ikke ha et slikt krav når du har så dårlig råd. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslefrikk Skrevet 24. mars 2018 #49 Del Skrevet 24. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: ts: Nav har lagt inn noe greier på to år. Siden jeg har betalingsanmerkning. Husker ikke hva det var, men tror det var snakk om bostøtte. Anonymkode: eca56...6f1 Jeg tror du trenger noen som kan hjelpe deg til å rydde opp litt. Både i økonomien din, begrepene og hva som betyr hva og i livet generelt. Snakk med Nav om det. Eller kanskje du har en voksen i familien din som kan hjelpe deg. Det virker som du er litt usikker og umoden når det gjelder disse tingene og derfor er det kanskje lurt med litt hjelp, før det går helt over stokk og stein for deg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #50 Del Skrevet 24. mars 2018 Selg møblene dine eller hør med utleier om det er mulighet for å sette vekk møblene som allerede er der. Jeg skjønner at det er kjedelig å kvitte seg med møbler du nettopp har skaffet deg og som du selv eier, men det er viktigere for deg å ha et sted å bo enn å eie møblene dine. De pengene vil også kunne komme godt med nå i første omgang. Se etter billigere bomuligheter der du bor, for eksempel typisk studentboliger. Da har du kanskje mulighet til å betale depositumet, også får du spare opp når du begynner å jobbe så du får råd til et bedre sted å bo senere. Anonymkode: e66f9...8e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #51 Del Skrevet 24. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det må du ikke. Du kan også selge møblene, og bruke de til depositum. Så kjøper du nye når du en gang har økonomi til det og skal til en umøblert leilighet. Å sette som kriterie at den må være umøblert er bare dumt. Anonymkode: 9bf57...6a4 Ts: les hva jeg skrev over. Jeg har fått penger av nav til innbo. Kjøpt meg møbler for disse penger. Mye av dette er brukt, altså ting jeg ikke får solgt videre. Såklart kan det ikke være møbler. Jeg kaster ikke alle eiendelene mine for en dum hybel. Har ingen steder jeg kan sette ting, i og med at de fleste folk ikke har plass til masse andre ting. Har ikke kontakt med foreldrene mine, de ville heller ikke hjulpet, er en grunn til at jeg stilleer en hel hau sm her, siden de ikke vil hjelpe meg med noene ting. Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 24. mars 2018 #52 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker said: Ts: Hei, jobben er et tiltak under nav, noe mer vil jeg ikke si, jeg er redd for å bli gjenkjent, man vet aldri hvem som sitter å leser her inne. Når man jobber i tiltak under nav får man utbetalt veldig lite penger. Jeg har sliti med å få jobb, så jeg trengte hjelp av nav, og da hjalp de meg med jobb, det er en jobb som skal hjelpe folk til å komme i ordenltig jobb. Men angående nav garanti. Det står at de har brukt 30 000 kroner på meg, at nav garanti tilsvarer 30 000 kroner på disse 4 måeneder. Hva vil det si? De kan vel ikke gi meg nav garanti 2 ganger, når de allerede har betalt 30 000 på meg? Anonymkode: eca56...6f1 Hvis du ikke har misligholdt husleie og leiligheten er i ok stand, har ikke nav "gitt deg penger til nav-garanti". De har bare garantert for det samme som depositum skal dekke. De kan gi deg nav-garanti to eller flere ganger, men det beste er å få et lån til depositum. 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ts: fortsettelse på svar: Jeg har funnet 1 leilighet, den er sentral, husleie er 7200, den er umøblert ( noe som er veldig bra). Og den er ledig fra neste måned, som også er bra. Men da trenger jeg hjelp av nav, og det kreves at leietaker tar i mot nav garanti. Noe jeg ikke er sikker på. Så er det han fyren som leier ut leiligheter til nav, men leilighetene hans kommer ikke opp på nav så han må jeg ringe på mandag. Altså, jeg har sett på mange leiligheter, men jeg må ha en leilighet som ikke er møblert. Fordi jeg har ting, og jeg har ingen steder å sette dem, så jeg må kunne få lov til å ha det med meg. Jeg har sett på finn, og det virker som om alle leiligheter er mye dyrere skal man ha dem umøblert, hvorfor er det slik? Det koster vel leietaker mer penger om de skal møblere leilgheten for folk. Så må jeg i tillegg ha en sentral leilighet, siden jeg ikke har lappen og jobben jeg skal jobbe på, er et stykke unda, så det er enkelt for meg når jeg bor i byen å komme meg til jobb når jeg bor så sentralt. Anonymkode: eca56...6f1 Hvis en bolig er fullt møblert med alt fra sengtøy til kopper og kar, kan utleier sette en mnd. som oppsigelsestid. Men de fleste møblerte boliger er bare med møbler, da gjelder ikke 1.mnd. oppsigelse. Det koster ikke så mye å møblere en utleiebolig, de fleste bytter ut sine egne møbler relativt ofte dessverre. Siden du går på aap, er du fremdeles innunder nav. Hør om du får lån til depositum mot at du søker om frivillig forvaltning. Endret 24. mars 2018 av Atea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #53 Del Skrevet 24. mars 2018 8 minutter siden, penny_ skrev: Selv om det står at leilighetene leies ut møblert, så kan utleier gå med på å sette bort sine egne møbler dersom du har egne. Et annet alternativ er at du selger møblene dine. Du kan ikke ha et slikt krav når du har så dårlig råd. Ts: dette var et godt alternativ, det er jo mulig å høre om dette, men er mulig denne leitaker, at hvis jeg finner noe gjennom han at det kan fungere, siden han her leier bare ut umøblerte hybler, leiligheter. Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #54 Del Skrevet 24. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: dette var et godt alternativ, det er jo mulig å høre om dette, men er mulig denne leitaker, at hvis jeg finner noe gjennom han at det kan fungere, siden han her leier bare ut umøblerte hybler, leiligheter. Anonymkode: eca56...6f1 Leietaker: det er den som leier en leilighet. I dette tilfellet er leietaker deg. Den som leier ut boliger, dvs den som eier leiligheten du skal leie er: utleier. Anonymkode: 9fd72...1d4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #55 Del Skrevet 24. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Leietaker: det er den som leier en leilighet. I dette tilfellet er leietaker deg. Den som leier ut boliger, dvs den som eier leiligheten du skal leie er: utleier. Anonymkode: 9fd72...1d4 Ok, takk for svar alle sammen. Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monky Skrevet 24. mars 2018 #56 Del Skrevet 24. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts: Jeg kan ikke få nav garanti eller har ikke deposititum. Ingen ting. Jeg bor et sted nå. Her har jeg nav garanti for 4 måneder, så nå må jeg flytte om en måned. Har vært her i 3. Jeg har altså brukt opp nav garantien min, og står med ingenting nå. Jeg kan ikke, vil ikke selge tingene mine, da jeg akuratt har kjøpt de, og de er de få eiendelene jeg har. Min leie er nå 8500 kr, som nav dekker, men de dekker det ikke mer nå. Så jeg må finne med noe mindre fra neste måned. Anonymkode: eca56...6f1 Hvorfor kjøpte du møbler når du har så dårlig råd??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #57 Del Skrevet 24. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: ts: Hei, jeg vet ikke. Hu dama på nav sa at det kan du ikke. Det blir for dyrt for deg. jeg får 15 000 utbetalt, men jeg har mange utgifter, og etter skatt og etter strøm har jeg bare 10 000 igjen, det vil si at jeg har 1500 kr igjen til mat og klær osv. Anonymkode: eca56...6f1 Hvis du får 15000 utbetalt, er dkatten allerede trukket fra! Anonymkode: 5a02a...7f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #58 Del Skrevet 24. mars 2018 Tråden er full av svar fra mennesker som mener og synser massse. Hva hjelper det ts at andre har hatt penger til depositum og å kjøpe bolig? Ingenting, det er bare å heve seg selv og sette seg selv over alt og alle med sitt forsøk på å fremstå som perfekt og flink pike. Ts har ikke penger til depositum. Punktum. Når Nav mener ts ikke har penger til å bo i leieligheten hun nå bor i, og ts ikke klarer å finne noe billigere, så er Nav "sikkerhetsnettet" i samfunnet og den som skal hjelpe, uansett hva andre "flinke piker" på nettforumet her måtte mene. TS om du har betalingsanmerkinger så finner du sannsynligvis ut av dette på inkasso.no. Og så må du få deg en ny avtale på Nav der du forklarer situasjonen og får dem til å hjelpe. Jeg vet ikke om du hadde en tråd her på forumet tidligere i år, før du fikk den leieligheten du nå bor i? Jeg husker den vagt. Uansett du må snakke med mennesker ute i den virkelige verdenen der du kan få hjelp og noen til å hjelpe deg, særlig fordi du fremstår som uten mulighet til å få hjelp fra foreldre eller andre. Å lese denne tråden er nesten bare til å bli oppgitt av. Anonymkode: ac0a1...e39 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå