penny_ Skrevet 24. mars 2018 #21 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke vanlig. Det er vanlig at foreldre bruker av barnetrygd. Gjorde de ikke det, hadde de heller ikke "lite" penger som du sier. Jeg kommer fra en fattig familie, og hadde kun en forsørger, ikke to Anonymkode: eca56...6f1 Vi var ikke fattig, mer normalt inntekt. Det er ikke normalt å være fattig. Barnetrygden var en liten del av det. Kanskje 12000. Det var ikke barnetrygd for 18 år akkurat. Endret 24. mars 2018 av penny_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #22 Del Skrevet 24. mars 2018 En nav garanti på fire måneder betyr at de dekker skader for en sum av husleien på fire månder. Ikke at du skal flytte etter fire månder Hi. Trur du burde få hjelp til å forstå dette. Anonymkode: a7805...427 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #23 Del Skrevet 24. mars 2018 6 minutter siden, penny_ skrev: Jeg hadde det da jeg var 19 selv om foreldrene mine var uføretrygdet/pensjonert (ikke fra noen topplønnede yrker akkurat). Noe av det var fra konfirmasjon, noe av det barnetrygd som foreldrene mine ikke hadde brukt osv. Nå er det ikke din situasjon, men ts sin situasjon vi diskuterer i denne tråden. Ikke alle har muligheter til å spare seg opp depositum. For alt vi vet kan ts ha vært under barnevernet, eller ha hatt andre utfordringer i livet som ikke angår det hun spør om her, depositum. Anonymkode: ac0a1...e39 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 24. mars 2018 #24 Del Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå er det ikke din situasjon, men ts sin situasjon vi diskuterer i denne tråden. Ikke alle har muligheter til å spare seg opp depositum. For alt vi vet kan ts ha vært under barnevernet, eller ha hatt andre utfordringer i livet som ikke angår det hun spør om her, depositum. Anonymkode: ac0a1...e39 Men det forandrer ikke det faktum at man må ha depositum for å få leid leilighet i de aller fleste tilfeller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #25 Del Skrevet 24. mars 2018 Hei TS Jeg skjønner at det ikke er så lett når man er så ung som du ift å leie ny leilighet. Det har kommet fram i tråden her dette med depositum. Og du sier at du har fått garanti fra NAV for der du bor nå. Du kan ikke få ny garanti for depositum på ny leilighet? Ikke at de skal betale husleia di, men at du kan få garanti? Ellers kan du gjøre som noen andre nevnte, du kan spørre banken om å få låne til depositum. Dette er penger som er relativt sikre for banken og en relativt liten sum ift den store sammenhengen. Når du får deg leilighet så ser du etter leiligheter som er umøblert eller spør om du kan bruke dine egne møbler, eller setter det på lager. Og så må det opprettes en depositumskonto som du disponerer, men som er sperret slik at ingen kan bruke av de pengene. Og det er sånn man kommer inn i leiemarkedet - neste gang du skal leie noe nytt så har du jo dette depositumet fra før, så da blir det enklere neste gang. Hvis du trenger garanti fra NAV på 6 mnd så spør du om det. Hvis NAV sier ja til det, så garanterer de for en sum lik 6 måneders leie. Du må ikke ut etter 6 mnd, du kan bo der så lenge du vil hvis du ikke sier opp leiligheten selv eller blir sagt opp. Anonymkode: 97f86...571 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #26 Del Skrevet 24. mars 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: En nav garanti på fire måneder betyr at de dekker skader for en sum av husleien på fire månder. Ikke at du skal flytte etter fire månder Hi. Trur du burde få hjelp til å forstå dette. Anonymkode: a7805...427 Ts: Men problemet er at jeg hadde nav garanti på her jeg bor nå, men jeg kan ikkebo her mer siden nav vil ikke hjelpe meg mer når jeg begynner å jobbe, og husleie her e rfor høy for meg, jeg bor her nå siden nav hjelper meg nå, men de kan jo ikke hjelpe mer. Det er på denne leilighet at eg har nav garanti. Jeg kan altså ikke få nav garanti videre, så hva skal jeg gjøre? FRa neste måned vil jeg tjene 15 000, sitte igjen med 10 tusen, jeg har iekke sparekonto heller Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #27 Del Skrevet 24. mars 2018 Du får gå til nav på mandag igjen. 15000 kr er ikke all verden. Du har rett til at nav hjelper deg med en depositumsgaranti. Men om utleiere godtar den er jo en annen sak. Det eneste du får gjort er å få snakka med nav igjen. Ha med deg noen du er trygg på som kan hjelpe deg i samtalen hvis du trenger det. Anonymkode: 05a28...bbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #28 Del Skrevet 24. mars 2018 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må du aldri gjøre! Utleier skal IKKE ha depositumet, det skal inn på en konto administrert av banken. Kontoen skal stå i leietakers navn, ikke utleiers. Anonymkode: 9bf57...6a4 Siterer denne fordi det er veldig, veldig viktig! Anonymkode: 5580d...f3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #29 Del Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du får gå til nav på mandag igjen. 15000 kr er ikke all verden. Du har rett til at nav hjelper deg med en depositumsgaranti. Men om utleiere godtar den er jo en annen sak. Det eneste du får gjort er å få snakka med nav igjen. Ha med deg noen du er trygg på som kan hjelpe deg i samtalen hvis du trenger det. Anonymkode: 05a28...bbb Ts: depositum er ikke på 15 000, med 15 000 mente jeg lønningen min. Men nav har gitt meg garanti på denne leilighet, det var garanti på 30 000 kroner, som er veldig mye, hva tror du er sannsynligheten for at de skal gi meg enda mer? det fifnnes vel noen grenser på det? Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #30 Del Skrevet 24. mars 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: Men problemet er at jeg hadde nav garanti på her jeg bor nå, men jeg kan ikkebo her mer siden nav vil ikke hjelpe meg mer når jeg begynner å jobbe, og husleie her e rfor høy for meg, jeg bor her nå siden nav hjelper meg nå, men de kan jo ikke hjelpe mer. Det er på denne leilighet at eg har nav garanti. Jeg kan altså ikke få nav garanti videre, så hva skal jeg gjøre? FRa neste måned vil jeg tjene 15 000, sitte igjen med 10 tusen, jeg har iekke sparekonto heller Anonymkode: eca56...6f1 Hvorfor kan ikke Nav hjelpe deg mer? Og hvorfor vil ikke Nav stille garanti for deg lenger? Anonymkode: 9fd72...1d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #31 Del Skrevet 24. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 19, hvordan skal du forvente dette dA.. seriøst!! Anonymkode: eca56...6f1 At du er 19 forandrer ikke på at man kan eller bør forvente at man har depositum. Det forventer man uavhengig av hva slags 19-åring du er. Da jeg var 20 (for syv år siden) kjøpte jeg meg leilighet i Oslo sentrum med egenkapital jeg hadde tjent opp på deltidsjobb. Ikke fordi jeg er så jævlig fantastisk og vil strø salt i andres sår, men du sa selv "seriøst, hvordan kan du forvente at en på 19 kan betale depositum?!". Man kan forvente det fordi alderen til den som leier ikke betyr noe for hvor mange kroner utleier taper dersom leier ikke betaler eller ødelegger ting, og så godt som alle 19-åringer som leier noe sted har betalt det. Om en 19-åring raserer en leilighet eller ikke betaler på to måneder er tapet for utleier like stort som om en 50-åring gjør det. Man forventer at folk har depositum, sånn er det bare, og det gjelder også 19-åringer. Depositumet er en sikkerhet for utleier dersom du ender opp med å misligholde leieforholdet på et eller annet vis, som manglende innbetaling av leie eller at du ødelegger noe du blir pliktig å erstatte. Det er en helt nødvendig sikkerhet, omtrent på samme måte som folk tar lån med sikkerhet i boligen sin. Utleie går tross alt ut på at en du som regel ikke kjenner bor i en bolig du eier uten at du har kontroll over hva de egentlig foretar seg der. Da må man ha en sikring, fremfor å belage seg på et vanlig sivilt krav og en rettssak i etterkant, og man kan derfor kreve inntil seks måneders husleie i depositum. Ofte går man for tre måneder, siden det er overkommelig for de fleste leietakere og samtidig lenge nok til at man har dekning gjennom en eventuell utkastelsesprosess. Du får igjen hele depositumet når du flytter ut, altså, såfremt du har betalt all husleie og ikke på annet vis har blitt skyldig utleier noe. Men du må altså ha penger du og utleier kan sette inn på en depositumskonto i ditt navn, penger som står der i tilfelle du skulle ende opp med å skylde utleier noe. En del utleiere ønsker ikke NAV-garanti, men mange godtar det jo også. Hvis du virkelig ikke har pengene må du nesten be NAV om hjelp, for å finne en utleier som ikke krever noe depositum er så godt som umulig. Jeg hadde nok også tatt det som et faresignal om utleier ikke krevde en krone i depositum. Anonymkode: 33814...9cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #32 Del Skrevet 24. mars 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: depositum er ikke på 15 000, med 15 000 mente jeg lønningen min. Men nav har gitt meg garanti på denne leilighet, det var garanti på 30 000 kroner, som er veldig mye, hva tror du er sannsynligheten for at de skal gi meg enda mer? det fifnnes vel noen grenser på det? Anonymkode: eca56...6f1 Det er bare en garanti. Det blir ikke brukt av hvis du ikke har Her på noe. Anonymkode: 05a28...bbb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #33 Del Skrevet 24. mars 2018 Herpa noe* Anonymkode: 05a28...bbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 24. mars 2018 #34 Del Skrevet 24. mars 2018 Hvorfor skulle du ikke klare å betale en husleie på 8500,- når du får 15 000,- utbetalt? 🤔 Du kan høre med huseier om du kan betale inn noe av depositumspengene hver måned. Det gjorde vi, dog hadde vi mye av depositumspengene allerede og vi flyttet til en leilighet i samme bygget. Som flere har skrevet så kan du gå til en bank og prøve å få depositumslån. Jeg ser helt ærlig ikke problemet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #35 Del Skrevet 24. mars 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du er 19 forandrer ikke på at man kan eller bør forvente at man har depositum. Det forventer man uavhengig av hva slags 19-åring du er. Da jeg var 20 (for syv år siden) kjøpte jeg meg leilighet i Oslo sentrum med egenkapital jeg hadde tjent opp på deltidsjobb. Ikke fordi jeg er så jævlig fantastisk og vil strø salt i andres sår, men du sa selv "seriøst, hvordan kan du forvente at en på 19 kan betale depositum?!". Man kan forvente det fordi alderen til den som leier ikke betyr noe for hvor mange kroner utleier taper dersom leier ikke betaler eller ødelegger ting, og så godt som alle 19-åringer som leier noe sted har betalt det. Om en 19-åring raserer en leilighet eller ikke betaler på to måneder er tapet for utleier like stort som om en 50-åring gjør det. Man forventer at folk har depositum, sånn er det bare, og det gjelder også 19-åringer. Depositumet er en sikkerhet for utleier dersom du ender opp med å misligholde leieforholdet på et eller annet vis, som manglende innbetaling av leie eller at du ødelegger noe du blir pliktig å erstatte. Det er en helt nødvendig sikkerhet, omtrent på samme måte som folk tar lån med sikkerhet i boligen sin. Utleie går tross alt ut på at en du som regel ikke kjenner bor i en bolig du eier uten at du har kontroll over hva de egentlig foretar seg der. Da må man ha en sikring, fremfor å belage seg på et vanlig sivilt krav og en rettssak i etterkant, og man kan derfor kreve inntil seks måneders husleie i depositum. Ofte går man for tre måneder, siden det er overkommelig for de fleste leietakere og samtidig lenge nok til at man har dekning gjennom en eventuell utkastelsesprosess. Du får igjen hele depositumet når du flytter ut, altså, såfremt du har betalt all husleie og ikke på annet vis har blitt skyldig utleier noe. Men du må altså ha penger du og utleier kan sette inn på en depositumskonto i ditt navn, penger som står der i tilfelle du skulle ende opp med å skylde utleier noe. En del utleiere ønsker ikke NAV-garanti, men mange godtar det jo også. Hvis du virkelig ikke har pengene må du nesten be NAV om hjelp, for å finne en utleier som ikke krever noe depositum er så godt som umulig. Jeg hadde nok også tatt det som et faresignal om utleier ikke krevde en krone i depositum. Anonymkode: 33814...9cc Ts: Jeg sier ikke at man kan forvente mindre av en 19 åring enn en 50 åring, grunnen til at jeg skrev hvordan man kan forvente at en 19 åring kan betale det, er fordi at hu dama som la igjen kommentar var direkte frekk, og jeg svarte på hennes kommentar, fordi hu latterligjorde meg siden jeg tydeligvis ifølge henne ikkekan noen ting. Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #36 Del Skrevet 24. mars 2018 21 minutter siden, Brimi skrev: Hvorfor skulle du ikke klare å betale en husleie på 8500,- når du får 15 000,- utbetalt? 🤔 Du kan høre med huseier om du kan betale inn noe av depositumspengene hver måned. Det gjorde vi, dog hadde vi mye av depositumspengene allerede og vi flyttet til en leilighet i samme bygget. Som flere har skrevet så kan du gå til en bank og prøve å få depositumslån. Jeg ser helt ærlig ikke problemet. ts: Hei, jeg vet ikke. Hu dama på nav sa at det kan du ikke. Det blir for dyrt for deg. jeg får 15 000 utbetalt, men jeg har mange utgifter, og etter skatt og etter strøm har jeg bare 10 000 igjen, det vil si at jeg har 1500 kr igjen til mat og klær osv. Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #37 Del Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ts: Hei, jeg vet ikke. Hu dama på nav sa at det kan du ikke. Det blir for dyrt for deg. jeg får 15 000 utbetalt, men jeg har mange utgifter, og etter skatt og etter strøm har jeg bare 10 000 igjen, det vil si at jeg har 1500 kr igjen til mat og klær osv. Anonymkode: eca56...6f1 Jeg kan ikke gå til banken siden jeg skylder dem penger for mastercard, jeg er usikker på om jeg har fått en anmerkning, så jeg er ikke en kandidat på det feltet. Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #38 Del Skrevet 24. mars 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: depositum er ikke på 15 000, med 15 000 mente jeg lønningen min. Men nav har gitt meg garanti på denne leilighet, det var garanti på 30 000 kroner, som er veldig mye, hva tror du er sannsynligheten for at de skal gi meg enda mer? det fifnnes vel noen grenser på det? Anonymkode: eca56...6f1 Om du ikke har ødelagt noe der du leier i dag, så er ikke denne NAV garantien brukt opp. Derfor kan du sikkert få en ny NAV garanti. Men vær obs på at ikke alle leier ut til noen med NAV garanti. Jeg driver selv med utleie, eier noen bygårder og leier ikke ut til folk med NAV garanti, Men ved noen få tilfeller har jeg leid ut uten garanti, men da med klausul i kontrakt om at de skal betale f.eks 500,- til en dep.konto hver måned slik at denne bygger seg opp. De må da også være punklig ellers med husleie og følge husordens reglene. Det er lov å ha forståelse for at ikke alle har det like lett og prøve å hjelpe Anonymkode: e1115...981 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 24. mars 2018 #39 Del Skrevet 24. mars 2018 https://www.husleie.no/leietaker/depositumsgaranti/?gclid=EAIaIQobChMI5drHluyE2gIV3MqyCh0W6QM6EAAYASAAEgIR8_D_BwE Kan en slik garanti være en løsning for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 24. mars 2018 #40 Del Skrevet 24. mars 2018 Søk lån til depositum hos nav. Du kan få en ordning der du betaler tilbake en fast sum hver mnd. eller betaler tilbake når du flytter ut. Men hvis du har navgaranti fra nav nå, hvorfor får du ikke det når du finner en billigere bolig? Nav bør jo se positivt på at du har kommet deg i jobb. Hvis de setter seg helt på bakbeina kan du søke om noe jeg tror heter forvaltning gjennom nav. Det vil si at de får inn lønna (vet ikke om det går når du har lønn og ikke trygd), betaler alle regningene og utbetaler resten til deg, enten en gang i mnd., annenhver eller hver uke. Høres ut som din saksbehandler er en vanskelig person. Du har krav på supplerende sosialhjelp selv om du er i jobb. Da kan du beholde leiligheten du bor i nå, men du vil jo aldri klare å spare opp noen buffer hvis du ikke går opp i lønn. Litt nysgjerrig, hvilken jobb i 100 % stilling gir en så lav lønn som 15000 brutto? Hvor mye har du på mastercardet, og har du funnet en bolig som er billigere enn den du har nå? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå