AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #1 Del Skrevet 24. mars 2018 Hei. Jeg har vært å sett på en god del leiligheter, hybler på finn og mange steder står det at det kreves f.eks 3 måneders depositum? hva er dette? eller så står det at det kreves 6 måneders nav garanti? Jeg ser etter en hybel, leilighet. Men vanskleig å finne siden jeg må ha umøblert. Jeg fikk en leilighet av nav, på grunn av nødsituasjon, så har jeg vært så dum å kjøpe møbler. Trodde hybler var umøblerte, men det er de tydeligvis ikke, må jeg kaste tingene mine da? Jeg har jo seng, skrivebord, sofa, kommode osv.... Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #2 Del Skrevet 24. mars 2018 Depositum betaler du til utleier, og denne summen skal brukes dersom det skjer noe skade på hybel/leilighet, dersom det ikke skjer noe av det skal du få hele depositum utbetalt i slutten av leietiden. Er sikkert andre som kan komme med bedre svar enn dette... men håper det hjelper litt på. Anonymkode: b6861...a5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #3 Del Skrevet 24. mars 2018 Depositum er en sum penger (vanligvis noen måneders leie) du må ha tilgjengelig, som reserveres på en konto du og utleier avtaler. Gebyret for å opprette kontoen skal utleier betale. Begge må signere på denne kontoen. Når du flytter ut igjen, etter utleier har sett over leiligheten, så signere begge på at du skal få tilbake igjen despositumet. Hvis du skylder husleie, har ødelagt noe e.l., så kan utleier kreve at deler av depositumet skal dekke dette. Nav-garanti har samme funksjon, der Nav garanterer at de vil dekke manglende husleie eller ødeleggelser når du flytter ut. Dette brukes om du ikke har råd til depositum. De fleste utleiere ønsker depositum fremfor Nav-garanti. Du kan også be Nav om lån til depositum, da får du fysisk pengene til å sette på en depositumskonto, og skal betale tilbake disse til Nav når du flytter ut. Tingene dine kan du selge, eller spørre om du får ta med egne møbler. Anonymkode: 9bf57...6a4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #4 Del Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Depositum betaler du til utleier, og denne summen skal brukes dersom det skjer noe skade på hybel/leilighet, dersom det ikke skjer noe av det skal du få hele depositum utbetalt i slutten av leietiden. Er sikkert andre som kan komme med bedre svar enn dette... men håper det hjelper litt på. Anonymkode: b6861...a5f Dette må du aldri gjøre! Utleier skal IKKE ha depositumet, det skal inn på en konto administrert av banken. Kontoen skal stå i leietakers navn, ikke utleiers. Anonymkode: 9bf57...6a4 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5 Del Skrevet 24. mars 2018 Selg tingene dine, eller sett de på lager hos foreldre hvis de har plass. Depositum er penger du betaler inn som en garanti for at evnt skader/mangler blir dekket når du flytter ut. Dette er penger du må ha selv, eller så kan man ta opp depositumslån i banken. Nav garanti går litt ut på det samme, men mange huseiere er skeptiske til dette siden det ofte er litt tull med leietagere som har dette. Anonymkode: b1a44...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #6 Del Skrevet 24. mars 2018 Alle som skal leie en bolig bør lese denne liven til de forstår innholdet i den https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Depositum er x ganger månedsleie huseier får av leieren som sikkerhet for at leieren ikke ødelegger noe eller ikke betaler husleie. Da kan eieren ta av pengene i depositumet for å få dekket inn mangel på husleie i tiden det tar å kaste leieren ut, eller for å reparere det som leieren har ødelagt. Oppfører du deg greit, betaler leien når du skal og ikke ødelegger gulv, bad, kjøkken eller andre ting i leiligheten så får du depositumet tilbake når du har vasket og flyttet ut. Anonymkode: ac0a1...e39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #7 Del Skrevet 24. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette må du aldri gjøre! Utleier skal IKKE ha depositumet, det skal inn på en konto administrert av banken. Kontoen skal stå i leietakers navn, ikke utleiers. Anonymkode: 9bf57...6a4 Sorry, mente ikke at det skulle betale til utleier, uff, tenkte meg ikke om da jeg skrev. Anonymkode: b6861...a5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #8 Del Skrevet 24. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som skal leie en bolig bør lese denne liven til de forstår innholdet i den https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Depositum er x ganger månedsleie huseier får av leieren som sikkerhet for at leieren ikke ødelegger noe eller ikke betaler husleie. Da kan eieren ta av pengene i depositumet for å få dekket inn mangel på husleie i tiden det tar å kaste leieren ut, eller for å reparere det som leieren har ødelagt. Oppfører du deg greit, betaler leien når du skal og ikke ødelegger gulv, bad, kjøkken eller andre ting i leiligheten så får du depositumet tilbake når du har vasket og flyttet ut. Anonymkode: ac0a1...e39 Det er ikke rart folk går på smeller med depositum, når ting forenkles på denne måten. Huseier skal aldri få depositumet! Depositumet skal i bank! Anonymkode: 9bf57...6a4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #9 Del Skrevet 24. mars 2018 Det er helt utrolig at kunnskapsnivået er så lavt at man ikke vet hva depositum er. Vet kanskje ikke hva google er heller da... der finner man svaret på det meste. Anonymkode: 9fd72...1d4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 24. mars 2018 #10 Del Skrevet 24. mars 2018 Selg møblene og bruk summen til depositum 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #11 Del Skrevet 24. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke rart folk går på smeller med depositum, når ting forenkles på denne måten. Huseier skal aldri få depositumet! Depositumet skal i bank! Anonymkode: 9bf57...6a4 Ser du at der er link til Husleieloven og at ts og alle andre oppfordres til å lese og å forstå og å kunne loven? Hva tror du det betyr mht depositumkonto? Kanskje du også trenger en titt innom loven for å forstå betydningen av det jeg skrev, før du pirker på andre? Anonymkode: ac0a1...e39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #12 Del Skrevet 24. mars 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Depositum betaler du til utleier, og denne summen skal brukes dersom det skjer noe skade på hybel/leilighet, dersom det ikke skjer noe av det skal du få hele depositum utbetalt i slutten av leietiden. Er sikkert andre som kan komme med bedre svar enn dette... men håper det hjelper litt på. Anonymkode: b6861...a5f Ts: problemet er at jeg har ikke penger tilå betale depositum.. Hvordan kan de forvente dette av deg? Jeg skal begynne å jobbe nå og har ingen penger annet en de jeg vil tjene nå, som vil si rundt 15 000 i måneden. På mange steder er det depositum på 3 mnd osv, jeg har jo ikke de pengene... Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 24. mars 2018 #13 Del Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ts: problemet er at jeg har ikke penger tilå betale depositum.. Hvordan kan de forvente dette av deg? Jeg skal begynne å jobbe nå og har ingen penger annet en de jeg vil tjene nå, som vil si rundt 15 000 i måneden. På mange steder er det depositum på 3 mnd osv, jeg har jo ikke de pengene... Anonymkode: eca56...6f1 Fordi det er normalt at voksne mennesker har en bufferkonto til slike ting som dette. Utleiere driver ikke veldedighet. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #14 Del Skrevet 24. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ts: problemet er at jeg har ikke penger tilå betale depositum.. Hvordan kan de forvente dette av deg? Jeg skal begynne å jobbe nå og har ingen penger annet en de jeg vil tjene nå, som vil si rundt 15 000 i måneden. På mange steder er det depositum på 3 mnd osv, jeg har jo ikke de pengene... Anonymkode: eca56...6f1 Det er ikke utleiers problem at du ikke har depositum. Dette er en sikkerhet for dem i tilfelle du ødelegger ting. Mange banker kan gi lån til depositum, hør med dem om dette er mulig for deg. Anonymkode: e3ff1...c3a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #15 Del Skrevet 24. mars 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Depositum er en sum penger (vanligvis noen måneders leie) du må ha tilgjengelig, som reserveres på en konto du og utleier avtaler. Gebyret for å opprette kontoen skal utleier betale. Begge må signere på denne kontoen. Når du flytter ut igjen, etter utleier har sett over leiligheten, så signere begge på at du skal få tilbake igjen despositumet. Hvis du skylder husleie, har ødelagt noe e.l., så kan utleier kreve at deler av depositumet skal dekke dette. Nav-garanti har samme funksjon, der Nav garanterer at de vil dekke manglende husleie eller ødeleggelser når du flytter ut. Dette brukes om du ikke har råd til depositum. De fleste utleiere ønsker depositum fremfor Nav-garanti. Du kan også be Nav om lån til depositum, da får du fysisk pengene til å sette på en depositumskonto, og skal betale tilbake disse til Nav når du flytter ut. Tingene dine kan du selge, eller spørre om du får ta med egne møbler. Anonymkode: 9bf57...6a4 Ts: Jeg kan ikke få nav garanti eller har ikke deposititum. Ingen ting. Jeg bor et sted nå. Her har jeg nav garanti for 4 måneder, så nå må jeg flytte om en måned. Har vært her i 3. Jeg har altså brukt opp nav garantien min, og står med ingenting nå. Jeg kan ikke, vil ikke selge tingene mine, da jeg akuratt har kjøpt de, og de er de få eiendelene jeg har. Min leie er nå 8500 kr, som nav dekker, men de dekker det ikke mer nå. Så jeg må finne med noe mindre fra neste måned. Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #16 Del Skrevet 24. mars 2018 3 minutter siden, penny_ skrev: Fordi det er normalt at voksne mennesker har en bufferkonto til slike ting som dette. Utleiere driver ikke veldedighet. Jeg er 19, hvordan skal du forvente dette dA.. seriøst!! Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #17 Del Skrevet 24. mars 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt utrolig at kunnskapsnivået er så lavt at man ikke vet hva depositum er. Vet kanskje ikke hva google er heller da... der finner man svaret på det meste. Anonymkode: 9fd72...1d4 Herregud, dette er et sted man kan få spørre om ting, og alle svar jeg får er frekke. Om dere ikke har noe saklig eller positivt å si, så ikke si noe da. Anonymkode: eca56...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 24. mars 2018 #18 Del Skrevet 24. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 19, hvordan skal du forvente dette dA.. seriøst!! Anonymkode: eca56...6f1 Jeg hadde det da jeg var 19 selv om foreldrene mine var uføretrygdet/pensjonert (ikke fra noen topplønnede yrker akkurat). Noe av det var fra konfirmasjon, noe av det barnetrygd som foreldrene mine ikke hadde brukt osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #19 Del Skrevet 24. mars 2018 2 minutter siden, penny_ skrev: Jeg hadde det da jeg var 19 selv om foreldrene mine var uføretrygdet/pensjonert (ikke fra noen topplønnede yrker akkurat). Noe av det var fra konfirmasjon, noe av det barnetrygd som foreldrene mine ikke hadde brukt osv. Det er ikke vanlig. Det er vanlig at foreldre bruker av barnetrygd. Gjorde de ikke det, hadde de heller ikke "lite" penger som du sier. Jeg kommer fra en fattig familie, og hadde kun en forsørger, ikke to Anonymkode: eca56...6f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HanenIFlokken Skrevet 24. mars 2018 #20 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts: problemet er at jeg har ikke penger tilå betale depositum.. Hvordan kan de forvente dette av deg? Jeg skal begynne å jobbe nå og har ingen penger annet en de jeg vil tjene nå, som vil si rundt 15 000 i måneden. På mange steder er det depositum på 3 mnd osv, jeg har jo ikke de pengene... Anonymkode: eca56...6f1 Jeg er utleier selv og det hadde vert fullstendig utenkelig for min del å leie ut uten depositum. DU er gjerne en ordensperson, men jeg skal love deg at det er mye rare folk der ute. Jeg som utleier kjenner ikke personene på forhånd så det er MIN sikkerhet. Samtidig så sier det meg at en person som ikke klarer å fremskaffe et depositum har kanskje så dårlig økonomi at jeg ikke vil ta sjansen på å leie ut til den personen. Jeg driver ikke veldedighet og er avhengig av inntekten en stabil utleie gir meg. Edit: Navgaranti godtar jeg heller ikke da Nav har vist seg å ikke være en part en ikke kan stole på her i Norge. Endret 24. mars 2018 av HanenIFlokken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå